Vinter UL?

Hmm några lite mer radikala eller nytänkande tips än dom vi hittills sett ska det väl ändå gå att skramla fram? Eller är vinterturen så konservativ? :)
 
En lagom liten lätt pulka är utan tvekan bästa "Lättalternativet " på vinterturen då den låter den skidåkande variera klädseln efter omständigheterna.
Varmare rastplagg, liggunderlag och sovsäck, jämte skyffel och snöborste bygger på vikten. Att det går åt mer bränsle vid upp till 40 grader kallare startemperatur är sin sak. Men även mängden batterier och ljus till lyktan ökar.
Att snåla in på mat och varma kläder skulle få mig att frysa än mer och jag anser redan att jag frusit nog.
Den som föreslog kängor och solskyddskräm hade nog tänkt sig en tur framför kameran....Själv avstår jag gärna för dylika utmaningar.
Men inte behöver man fylla bamsesäcken och definitivt inte bära den.

go tur
 
joru; sa:
Njaa, nalgene är inte ett lättare alternativ till thermos eftersom, som du själv påpekar, en nalgene med kavaj inte klarar att hålla samma temperatur.

//J

Jo ett alternativ är det! ;) Inte ett som är lika bra som en termos om man vill att drycken ska vara varm hela dagen. Men till halva vikten tycker jag nog allt att det kan vara ett alternativ så att man inte dricker kall vätska. Man får helt enkelt välja mellan tungt/varmt och lätt/halvvarmt. Min erfarenhet är att ORs produkt är riktigt bra.

Mvh Micke
 
johankse; sa:
Den som föreslog solskyddskräm hade nog tänkt sig en tur framför kameran....

Eller att komma hem brunbränd men inte sönderbränd ;)

Har själv en gång besvarat frågan "ska du inte smörja in läpparna?" med "man är väl viking" vilket resulterade i läppar som två brända grillkorvar några dagar efter hemkomsten :)
[Ändrat av öringen 2007-03-29 kl 13:18]
 
Strykarrävens inlägg om att uttnyttja befintlig infrastruktur (fjällstugor) är väl det som kommit längst ned på viktskalan.
Att jag själv inte har skidteknik nog för att kunna nyttja denna approach fullt ut är en annan sak *ler*

Många gånger tycks "lättviktiga" aktiviteter inte så långa rent tidsmässigt utan sträcker sig upp till 2 dygn, till exempel en toppattack. Jag ser en fördel i detta iom att man då lättare kan göra en uppskattning vilket väder man kommer att ha och inte behöva rusta sig för ett värsta scenario.
För en veckolång tur kan ju annars väder och temperaturspannet bli stort.

Uffe

öringen; sa:
Hmm några lite mer radikala eller nytänkande tips än dom vi hittills sett ska det väl ändå gå att skramla fram? Eller är vinterturen så konservativ? :)
 
skulle faktiskt vara kul att göra en sån där dragpulka av rätt barnpulke-modell nån gång, om jag skulle vistas i område med snövinter långvarigt nån gång igen framöver. men samtidigt, om ryggsäcken väger under 10 kilo så är det frågan om det är värt det. man tappar ju en hel del rörlighet med släp. sub-10 kilo kan man "glömma bort" utan problem under promenad i inte alltför brant terräng. i alla fall om man väger runt 90 kilo själv. 5 kilo och under fungerar även fint för att jogga i lugnt tempo rätt långa sträckor.
 
Ultrakonservativ veckotur

Nyss hemkommen från en veckotur i Abiskoalperna kan jag rapportera en startvikt på 24 kg med fylld termos. Då bar jag all gemensam materiel min egen utrustning och den egna maten.

Till de "icke UL-mässiga" saker jag medförde kan räknas såväl termos, Nalgeneflaska,två kastuller med lock, GT-tält, stor syntetsovsäck och den ordentligt varma dunjackan.
Bensinkök, vindsäck och spade är sådant som hör vintern till och knappast kan UL-as bort *ler*

Till min stora förvåning var inte vikten alltför besvärande på ryggen. Skulle vara kul att prova motsvarande med pulka någon gång.

Nåväl, en fin vecka blev det!

Uffe
 

Liknande trådar