Vindjacka och löparställ - samma sak?

Värme kan försvinna på flera sätt. Det innebär att ett "värmande" plagg kan fungera på flera sätt.

Det kan bromsa utstrålningen (det gör i princip alla plagg, oavsett tjocklek och täthet).

Det kan bromsa konvektionen (de gör de flesta plagg också, men om det blåser så stoppar ju en vindjacka konvektionen bättre än en fleecetröja).

Det kan minska ledningen. Det är här jag menar att vi har "isolering". En 5 mm tjock aluminiumskiva isolerar inte eftersom den leder värme bra, men en 5 mm tjock skumplastskiva gör det (eftersom den leder värme dåligt). Bägge bromsar konvention och strålning lika mycket.

(Egentligen finns inga värmande plagg, plagg kan bara minska värmeförlust. Men det blir besvärlig terminologi om man inte förenklar.)

Jag brukar ofta använda en joggar jacka men vill slå ett slag för att använda den under en tröja. När man svettas mycket dunstas svetten bättre om det täta skiktet ligger längre in där det är varmare. Självklart blir det varmare med vindtäta skiktet ytterst men på detta sättet tycker jag att jag får ett bättre klimat. Det finns många tröjor med vindtät foder och det är många gånger sköna tröjor men med en tunn jacka är det mer flexibelt och torkar snabbare när man kan dela plaggen.

Precis, det är samma princip i Taigas GT-ställ Forest - GT-linern hänger fritt innanför skalet av vindpolyester. Daggpunkten hamnar då på insidan av membranet i kyla = "andaseffekten" funkar bättre i kallt väder än med traditionella 3-lagersjackor.

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robert S Tips: Lätt vindjacka Lättpackning 16
wistrom Meshskor och kängor i samma grupp? Lättpackning 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg