Vindjacka och löparställ - samma sak?

Jag skulle vilja ställa en fråga ang begreppet "vindjacka"

Kan man säga att alla icke-värmefodrade jackor som inte är vattentäta men innehar en viss vindtäthet är att betrakta som "vindjackor"?

Kan man t ex säga att en standard-jacka i valfritt polycotton-tyg, typ fjällrävens g1000, lundhags LPC eller whatever - är att betrakta som en "vindjacka"?

Jag har en tunn nylonjacka som heter Bergans microlight jacket. Den är vindtät och mycket tunn.
Är det någon skillnad rent värmemässigt att ha en sån eller en ofodrad itab-jacka/fjällräven-jacka på vintern?

Gammal tråd!

Jag tittar tillbaka och ser att jag har förbättrat min utrustning. Idag har jag en vindoverall av märket Adidas; kostade 400 kronor och väger c:a 400 gram. Den har jag alltså på om inte skjorta+tröja värmer tillräckigt eller det är för svalt för bara shorts. Det är den overallen jag har på mig på min profilbild. Och den är riktigt skön.

En vindjacka är väl en jacka som har som syfte att bromsa vinden. Den har alltså ingen avsedd vattenskyddande förmåga (även om en del har lite sån på grund av materialet) och den är inte avsett att isolera.

En regnjacka ska stoppa vatten, men har ingen avsedd isolerande förmåga. Av naturliga skäl stoppar de oftast också vind, det är svårt att stoppa regn utan att stoppa vind (paraply är väl det enda "regnplagg" som löser det:).

En "förstärkningsjacka" har som främsta syfte att isolera, men är inte tänkt att hindra varken vind eller regn (även om yttertyget oftast stoppar vind och regn på samma sätt som en vindjacka).

Sen har vi ju softshell som väl är ett plagg som både bromsar vind och isolerar lite?

Olika skikt

Jag brukar ofta använda en joggar jacka men vill slå ett slag för att använda den under en tröja. När man svettas mycket dunstas svetten bättre om det täta skiktet ligger längre in där det är varmare. Självklart blir det varmare med vindtäta skiktet ytterst men på detta sättet tycker jag att jag får ett bättre klimat. Det finns många tröjor med vindtät foder och det är många gånger sköna tröjor men med en tunn jacka är det mer flexibelt och torkar snabbare när man kan dela plaggen.

Det är det där jag inte förstår riktigt, folk skiljer på värmande/isolerande kläder och vindkläder som om vindkläderna inte skulle ha en värmande effekt, men jag upplever som att ett tätt vindlager isolerar kroppsvärmen mycket påtagligt om det inte blåser? (Eller så har jag fattat fel. Jag har inte tänkt på såna här saker förrän på senare år.)

Att de har värmande effekt är inte samma sak som att de isolerar:)

Om du jämför en dunjacka med en vindjacka så tror jag du inser skillnaden.

Sen har jag ju skrivit om AVSIKTEN. Men även om AVSIKTEN inte är att isolera så är det praktiskt omöjligt att tillverka ett vindbromsande plagg som inte isolerar lite. Men det är just därför en vindjacka är så tunn som möjligt: Man vill minimera den isolerande bieffekten.

Men om du tar en standard ettlagers polycotton-jacka, typ fjällräven/Lundhags/T&P - vad anser du är avsikten med de jackorna - är det vindskydd enbart ? De är ju inte vattentåliga, och vad jag förstått, inte "isolerande". Är de "vindjackor"?

Det finns alltid en massa plagg som hamnar lite mittemellan. Är det en hel ofodrad jacka så är det nära till hands att anse den som en vindjacka.

Jag tror du fokuserar för mycket på själva jacka, fundera över vad man använder den i kombination med för andra plagg. För det är ju det som det handlar om, att ha "en funktion per plagg" och sen kombinera plaggen.

Om det är minusgrader ute, sätter du på dig en tjockare bomull/polyesterjacka? Eller sätter du på dig en tröja under (d.v.s. ett förstärkningsplagg)?

Om du är ute med en tröja på dig och det börjar blåsa, sätter du på dig en till tröja eller jackan?

Det finns alltid en massa plagg som hamnar lite mittemellan. Är det en hel ofodrad jacka så är det nära till hands att anse den som en vindjacka.

Jag tror du fokuserar för mycket på själva jacka, fundera över vad man använder den i kombination med för andra plagg. För det är ju det som det handlar om, att ha "en funktion per plagg" och sen kombinera plaggen.

Precis, men vid lägre vissa temperaturer kan ju jackan och det sk "mellanlagret" fungera med samma plagg. Jag har ofta skjorta som mellanlager. Det kan ju fungera som "Vindjacka" också.

Exempelvis, jag har en tshirt på mig, det är kallare, jag tar på mig en skjorta. Den kan ju isolera värme och skydda från vind. Eller kanske jag fryser ändå. Jag tar på mig en vindjacka. Då fryser jag inte, fast blir kanske lite för varm.

Ett alternativ hade kanske varit att ta på sig vindjacka direkt på tshirten. Kanske hade jag sluppit jackan om skjortan varit tätare vävd. Men ja, det är väl inte hugget i sten.

Du säger att värmande och isolerande inte är samma sak, men vad är då skillnaden? Om en tät vindjacka håller värmen från kroppen kvar innanför tyget - är inte det detsamma som isolerande?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robert S Tips: Lätt vindjacka Lättpackning 16
wistrom Meshskor och kängor i samma grupp? Lättpackning 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg