mellpat; sa:
Kan väl ligga en del i det. Men när avvikelser sedan blir tolkade av okunniga och illvilliga journalister blir bilden väldigt fel.
Fast det är väl då lite onödigt att, som du gjorde, mer eller mindre idiotförklara SKI bara för att journalisterna inte fattar?
SKI har enligt min erfarenhet en roll att spela när det gäller att ligga på verken med krav. Detta skulle och borde kunna göras än mer. Ett genuint problem i sammanhanget är att det hela bygger på ett förtroende mellan SKI och det enskilda verket eftersom mycket handlar om självrapportering. Problemet är att det är lätt att manipulera sådana system om man vill. Mitt intryck är ändå att detta fungerar rimligt bra i Sverige.
Sedan kommer allt att bli knas när det kommer ut i media, tyvärr. När det gäller Forsmarkshändelsen nyligen har jag fått höra, av initierade personer, att det hela i vissa avseenden såg mycket värre ut än vad som framkom i media, dvs: risken för ett haveri var större än vad man fått intryck av. Å andra sidan: när konsekvenserna av ett haveri på ett kärnkraftverk beskrivs i media tänker de flesta nog Tjernobyl/TMI -- i själva verket handlar det snarare om att reaktorn får ställas av permanent men att inget läckage av aktivt material sker.
Men självklart kan allt gå fel. Ingen teknisk design är perfekt. Teknik designas av människor, människor gör fel, eller kan i alla fall inte väga in precis alla tänkbara framtida scenarier. (Oavsett vad ingenjörer ibland tycks tro; historien lär oss i alla fall annat...) En fördel som jag ser det med kärnakraften är att det trots allt handlar om lokala skador i worst case scenario. Fossila bränslen ger globala efekter, det är värre. (Även om "lokala" här betyder ganska stora arealer så är det i alla fall inte planeten som helhet som blir obeboelig.) Om vindkraft (eller vågkraft eller whatever) kan bli ett realistiskt alternativ så är det toppen. Men eftersom vi inte ens kan få stopp på ökningen av energibehovet, globalt sett, så behövs en "viss" teknikutveckling på de områdena innan de blir intressanta som alternativ.
Och vänta bara tills det visar sig att vindkraften påverkar luftströmmar så till den grad att monsunregnen uteblir