Nordesjö; sa:
Fuktig luft:
Så fuktig luft leder värme bättre, men bara TILL kroppen (bastu), inte FRÅN (Göteborg i november)? Det får någon gärna förklara för mig.
I bastun så är den stora effekten den att kroppens egen kylmekanismen sätts ur spel på grund av att luften i bastun är mättad (eller mättad som iångastun övermättad). Detta gör då att svetten inte kan avdunsta i den takt som kroppen själv skulle vilja.
Och om man skulle spekulera lite kring "kyleffeffekten"...
Så när det gäller Göteborgsluften så tror jag att vissa inte tänkt på att luften specifika fuktinnehåll kan vara större än vad en relativfuktighet på 100% skulle vara för aktuellt tryck o temperatur exvis vid dimma eller fuktdis.
Dom flesta som gått in i en dimbank på hösten skulle nog hålla med om att det känns råare i den än utanför, även om temperaturen vore den samma (här uppstår dock ofta problemet under hösten att det rör sig om strålningsdimma och då har vi en temperatursänken som bakomliggande orsak till dimmbildningen så man får tänka lite hypotetiskt
Och det man känner av är väl helt enkelt den kondenserade fukten i luften som avdunstar med hjälp av kroppsvärmen.
Om man sen jämför Göterborg med Luleå under vintermånaderna så kan man ju observera två fenomen:
-den luftmassa som kommer in till Göteborg kommer direkt från havet och innehåller oftast mycket fukt i de nedreskikten. Luften som komer in över Luleå har ofta hunnit bli av med en del fukt efter det att den lämnat havet
-marken i Luleå är oftare täkt med snö. Detta borde medföra att dimmorna inte blir lika tjocka samt att de blir snabbare upplösta utan hjälp av solstrålningen. Anledningen till detta är att mättnädsångtrycket över vatten är större än över is (vilket snö består av).
Just det här sista med skillnader i mättnadsångtryck kan kanske spela en viss roll även om man jämför båda orterna när vi har en situation med barmark. Göteborg är ju nämligen en stad som ibland har vissa problem med smog, vilket ju säger oss att det finns gott om kondesationskärnor i den luften. Beroende på ämne/storlek* hos kondesationskärnan så har vattnet olika mättnadsångtryck över den ytan, så precis som att vatten ångan lättare kondenserar på på en snöflinga än en vattendroppe så kan det finnas andra substanser som vattenånan kan kondensera på trots att RH<100%. (Faktum är att jag titta på lite data som jag har i min burk från Landvetter mellan 1990-99 och den relativafuktigheten varierade mellan 95 och 99% under tillfällen med uppmätt dimma eller fuktdis)
*Även storleken hos kondensationskärnan spelar en viss roll för mättnadsångtrycket.
/Jesper
Som spekulerar hej villt