• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft

Re: Re: Uran-235 snart slut.

Raskesven; sa:
sachsaren; sa:
.....
Hursomhelst, både fossila bränslen och uran-235 kommer att vara slut om ungefär 120 år, uran-235 t.o.m. några år tidigare än de fossila bränslena.
.....
/G.
Om jag får tillåta mig att agera Messerschmitt: Uran, olja, kol kommer aldrig att ta slut. Däremot kommer vår användning till slut att upphöra, när t.ex en liter olja kostar mer att hämta upp än vad den ger.

Raskesven

Messerschmitt? Ni svenskar gillar verkligen era stereotyp-benämningar, eller va?
Hur sa man under trettioåriga kriget i de katolska delarna av Tüskland?
Bet', Kindlein, bet',
morgen kommt der Schwed'!
(Be, barn, be, imorgon kommer SVENSKEN!)

Men åter till ämnet och sakfrågan: klart att allting som ligger någonstans under våra fötter därnere i jorden kan ta slut. Rent mängdmässigt sett. Men i resultatet verkar vi ju vara överens: vare sig det handlar om själva materialet eller dess användning -- det kommer att ta slut i alla fall.

/Georg
 
Stadan och Georg,
Låtom oss ta på oss den allvarsamma hatten ett tag då. ;)

Anledningen till att energianvändningen på global nivå kommer att gå upp, dvs varför vi kommer att ÖKA energiförbrukningen,är att vår i västvärlden höga utvecklingsnivå med tillhörande höga energianvändning ju håller på att spridas över världen. (Och varför skulle vi vilja hindra det?)Alltså, vi expoterar i denna dag vår livsstil till de två tredjedelar av världen som ännulever på vad som ibland kallas U-landsnivå. Vi gör det genom kunskapsexport, kapitalflöden och ren teknologiexport till produktionsanläggningar (etc) som lokaliseras där arbetskraften är billig, och avkastningen på kapital är hög. Detta om SPRIDNINGEN av vår utvecklingsnivå.

Å andra sidan står inte västvärldens industriella "tåg" stilla på nån ändhållplats. Utvecklingsnivån i västvärlden (de länder som i allt större skara ansluter sig till det industiella "tåget") höjs ständigt genom TEKNOLOGISK UTVECKLING (i sin tur framdriven av "the stuggle for existence" på en hård marknad som sållar ut den som kommer tvåaoch belönar den som kommer först... ;) )

Vad du Stadan talar om i fråga om Siemens (förvisso mycket glädjande) energisparlösningar är det senare. Vi i väst kan alltså i viss mån putsa något på den höga energinanvänding som vi tillsammans med vår övriga "livsstil" (glädjande nog för de länder som därigenom tar sig ur fattigdomen) sprider över världen, men det ändrar ändå inte det faktum att den nivån innebär en betydlig mycket större höjning av energianvändningen för U-länderna som ju omfattar c.a. 2/3 av jordens folkmängd.

Summa summarum en betydligt större energianvändning globalt sett. Tyvärr.

/ G
 
Leapfrogging

Jag vänder mig mest mot cancertillväxtteorin, dvs vi kan inte styra utvecklingen alls och att ökad användning i sig är en naturlag.

Men användningen globalt sett går nog upp, du har rätt. Jag förstår dock inte att det skulle vara ett skäl till att inte vilja styra användningen, t.ex. mot hållbara energisystem?

Hur man sprider teknologi har sitt eget lexikon, s.k. technology transfer. Det finns en egen term för hur man kan överföra bättre teknik, t.ex. hur man ser till att Kina använder energisnåla moderna kylskåp direkt utan att gå omvägen över gammal energislösande teknologi. Det kallas "leapfrogging", och kan med fördel användas i många utvecklingsprojekt.

Det gäller att se lösningarna också, herr Tiger! Men bilderna på oss uråldriga bakåtsträvare uppskattades mycket. Tyckte nästan att jag kände igen mig själv där ;)

/Staffan
 
Kul Stadan att du gillade det ekologiska folkhemmet som så många trängtar efter!!! Jag menar kunde de på så kort tid ta sig tusen år bakåt i tiden i Afghanistan så behöver väl inte vi vara sämre? Med lite politik kan man göra underverk! ;)

Dessutom Leapfrogging och Kina ger mig denna enkla association... http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Leap_Forward

Men okej, allvarsmössan på (eller var det narrhatten?), selbstverständlich är scenariot med en "industrialiseringen" av stora delar av tredje världen med de väldiga lokala och globala miljöpåfrestningar det kommer att innebära oroväckande och manar till handling från såväl politiker som civilt samhälle. Aber naturlich!

Jag är dock, utifrån blygsamt sammanskyfflad historisk empiri, icke särdeles säker på våra kära folkvaldas förmåga i detta avseende. Om de nu inte ens kan vara ärliga om vår egen så kallade pågående kärnkraftsavveckling och motiven för den tillhörande vindkraftsutbyggnaden, vad kan vi då vänta oss av dem när det gäller "stora ekologiska språng"? Skicka miljövänliga kylskåp??? Vem betalar, vem får ordern?

Nej för böveln, ska man göra något för U-världen så är det att riva våra importskydd mot deras varor och sluta dumpa vårt livsmedelsavfall på deras marknader. Det skulle göra underverk. (Men gode gud, då skulle ju de franska bönderna gå ut i strejk!!! Och franska revolutioner har vi ju hört talas om.)

Let´s just work on it!

/ G
 
tigertamjaren; sa:
(Men gode gud, då skulle ju de franska bönderna gå ut i strejk!!! Och franska revolutioner har vi ju hört talas om.)

Ja och enligt en teori som jag läste för ett tag sedan så var det Islänningarnas fel att Franska revolutionen genomfördes. Ja inte islänningarnas som folkslag utan detta faktum att de har en vulkan som ibland blir lite ensam och då får ett utbrott. Den lär ha haft ett några år innan de muntra tilldragelserna i Frankrike, och detta lär ha gett lite missväxt, och då bakelserna slutar växa så blir folket missnöjda och kan göra revolution.

Enligt andra medier så har denna vulkan nu blivit ensam igen. Så bäva månde franska regeringen.

mvh Christian
 
Jamen det låter ju finemang, för med lite vulkanaska i luften över gamla Europa kan vi ju för att slippa fler franska upplopp bli tvugna att IMPORTERA gröda från tredje världen istället för att dumpa vårt överskott på dem. De tjänar pengar och vi kan exportera miljövänliga kylskåp (som vi då ändå inte behöver) till dem. Slutet gott allting gott.

Kan man hoppas på ett vulkanutbrott snart?

/ G
 
tigertamjaren; sa:
Stadan och Georg,
Låtom oss ta på oss den allvarsamma hatten ett tag då. ;)
[...]
/ G

Nä, låtom oss rulla den alvarsamma hatten istället!!!
Eftersom det här är det fria forumet får jag ta mig friheten att hurra lite grand för murens fall idag för 15 år sedan. (Det har ju också nåt att göra med vindkraft. Jajamensan, tänk nu lite efter.) Annars hade ni aldrig fått eran riktigt tvättäkta sachsare här på Utsidan. :cool:

OK, åter till sakfrågan, vad det nu än var. Något med globalisering...eller vindkraft...eller allmänna energiproblem.

Hm, u-länderna. Moraliskt sett kan vi på inget sätt kräva eller förvänta att dem inte strävar efter att leva som vi här uppe på norra halvklotet. Varför borde inte varenda kines få ha en bil?

Även om det låter cyniskt men jag tror nästan att man måste hoppas på de fossila energikällornas snara slut.

Egentligen måste man inte ens skylla på kineserna och u-länderna, för det finns ju gott om europeer som konstigt nog inte tycker att bensinen borde kosta minst dubbelt så mycket som nu. Istället tycker de att soppan är allt för dyr redan nu!! Otroligt.

Människan som sådan verkar vara helt otillgänglig för allt som heter vett och förnuft. Eller hur kan man annars förklara hemgjorda naturkatastrofer som t.ex. Walkers återval?

/G.

P.S.: På grund av en viss skillnad mellan min systemklocka och utsidans klocka redigerar jag härmed det första stycket:
Vi hurrar för murens fall som ägde rum för 15 år och en dag sedan. ;)
[Ändrat av sachsaren 2004-11-10 kl 00:12]