Titan - vindskydd och firebox

Jag vet precis vad du menar med problemet med borrning. Been there done that. Samtidigt är hålpipor inte helt lätt det heller, det kan vara svårt att få hål och det blir gärna lite buckligt runt hålet när man stansar, speciellt om man inte kommer igenom på en gång. Jag har inte gjort hål i 0,12 mm men det är ganska mycket tuggmotstånd, så jag misstänker att borrning kanske trots allt är bättre. Har du tillgång till en pelarborrmaskin kan det vara värt att försöka sätta fast hålpiporna i den. När man har håltång kan man ju "vrida" sig igenom, men det går inte så bra med hålpipor.

Nästa gång jag ger mig på något liknande provar jag nog med en plåtborr:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Metallborr/Koniskt-platborr-2000018456/
Eller kanske ännu hellre en av den här typen:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Metallborr/Koniskt-platborr-HSS-2000016839/

Det går nog förresten att hitta "best practice" för håltagningen internet om man letar lite, jag har inte brytt mig om det hittills, men har också haft diverse problem när jag gjort hål...
 
Senast ändrad:
OK, jag tog för givet att du ville ha så hög sida som du kunde få ur plåten (...)
Det gjorde jag med, därav den "avancerade" matematiska tolkningen med tre variabler :) Förbestämmer man höjden är det ju lätträknat enligt min första post; även i nätkalkylatorn får man ju förhandsvälja höjden.
Håller med qy om fördelarna med att maximera vad du ändå kan få ut av plåtformatet.

Nog med mattenörderier :).
I praktiken har jag svårt att förstå, att du vill vända den breda sida uppåt - i alla fall i markstående läge?
När du (som tänkt?) har det hela påträtt genom skaftet på en toppmonterad brännare, får stabiliteten ändå komma av annat, så där känns det mer förklarligt. Gissar jag rätt, att du tänker fästa ihop delarna genom de fyra små uppvikta "öronen" på bottenplåten? Om du bara trär konen över (eller innanför) dem, får du ju ingen samverkande konstruktion, med risk att alltihop vrider sig/tippar av någon starkare vindpust eller oavsiktlig knuff vid hanterandet av en fylld gryta.
Jag har ingen direkt känsla för hur styv titanplåten är, men den måste vara väldigt styv, om bottenplattan ska klara sig själv i form av en platt skiva, utan någon kantförstyvning eller hjälp från konen ovanför.
Din kakburks botten och sida hängde ju ihop längs hela nederkanten.

Verkar plåten tillräckligt styv för att konstruktionen med några punkthopfästningar ska hålla, så kan du kanske kringgå problemet med håltagning för luftintag genom att göra de fyra (vid behov fler) "öronen" lite högre, så att du får en springa runt hela nederkanten (min fantasi bär nu iväg med diverse falsade klick-in lösningar där, så du slipper mecka med ytterligare fästdon).

Det blir i praktiken också bättre med "punktstående" kon i markläge. Det är svårt att få en sådan precision i konens nederkant, att den får jämn anliggning längs hela sin omkrets (marken undertill och bottenplåten är ju inte heller perfekt jämna). Det ska inte till mycket till för att det hela ska bli vickigt, och i detta läge är ju konen belastad av en fylld gryta. Särskilt obra, om du dessutom har den smala sidan neråt...

Allt ovan sagt med förbehållet att jag har inte hållit i titanplåt av denna tjocklek och har noll känsla för hur styv den är.
 
Jag har tillgång till ett helt möbelsnickeri, så verktyg och maskiner är det ingen bristvara på. Tack för tipset med pelarborrmaskinen.

Höjden på vindskyddet har varit en variabel som inte heller jag har kännt till, det var något som jag kom fram till igår efter att ha gjort närmre studier på vad som skulle kunna tänkas lämpligt för de kittlar jag använder. Men jag har haft många tankar om utformning, jag kan mycket väl ändra mig igen. Det är ju dock lämpligt om jag kan nå kittlarna med tamojen då jag lagar mat. Att göra utsnitt i sidoplåten (som på den första ritningen jag postade) känner jag mig skeptisk till, det känns som att det allvarligt kommer påverka vindskyddet vridstyvhet.

Ang på vilket håll konen ska stå så tycker jag att det är ganska självklart. Visst vore det fördelaktigt att ha den breda änden nedåt, men den måste vara uppåt för att det ska få plats en större kittel. Alla kittlar oavsett märke är dessutom svagt koniska (medräknat valsen i överkant) varför det känns som det mest rimliga. Visst skulle jag kunna göra en mycket större bottenplatta för att få en bredare bas än topp, men då blir materialets styvhet ett problem, den ökar risken att bottenplattan viker sig. Dessutom ökar det på vikten en del.

Bottenplattans öron ska vara genomgående, dvs det ska finnas snitt i botten på sidoplåten där öronen träs in. Ingen del av bottenplattan kommer därför böjas, det är endast sidoplåten som kommer böjas kring bottenplattan. Jag räknar med att bottenplattan kommer att orka hålla uppe hela konstruktionen, det handlar trots allt inte om så många gram (totalt ca 70g tror jag). Bottenplattan och sidoplåten borde ge varandra en viss stabilitet. Om det visar sig inte fungera får jag skaffa en tjockare bottenplatta.

Jag har heller aldrig hållt i titan, allt det här är ett experiment som antingen kommer sluta med succé eller misslyckande.
 
Tunn plåt borrar man bäst mellan två 12 mm plywoodbitar som du håller ihop med skruv eller tvingar. Så slipper du bucklor och har borrstyrning.

go tur
 
Tunn plåt borrar man bäst mellan två 12 mm plywoodbitar som du håller ihop med skruv eller tvingar. Så slipper du bucklor och har borrstyrning.

go tur

Självklart. Tack.

Höjden på vindskyddet har varit en variabel som inte heller jag har kännt till, det var något som jag kom fram till igår efter att ha gjort närmre studier på vad som skulle kunna tänkas lämpligt för de kittlar jag använder. Men jag har haft många tankar om utformning, jag kan mycket väl ändra mig igen. Det är ju dock lämpligt om jag kan nå kittlarna med tamojen då jag lagar mat. Att göra utsnitt i sidoplåten (som på den första ritningen jag postade) känner jag mig skeptisk till, det känns som att det allvarligt kommer påverka vindskyddet vridstyvhet.

Ang på vilket håll konen ska stå så tycker jag att det är ganska självklart. Visst vore det fördelaktigt att ha den breda änden nedåt, men den måste vara uppåt för att det ska få plats en större kittel. Alla kittlar oavsett märke är dessutom svagt koniska (medräknat valsen i överkant) varför det känns som det mest rimliga. Visst skulle jag kunna göra en mycket större bottenplatta för att få en bredare bas än topp, men då blir materialets styvhet ett problem, den ökar risken att bottenplattan viker sig. Dessutom ökar det på vikten en del.

Bottenplattans öron ska vara genomgående, dvs det ska finnas snitt i botten på sidoplåten där öronen träs in. Ingen del av bottenplattan kommer därför böjas, det är endast sidoplåten som kommer böjas kring bottenplattan. Jag räknar med att bottenplattan kommer att orka hålla uppe hela konstruktionen, det handlar trots allt inte om så många gram (totalt ca 70g tror jag). Bottenplattan och sidoplåten borde ge varandra en viss stabilitet. Om det visar sig inte fungera får jag skaffa en tjockare bottenplatta.

Jag har heller aldrig hållt i titan, allt det här är ett experiment som antingen kommer sluta med succé eller misslyckande.

Jag kan nog delvis lugna dig. Bottenplattan kommer att vara tillräckligt styv och kommer utan problem att kunna bära konen. konen kommer att vara styv den med även med uttag under förutsättning att din hopsättning fungerar (överväg en som inte lossnar när konen trycks ihop) Men om inte konen sitter fast bra på bottenplattan så kan den blåsa iväg, den är ganska styv men fortfarande lätt.

Det självklara en person är sällan självklart för en annan. Jag har levt i tron att du ska vända på konen så den breda sidan kommer nedåt när du kör den som firebox, men tror nu att så inte är fallet. Om du sätter bortåt två kg på en kon med minsta diametern nedåt tror jag det är risk för stabilitetsproblem men det är svårt att säga säkert. Igen är nog avgörande att "låset" som håller ihop konen fungerar bra. Men här har du en enkel lösning i så fall, kör breda sidan ner som firebox. Du får inte ventilationen nedifrån som du tänkt dig, men det är en beprövad lösning som kommer att fungera bra.

Funderade lite till på konhöjden. Jag ganska säker på att det kommer att fungera med 14cm för vedeldning, det är inte så lågt att det inte fungerar. Dock så är jag även ganska säker på att de extra centimeterna att kommer att ge reell förbättring. Och ska du koka 1,75l vatten är bra drag i elden inte oväsentligt. Och du spar inte ved genom att göra den låg. Tror inte heller att ett uttag ner till 14 cm ger stabilitetsproblem om inte låset ställer till det. (titta hur mitt kök tidigare i tråden ser ut, det är inte rankigt och har inga som helst stabilitetsproblem...) Jag skulle definitivt ta ut så mycket höjd som möjligt och sedan ta bort om det inte blir bra. Tvärtom är svårare...

När jag ändå är inne på det, jag skulle även ta ut ett större överlapp för att ha marginal för låset.

Får du förresten ner bottenplåten i kastrullen? Du kommer ju inte att kunna rulla den, så det vore ju perfekt förvaring med den i botten av kastrullen och konen ovanpå.

Det kommer definitivt inte att sluta i misslyckande, men kan ju tänkas sluta med idéer om hur man kan göra det lite bättre nästa gång...
 
Okej, till att börja med: tack för att ni ger mig kritik och hjälp. Det är oerhört värdefullt att få bolla idéerna med andra!

Okej, intressant att vi har gått förbi varandra så. För mig har det hela tiden varit självklart att fireboxen ska ha en botten som lyfter upp elden från marken och skapar ett drag. Och eftersom fireboxen "ska ha" en botten (det finns ju en rad fördelar med det) så kan den bara stå på ett håll, med den stora änden uppåt.
Att den stora änden är uppåt innebär även att låset till sidoplåten är mindre benägen att gå upp i och med att konstruktionen trycks utåt och belastar låset. Med stora änden neråt så sker det motsatta - konen trycks ihop.
I mitt huvud så har jag även tänkt att eftersom väggarna är i princip lodräta (86grader) så spelar det inte så stor roll på vilket håll grejerna står, skillnaden är inte så stor för stabiliteten. Om man dessutom lägger en ståltrådstriangel ovanpå så kommer kitteln automatiskt att centreras för att stå stabilt, så det blir inte tal om någon direkt sidobelastning av fireboxen som gör att den tippar.

Angående överlapp på låset så tror jag inte att det är möjligt att göra det så mycket större. När plåten viks runt bottenplattan så blir det ju inte så många millimeter att spela på... Varför skulle det göras större?

Bottenplattan får inte plats i kastrullen. Varför går den inte att rulla?

Kollade på lite andra fireboxes. Originalet är mycket riktigt högre, ca 19cm. Deras mindre box är dock 12cm. Jag får fundera vidare på detta....
 

Bilagor

  • 20170906_175648_HDR.jpg
    20170906_175648_HDR.jpg
    42.6 KB · Visningar: 451
Angående överlapp på låset så tror jag inte att det är möjligt att göra det så mycket större. När plåten viks runt bottenplattan så blir det ju inte så många millimeter att spela på... Varför skulle det göras större?

För att få mer marginal när du konstruerar ditt lås på konen (självklart!) så din kon inte blir mindre än beräknat eller låset blir för klent så det hoppar ur lätt. 2,5mm på var sida ger inte mycket marginal. Därav mitt råd. På den färdiga konen har du ingen nytta av överlapp utöver vad låset kräver, men överflödig plåt går också att ta bort efteråt.

Bottenplattan får inte plats i kastrullen. Varför går den inte att rulla?

https://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=787705&postcount=4

Det var lite vasst att säga att det inte går, mer nyanserat är att säga att det inte kommer att fungera bra. Åtminstone hopsättningen kommer tveklöst att fungera mycket bättre om du inte rullar bottenplattan. Du kan fundera på det när du fått hem plåten så du kan känna hur den beter sig.
 
Eftersom jag fick en fråga i en annan tråd om hur arbetet går så tänkte jag göra en uppdatering.
Arbetet avstannade då jag insåg att titaniumfolien är för sladdrig till att ha som bottenplatta, och när vår skrivare gick sönder så jag saknade en mall för att skära ut sidoplåten efter.
Efter några dagars beslutsångest så bestämde jag mig för att botanisera på second hand, och hålla span efter en rostfri bunke med en bottendiameter på minst 19cm. De är ganska svåra att hitta... men till slut så fann jag en och skar bort kanterna, så nu har jag en bottenplåt.
Det är ungefär så långt jag kommit, men ska försöka få allt färdigt tills sommaren. Vi får se vad tiden räcker till, jag har nytt jobb och gör en ryggsäck också...
 
Jag vet precis vad du menar med problemet med borrning. Been there done that. Samtidigt är hålpipor inte helt lätt det heller, det kan vara svårt att få hål och det blir gärna lite buckligt runt hålet när man stansar, speciellt om man inte kommer igenom på en gång. Jag har inte gjort hål i 0,12 mm men det är ganska mycket tuggmotstånd, så jag misstänker att borrning kanske trots allt är bättre. Har du tillgång till en pelarborrmaskin kan det vara värt att försöka sätta fast hålpiporna i den. När man har håltång kan man ju "vrida" sig igenom, men det går inte så bra med hålpipor

Jag har gjort en hel del hål i Ti-plåt och kommit fram till följande:

0,13 funkar utmärkt att stansa med en vanlig hålslag för papper (Esselte standard). De dyrare för fler papper fungerar betydligt sämre.

0,07 fungerar bäst med håltång med plåten imellan två vanliga kopieringspapper.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg