• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft

Re: Re: Uran-235 snart slut.

Bäste Herr Tigerzähmer!

tigertamjaren; sa:
Beehrte Herr Müller: "fotovoltaik"? In Schweden heisst es "solenergi". ;)
/ G

Men det är ju en helt oskarp och oexakt begreppsröra. ;)
Som ärade tigerzähmaren nog har hört talas om kan man utvinna både värme och el från solen. Men vad som menas går inte att urskilja om man bara använder sig av begreppet "solenergi".
Fotovoltaik avser elutvinning, inget annat.
Har ni verkligen ingen begreppsteknisk skillnad mellan
a) värmeutvinning genom en svartmålad vattentank
och
b) elutvinning genom en elpanel?

Hur gör ni???

/G.
 
Re: Re: Re: Uran-235 snart slut.

sachsaren; sa:
Bäste Herr Tigerzähmer!

tigertamjaren; sa:
Beehrte Herr Müller: "fotovoltaik"? In Schweden heisst es "solenergi". ;)
/ G

Men det är ju en helt oskarp och oexakt begreppsröra. ;)
Som ärade tigerzähmaren nog har hört talas om kan man utvinna både värme och el från solen. Men vad som menas går inte att urskilja om man bara använder sig av begreppet "solenergi".
Fotovoltaik avser elutvinning, inget annat.
Har ni verkligen ingen begreppsteknisk skillnad mellan
a) värmeutvinning genom en svartmålad vattentank
och
b) elutvinning genom en elpanel?

Hur gör ni???

/G.

Inexakt och oprecist, men icke kallar vi det för foto-volt-kalabalik i alla fall. ;)
Möjligen kallar vi det solcellsteknik eller artificiell / konstgjord fotosyntes! Icke desto mindre (som redan har förklarats) inte särskilt aktuellt som en lösning på vårt nordliga lands energiproblematik.

Hej hopp!

/ G
 
Nåja, "artificiell / konstgjord fotosyntes" finns det nog ingen som säger på allvar när han pratar om solceller.

Leif...
 
I vissa mindre kul trådar framförde vissa debattörer nyligen att det skulle finnas en åsiktsmaffia här på utsidan, och att det inte gick att ha avvikande åsikter från denna maffia. Den här diskussionen visar väl på att vi har hela åsiktsfloran, utan att för den skull höja tonläget till otidigheter och tjafs. Därför är det kul att delta :)

/Staffan
 
bogart; sa:
Nåja, "artificiell / konstgjord fotosyntes" finns det nog ingen som säger på allvar när han pratar om solceller.

Leif...

Correctamente!

Dock avsåg jag den pågående forskningen som i framtiden går ut på att överföra solenergi, via kemisk "fotosyntes" (spjälkning av vatten till syre och vätgas) för användning i bränsleceller.

http://www.stem.se/web/otherapp/eku...27?OpenDocument&Start=1&Count=1000&ExpandView
http://info.uu.se/press.nsf/pm/artificiell.fotosyntes.id3A.html

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-10-29 kl 13:54]
 
Re: Re: Re: Uran-235 snart slut.

sachsaren; sa:
Har ni verkligen ingen begreppsteknisk skillnad mellan
a) värmeutvinning genom en svartmålad vattentank
och
b) elutvinning genom en elpanel?

Hur gör ni???

/G.

De mest vedertagna benämningarna är helt enkelt solel och solvärme.
Solvärme tror jag mycket på.
I södra delarna av Sverige, där ju också mesta lasten finns, finns goda förutsättningar att bättre utnyttja solen till att värma våra hus, ett bra system kan värma huset stordelen av året.
Om staten la en bra slant på bidrag för konvertering av olje-/elpannor till sol- och pelletssystem, skulle vi spara in många kärnkrafts-och-kol-TWh.

Ursäkta trådstölden, tillbaks till blåsten.

/BAX
 
Re: Re: Re: Uran-235 snart slut.

Stadan; sa:
.....
Energiprissättningen kan man ju bli galen på. Den största delen i fast avgift och bara en liten del rörligt. Vilket incitament finns då för att spara el? Slopa helt den fasta avgiften och inför enbart rörlig avgift för el och energi. Inte förrän då tror jag att det blir något seriöst elsparande.

/Staffan
Håller helt med. Och det gäller alla former av energi. Jag har gasspis hemma. Betalar ingen rörlig avgift över huvud taget, utan endast en fast avgift. Min kostnad är alltså oberoende av förbrukningen. Är det lite kyligt kan jag använda gasspisen som värmekälla, utan att det kostar mig ett öre extra.

Raskesven
 
Re: Uran-235 snart slut.

sachsaren; sa:
.....
Hursomhelst, både fossila bränslen och uran-235 kommer att vara slut om ungefär 120 år, uran-235 t.o.m. några år tidigare än de fossila bränslena.
.....
/G.
Om jag får tillåta mig att agera Messerschmitt: Uran, olja, kol kommer aldrig att ta slut. Däremot kommer vår användning till slut att upphöra, när t.ex en liter olja kostar mer att hämta upp än vad den ger.

Raskesven
 
dave1; sa:
Jag kan bara hålla med Raskesven i synen på vindkraftverk i fjällen..
Något som jag dock tycker är mer oroande är att betongsossar och energibolagsbossar börjar få "vatten på sin kvarn" i närmast bokstavlig mening och börjar prata om att bygga ut vattenkraften mer för att täcka för bortfallet av kärnkraftsel, något som jag anser skulle vara totalt vansinne. Det räcker med att åka längs Luleälven från Suorva till Boden via Porjus, Harsprånget, Letsi och allt vad dom heter för att inse den otroliga miljöpåverkan utbyggnad av en älv innebär.
Ja, det där är en hydra som då och då sticker upp skallen, och som man varje gång snabbt bör hugga huvudet av. Senast det begav sig var det väl Västerdalälven som skulle byggas ut. Folkopinionen gjorde dock att sossar och borgerliga kommunpolitiker i rena självbevarelsedriften gick samman och stoppade projektet. Vattenkraftsintressena återkommer dock med jämna mellanrum med sin "miljövänliga" vattenkraft, så en får hoppas att hydrans skalle ryker även i fortsättningen.

Raskesven
 
Re: Energibesparing som affärsidé

Stadan; sa:
tigertamjaren; sa:
Insparning? Världen utvecklas inte baklänges herr Müller! Vi blir bara fler och fler som vill och kommer att äta av välfärdskakan här i världen. Hence, consumption will increase a whole lot!
Kolla på den här tillverkaren och installatören av energibesparande utrusting. Kolla hur mycket som sparats! http://www.landisstaefa.se/tjn/tjn_pfc_ref.asp

/Staffan

Tsss, skulle det där vara nåt att komma med? Tüskt modernt krimskrams. Skåda istället götafamiljen Lövhage-Emblas enkla boning, en i ordets verkliga mening snål livsföring som inte låter sig hunsas av något stortüskt översitteri! ;)

natt1.jpg


Ull-Inga och lilla Aina tar en nypa luft efter maten (det är rökigt i storstugan).

P0007689.jpg


Fabror Stein häver taffeln med en skål.

namforsen1.jpg


Avlusning inför en het afton på logen.

Tjoflöjt.

/ G
 
Kom just på, kanske kan denna miljövänliga livsföring också appliceras på andra områden såsom krigsföring mm. Tänk er följande braskande bilder från Irakkriget framöver exempelvis:

15.jpg


- Häpp, nu ska du döden dö du son av hynda!

- Aldrig i livet hedning, jag ska förpassa dig till dina förfäder!

Vilken strålande framtidsvision, och miljövänligt!!!

;)

/ G