• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft

Jag tycker att det bådar mycket gott. Det borde finnas många ställen i fjällen som passar för vindkraft och som inte stör yrkesverksamhet eller turistverksamhet. I detta fall har jag inte sett några invändningar?
 
KLAGER; sa:
Jag tycker att det bådar mycket gott. Det borde finnas många ställen i fjällen som passar för vindkraft och som inte stör yrkesverksamhet eller turistverksamhet. I detta fall har jag inte sett några invändningar?
Invändningar finns, exempelvis från Länsstyrelsens naturvårdsenhet, http://www.bd.lst.se/publishedObjects/10002052/Natur_avvik_mening.doc :

"Vi bedömer därför etableringen som oförenligt med riksintresset obrutet fjällområde då områdets karaktär av vildmark kommer att påverkas väsentligt inom ett relativt stort område. Resultatet blir ett av människan präglat landskap där det relativt sett statiska fjällandskapet kommer att fragmenteras av ett för ögat tilldragande rörligt skådespel i form av de roterande rotorbladen och tornens utropstecken..

Naturvårdsenheten avstyrker den planerade etablering av vindkraftverken på Riphacohkka."

Själv anser jag inte alls att det finns "många ställen i fjällen som passar för vindkraft och som inte stör yrkesverksamhet eller turistverksamhet."

Konstigt med vindkraft. Förespråkarna hävdar att det skulle vara miljövänligt. Visst, inga direktutsläpp, men miljöförstöring är något som kan komma i många former. 7 stycken vindkraftverk á över 100 meter höga som kan ses miltals omkring i ett annars obrutet fjällområde, tycker jag är miljöförstöring. Strömmen skall ju också ledas iväg på något sätt, vilket betyder även kabeldragning.

Vindkraftverk gör sig bäst ute till havs bortom horisonten, så vi slipper se eländet.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Själv anser jag inte alls att det finns "många ställen i fjällen som passar för vindkraft och som inte stör yrkesverksamhet eller turistverksamhet."

Konstigt med vindkraft. Förespråkarna hävdar att det skulle vara miljövänligt. Visst, inga direktutsläpp, men miljöförstöring är något som kan komma i många former. 7 stycken vindkraftverk á över 100 meter höga som kan ses miltals omkring i ett annars obrutet fjällområde, tycker jag är miljöförstöring. Strömmen skall ju också ledas iväg på något sätt, vilket betyder även kabeldragning.

Vindkraftverk gör sig bäst ute till havs bortom horisonten, så vi slipper se eländet.

Raskesven

Hear, hear!

/ G
 
Raskesven; sa:
Vindkraftverk gör sig bäst ute till havs bortom horisonten, så vi slipper se eländet.
Vindkraft till havs har andra problem. Ett är att de grunda områden ute till havs (utsjöbankarna) är i princip den sista riktiga vildmarken vi har. Där lever arterna i ett refugium för övergödning och sedimentering; stora problem i kustnära grunda områden. Arterna här är beroende av stormars påverkan, att substratet (grus, sand och block) omlagras av vågor och strömmar. På dessa bankar finns bl.a. viktiga musselsamhällen, som filtrerar (renar) vattnet och utgör vintermat för de sjöfåglar som övervintrar på bankarna. Bankarna är många fiskars yngelkammare.

Kunde vi sätta snurrorna på mer än 50 meters djup skulle vi komma ifrån problematiken, men av ekonomiska skäl blir det svårt.

Personligen tycker jag att vindkraftverk är ganska snygga, men de ska placeras rätt. T.ex. i anslutning till de stora vattenmagasinen i fjällvärlden där miljön redan är så oerhört påverkad, eller på de stora jordbruksslätterna.

/Staffan
 
Ja, det är sant att vindkraftverk till havs ger andra problem. Blir det för dyrt till havs kanske de bästa ställena är de öppna jordbruksmarkerna, som redan är så tydligt exploaterade av oss människor. Jag vet t.ex att i alla fall vissa bönder i Halland, där det ju finns några stora snurror, inte känner sig speciellt störda. Däremot tycker jag inte de stora vattenmagasinen i norr är lämpliga, eftersom vindkraftverk inte bara påverkar närmiljön utan även visuellt miljön miltals omkring.

Raskesven
 
Vindkraftverk är väl egentligen inte fulare än andra mänskliga ingrepp i naturen. Som typ vägar, Borlänge, åkrar (Öppna landskap?! Är det bara jag som tycker vildvuxna skogar är snyggare än veteöknar?), kraftledningar, skidliftar...

Fjällen kanske inte är världens bästa val, men "fjällnära" kanske funkar. Sätt kraftverk där det redan är sår i naturen från skidanläggningar. Då finns det ju dessutom redan vägar för underhållet.

Det största problemet som jag ser med att sätta dem där det bor folk är att de väsnas.
[Ändrat av Nordesjö 2004-10-26 kl 11:18]
 
Re: Trettiofem nya områden för vindkraft?

Stadan; sa:

Jag kollade på kartan över Jämtlands Län, ETT sketet område var markerat, jag vet planer på minst fem områden bara i Härjedalen.
Så den kartan var inte mycket att ha.

Vindkraftverk måste byggas där förbrukningen finns.
Det är redan problem att föra över den kraft som produceras i Norrland till mer befolkade områden, så jag tycker vindkraft i fjällen är en dålig idé.
Nä, små lokala snurror lite här och där istf stora parker på känsliga ställen.
Jag ser hellre att man satsar pengarna på att minska elförbrukningen istället för att bygga ut produktionen.
"Hjärnkontorets" lilla försök var ju ett lysande( :) ) bevis på att det går bara man vill (suverän idé Henry Chu).

/BAX
 
Re: Re: Trettiofem nya områden för vindkraft?

BAX; sa:
Vindkraftverk måste byggas där förbrukningen finns.

Själv så skulle jag nog villja påstå att om vi verkligen avser att gå över till förnybara energikällor som t.ex. vindkraft så bör dessa snurror vara placerade där det blåser någorlunda ordentligt...

/Jesper
 
Re: tänk på vad alternativen är!

Ann; sa:
Men ska vindkraften kunna ge något betydande bidrag till sveriges elförsörjning, måste även en del omstridda områden få bebyggas. Man måste se det i ett större perspektiv och tänka på vad alternativen är!
Det resonemanget brukar ibland innebära att man ska bygga först och tänka sedan. Det tycker jag vi har gjort tillräckligt. Det är mycket bättre att veta om vilka värden man riskerar, och sedan våga stå för beslutet att vissa värden offras på några ställen och andra värden offras på andra ställen. Det är ärligare, sedan kan ingen komma och säga att man inte visste. Problemet med havsbaserad vindkraft är att vi vet så lite om effekterna. Men det är alltid bättre att ta reda på effekterna innan exploateringen, oavsett vilken exploatering som avses. Det är därför vi har lagstiftningen om MKB (miljökonskvensbeskrivningar).
 
Re: tänk på vad alternativen är!

Ann; sa:
....
Men ska vindkraften kunna ge något betydande bidrag till sveriges elförsörjning, måste även en del omstridda områden få bebyggas. Man måste se det i ett större perspektiv och tänka på vad alternativen är!
Det går alltid att hävda att "det måste ses ur ett större perspektiv". Att tillåta "några snurror" i fjällen tror dock jag blir lite som att öppna Pandoras ask. "En del omstridda områden" börjar det med, sedan rullar det på tills det har blivit mycket mer än "en del omstridda områden".

Min åsikt är att om vi inte kan klara vår energiförsörjning utan att bygga sönder även det sista område vi har som ännu inte är sönderexploaterat, ja då är samhällsutvecklingen och energipolitiken helt galen. När "en del omstridda områden" exploaterats med vindkraft, och sveriges energibehov fortsätter öka, så blir det väl "några till omstridda områden" osv.

Kraftbolagen försöker ju hela tiden bygga ut sin verksamhet, eftersom de är vinstdrivande företag. Men jag anser att kostnaden för den sk. förnyelsebara energin som vind- och vattenkraft utmålas som är kraftigt underskattad. Vad är kostnaden för att sabotera stora delar av Lule älv mfl? Vilket värde sätter vi på de sista stora obrutna områdena i fjällvärlden? Det går inte bara att värdera i de watt vi får ut, utan de stora negativa externa effekter som följer skall också tas hänsyn till.

Raskesven