Hur mycket lättare?
Hej,
Hur mycket lättare blir din nya lösning än det markstående spindelkök (Fire Maple FMS-117?) + vindskydd som jag har för mig att du provade för ett tag sedan? Det markstående köket blir väl onekligen lättare att vindskydda och få stabilt vilket borde spara lite vikt medans slang och ben adderar lite vikt.
Vänligen, Klas
Jag har länge använt reflektor under brännaren, tycker den ger en märkbar vinst i både koktid och bränsleåtgång. Enklaste materialet är ju engångspajformar - håller inte i evigheter, men man behöver ju inte vara så rädd om dem. Med en markstående brännare (som jag föredrar av främst säkerhetsskäl) är det ju enkelt att förankra alltihop direkt i marken.
Men förförra året betvang jag min nojja och gjorde ett försök med toppmonterad. Bilden nedan är forfarande en prototyp, men med lite detaljförfining har detta vindskydd nu funkat enkelt och säkert på fyra fjäll- och bergsturer. De tre utskjutbara grillpinnarna är numera tunna titanpinnar, som får löpa genom var sitt hål i bottenreflektorn - tillsammans en stabil, kantförstyvad och helt "bortblåsningssäker" konstruktion (på bilden är vindskyddets sidor utvikta och pinnana hamnar då utanför kanten). Jag använder aluminiumtejp till hopfogningar och förstärkningar.
Utgångspunkten är min favoritgryta från Trangia 27 (1 l, 80 g + 18 g tamoj från Minitrangia). Diametern på reflektorn är lika grytlockets, även det av pajform. Höjden på vindskyddet är något mindre än grytans öppningsdiameter, och de tre pinnarna skjuts in helt i var sin "kanal" vid hoppackning (de skjuts ut olika högt, beroende på gaspatronens storlek). Allt går därmed att lagra i/platt ovanpå grytan, som i sin tur lagras i en "skräddarsydd" grytmysare.
Hej,
Hur mycket lättare blir din nya lösning än det markstående spindelkök (Fire Maple FMS-117?) + vindskydd som jag har för mig att du provade för ett tag sedan? Det markstående köket blir väl onekligen lättare att vindskydda och få stabilt vilket borde spara lite vikt medans slang och ben adderar lite vikt.
Vänligen, Klas