Måste man tycka på ett visst vis för att få lov att använda internet? Internet är en fantastisk uppfinning, inget snack om det!
Det jag vänder mig mot är det nya "smart"-samhället som ska samla in och processa gigantiska mängder data - är detta verkligen någonting som vi vill ha? Själv har jag fastnat på 00-talet. Min mobiltelefon, som är från den tiden, går det bara att ringa, sms:a med samt sätta ett alarm. Hemma har jag en gammeldags stationär dator som är kopplad till internet med en sladd (tyvärr dock inte hela vägen ännu).
Om vi alla kunde nöja oss med internet i första hand i fasta anslutningar genom fiber till hem och jobbplatser (det säger ju sig självt att det är energisnålare överföring genom fiber jämfört med genom luften), vänja oss av med behovet av att kunna streama högupplösta filmer till mobilen vart vi än befinner oss samt om vi sedan börjar med att bygga prylar som håller mycket längre (istället för "planned obsolescence") och som också är lätta att reparera så skulle vi kunna spara väldigt mycket energi! Kombinerar vi dessutom detta med en mycket större andel lokalproduktion av mat och övriga varor så har vi skapat ett mycket friare och robustare samhälle, bättre rustat mot yttre och inre hot.
...Och de uppoffringar av bekvämlighet som krävs för att nå dit är i ärlighetens namn inte särskilt stora!
Det är så med teknikens utveckling. Den skenar framåt i rasande fart. Det sitter många tekniknörda där ute runt världen som uppfinner både det ena och det andra, till både för- och nackdelar.