• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft - en ruggig miljöförstöring.

Måste man tycka på ett visst vis för att få lov att använda internet? :) Internet är en fantastisk uppfinning, inget snack om det!

Det jag vänder mig mot är det nya "smart"-samhället som ska samla in och processa gigantiska mängder data - är detta verkligen någonting som vi vill ha? Själv har jag fastnat på 00-talet. Min mobiltelefon, som är från den tiden, går det bara att ringa, sms:a med samt sätta ett alarm. Hemma har jag en gammeldags stationär dator som är kopplad till internet med en sladd (tyvärr dock inte hela vägen ännu).

Om vi alla kunde nöja oss med internet i första hand i fasta anslutningar genom fiber till hem och jobbplatser (det säger ju sig självt att det är energisnålare överföring genom fiber jämfört med genom luften), vänja oss av med behovet av att kunna streama högupplösta filmer till mobilen vart vi än befinner oss samt om vi sedan börjar med att bygga prylar som håller mycket längre (istället för "planned obsolescence") och som också är lätta att reparera så skulle vi kunna spara väldigt mycket energi! Kombinerar vi dessutom detta med en mycket större andel lokalproduktion av mat och övriga varor så har vi skapat ett mycket friare och robustare samhälle, bättre rustat mot yttre och inre hot.

...Och de uppoffringar av bekvämlighet som krävs för att nå dit är i ärlighetens namn inte särskilt stora!

Det är så med teknikens utveckling. Den skenar framåt i rasande fart. Det sitter många tekniknörda där ute runt världen som uppfinner både det ena och det andra, till både för- och nackdelar.

Måste man tycka på ett visst vis för att få lov att använda internet? :) Internet är en fantastisk uppfinning, inget snack om det!

Det jag vänder mig mot är det nya "smart"-samhället som ska samla in och processa gigantiska mängder data - är detta verkligen någonting som vi vill ha? Själv har jag fastnat på 00-talet. Min mobiltelefon, som är från den tiden, går det bara att ringa, sms:a med samt sätta ett alarm. Hemma har jag en gammeldags stationär dator som är kopplad till internet med en sladd (tyvärr dock inte hela vägen ännu).

Om vi alla kunde nöja oss med internet i första hand i fasta anslutningar genom fiber till hem och jobbplatser (det säger ju sig självt att det är energisnålare överföring genom fiber jämfört med genom luften), vänja oss av med behovet av att kunna streama högupplösta filmer till mobilen vart vi än befinner oss samt om vi sedan börjar med att bygga prylar som håller mycket längre (istället för "planned obsolescence") och som också är lätta att reparera så skulle vi kunna spara väldigt mycket energi! Kombinerar vi dessutom detta med en mycket större andel lokalproduktion av mat och övriga varor så har vi skapat ett mycket friare och robustare samhälle, bättre rustat mot yttre och inre hot.

...Och de uppoffringar av bekvämlighet som krävs för att nå dit är i ärlighetens namn inte särskilt stora!
Det jag menar är att varför använda det vetenskapen har åstadkommit om man inte tror på vetenskapen. Internet skulle inte finnas utan vetenskapen. Av ditt tidigare inlägg framgår att du inte tror på den globala uppvärmningen.
Klimatforskarna VET idag att det pågår en global uppvärmning, att den uppvärmningen är förorsakad av högre halter av CO2 i atmosfären, att det är människans förbränning av fossila bränslen som står för den huvudsakliga ökningen av CO2 och att en global temperaturökning kommer att få katastrofala följder för livet på jorden.
Det som jag upplevde som inkonsekvent var att du inte tror på vetenskap, men ändå använder Internet ( t.ex. Utsidan ). Ungefär som att en person som påstår att han är ateist ägnar timmar varje dag åt att be till Gud.
Men naturligtvis får man använda Internet oavsett vad man tror på. Det är inget lagbrott. Jag menar blott att JAG tycker att det är inkonsekvent.

Det jag menar är att varför använda det vetenskapen har åstadkommit om man inte tror på vetenskapen. Internet skulle inte finnas utan vetenskapen. Av ditt tidigare inlägg framgår att du inte tror på den globala uppvärmningen.
Klimatforskarna VET idag att det pågår en global uppvärmning, att den uppvärmningen är förorsakad av högre halter av CO2 i atmosfären, att det är människans förbränning av fossila bränslen som står för den huvudsakliga ökningen av CO2 och att en global temperaturökning kommer att få katastrofala följder för livet på jorden.
Det som jag upplevde som inkonsekvent var att du inte tror på vetenskap, men ändå använder Internet ( t.ex. Utsidan ). Ungefär som att en person som påstår att han är ateist ägnar timmar varje dag åt att be till Gud.
Men naturligtvis får man använda Internet oavsett vad man tror på. Det är inget lagbrott. Jag menar blott att JAG tycker att det är inkonsekvent.
Jag gör mitt bästa för att tro så lite som möjligt... :) Rätt använd är vetenskapen en metod som innebär att lägga fram hypoteser eller teorier som går att styrka eller avfärda genom empiriska försök eller genom logisk slutledning. Vetenskapen måste (per definition) ständigt kunna ifrågasätta sig själv så när någon påstår att vetenskapen är avgjord, att det "råder konsensus" eller att alla vetenskapsmän (och -kvinnor) "vet" någonting med 100% säkerhet så har "vetenskapen" slutat att vara vetenskap och istället blivit till en religion.

Jag har läst ett civilingenjörsprogram på ett universitet och där fick jag lära mig om kopplingen mellan antropogena koldioxidemissioner och "global uppvärmning" (som det hette på den tiden). Givetvis trodde jag på detta då. Senare kom jag i kontakt med i mitt tycke mycket kloka människor som hade en helt annan uppfattning i frågan så jag var tvungen att läsa på, att själv jämföra data och slutsater. Det visade sig att argumenten mot kopplingen mellan antropogena koldioxidemissioner och "klimatförändringar" var mycket starkare och mer övertygande än de som var för så jag var tvungen att erkänna att jag hade haft fel och byta uppfattning.

Tobbe pekar på några väldigt viktiga saker här. Tyckande är hur lätt som helst men att studera ett fenomen från alla håll och kanter och ta sig tid att läsa in sig på eller att lyssna på argumenten från dem som inte "tycker" precis som en själv är nödvändigt för att man ska kunna göra kvalificerade, faktabaserade val. Man kan ta reda på fakta och man kan också sträva efter att leva utifrån sin övertygelse men om man tror att all "kunskap" är huggen i sten har man missat poängen. Vår kunskap om världen förändras och vi måste hela tiden omvärdera våra förhållningssätt och våra val. En klok människa vågar ändra åsikt när hen blir överbevisad.

Att ställa sig utanför samhället och undvika internet är nog svårt så som det ser ut nu. Går det ens att köpa en bussbiljett i Sverige utan att swisha? Men man behöver kanske inte strömma filmer, ha ett hem där man måste prata med Siri för att veta om mjölken är slut eller utgå från att ungarna behöver en padda för att kunna ha ett värdefullt liv? Det finns massor av sätt att dra ner på sin elkonsumtion och Tobbe nämnde tidigare flera av dem.
Alla val är inte enkla, då får man göra så gott man kan. Jag kan inte sköta mitt jobb utan internet eftersom min arbetsgivare kräver att jag finns med där men jag behöver inte vara uppladdad hela tiden och jag klarar mig bra utan smartphone. Och det finns massor av andra sätt. Det gäller bara att inte gå i fällan och tro att man "behöver" en massa manicker. Det bästa i livet är trots allt både gratis och snällt mot miljön.

Det visade sig att argumenten mot kopplingen mellan antropogena koldioxidemissioner och "klimatförändringar" var mycket starkare och mer övertygande än de som var för så jag var tvungen att erkänna att jag hade haft fel och byta uppfattning.

Tycker du att slutsatsen är rimlig? Hur troligt är det att du genom studier på kammaren har funnit att klimatvetenskapen har fundamentalt fel? Går det inte att förlita sig på vetenskapliga resultat eftersom vetenskapen alltid kan utmanas? Konsensus är inte en del av den vetenskapliga metoden, men det är ett uttryck för stor enighet. Hur är det förresten med gravitationen, hur oroliga behöver vi vara?

Är mot vindkraft i Norrland på grund av att vi redan har elproduktion här i norr.
Varför ska vi förstöra mer natur.
Dels kalhygge som jag kommer aldrig få uppleva som skog.
Ta bort dessa vindsnuror från Norrland.

Tycker du att slutsatsen är rimlig? Hur troligt är det att du genom studier på kammaren har funnit att klimatvetenskapen har fundamentalt fel? Går det inte att förlita sig på vetenskapliga resultat eftersom vetenskapen alltid kan utmanas? Konsensus är inte en del av den vetenskapliga metoden, men det är ett uttryck för stor enighet. Hur är det förresten med gravitationen, hur oroliga behöver vi vara?
Att du eller jag ska kunna förstå klimatförändringar är inte rimligt, det är ingen annan som gör heller.
Elsa Widding håller på att göra ett antal You Tube video , där hon plockar isär vad vi kan veta eller
inte veta.
Finner du några sakfel så är det bara att kontakta henne så att det blir rätt.:rolleyes:
Lycka till.

Tycker du att slutsatsen är rimlig? Hur troligt är det att du genom studier på kammaren har funnit att klimatvetenskapen har fundamentalt fel?
Ja, givetvis kom jag fram till att detta är den rimligaste slutsatsen.
Går det inte att förlita sig på vetenskapliga resultat eftersom vetenskapen alltid kan utmanas? Konsensus är inte en del av den vetenskapliga metoden, men det är ett uttryck för stor enighet. Hur är det förresten med gravitationen, hur oroliga behöver vi vara?
Grejen är att det inte alls råder någon konsensus, i alla fall inte i den utsträckning som vi blir ledda till att tro, det är bara det att man behöver ha "rätt" åsikter för att få komma till tals. När starka ekonomiska intressen finns för att det ska bli ett visst utfall före ett annat så har "vetenskapen" en tendens att bli skev.

Gravitationen? Vad har den med det hela att göra?

Är mot vindkraft i Norrland på grund av att vi redan har elproduktion här i norr.
Varför ska vi förstöra mer natur.
Dels kalhygge som jag kommer aldrig få uppleva som skog.
Ta bort dessa vindsnuror från Norrland.

Jag håller med dig till 110 %! Sätt dom från Uppland´s skärgård och runt hela Sveriges sydliga kust ända upp till Bohuslän. Havet är utfiskat och sälarna och skarven har gjort sitt till det hela också.

Hmm, jag har fortfarande aldrig sett någon förklara vad det är för tunga ekonomiska intressen som skulle tjäna på att klimatfrågan framställs som mer hotande än den verkligen är.
Däremot är det lätt att peka ut tunga ekonomiska intressen som tjänar på att tona ned hotet.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg