Vindens kyleffekt

joask202; sa:
---------------------
Luftfuktighet
Vatten leder värme storleksordningen 3-4 ggr effektivare än luft
Med högre fuktighet blir luften en effektivare värmeledare, så väl i bastun som ute i naturen
-------------------------

Vattens värmeledningstal (0 grader flytande fas) ca 0,56 , luft ca 0,024 W/m*K. Kvoten är snarare 20 ggr så vatten leder värme mycket bättre än luft.
Högre relativ fuktighet gör inte att "luftens" värmeledningsförmåga ökar, den minskar men väldigt lite! Detta beror bl a på att vatten i gasfas inte har samma egenskaper som vatten i flytande form, t ex leder det värme mycket sämre i gasfas, vid 0 grader är värmeledningstalet för ren vattenånga 0,016 W/m*K alltså två tredjedelar av en "luftblandning" vid samma temperatur.

Mikael

Igår morse var det -10 och vindstilla när jag gick till jobbet.
Nu på morgonen var det -1 och vindstilla när jag gick till jobbet.

Helt klart kändes det kallare idag än igår.

Observera dock "kändes". Jag tror det är där kruxet ligger.

Fuktig luft "känns" mer än torr luft.

Så även om jag blev mer nerkyld igår när det var -10 så kändes det kallare idag eftersom luften var fuktigare.

Jag blev kanske "fortare" nerkyld idag också (eftersom den fuktiga luften "leder bort" värmen snabbare?) men "djupare" nerkyld igår (eftersom den låga temperaturen drar bort mer värme).

Jag tycker att "vindens kyleffekt" är ett vanskligt begrepp - det är förenklat för att "folk" ska förstå, men förutsätter att "folk" har stor vana av temperaturer och vet att det handlar om nedkylningshastighet och inget annat.

Det förutsätter ju att vi är helt på det klara med hur mycket vi kyls ner när det är vindstilla. Annars betyder ju siffrorna precis ingenting.

Själv vet jag nog mer om hur mycket jag kyls ner när det är -10 och blåser 5 m/s än hur mycket jag kyls ner när det är -20 och vindstilla.

Sen har vi ju problemet med att man oavsett kyleffekten svårligen kan kylas ner lägre än luftens temperatur.

Så det vore mer användbart att säga: "vid temp x och vind y kyls du ner z gånger snabbare".

---

Fuktig luft:
Så fuktig luft leder värme bättre, men bara TILL kroppen (bastu), inte FRÅN (Göteborg i november)? Det får någon gärna förklara för mig.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Luftfuktigheten har ringa betydelse

olle11; sa:
...
Jag tänker mig nu, som hypotes, att kylan i det minus femgradiga göteborg är kallare för att den luften håller mycket mer vattenånga (absolut luftfuktighet) jämfört med det minus tjugogradiga kiruna som har knappt någon vattenånga alls (absolut luftighet är låg)... Jag snackar inte om avkylning som i svettning. Jag fantiserar (!) om att min miljö faktiskt är kallare.
...

Nja, du gör en tankevurpa eller missförstår lite grand. Relativ luftfuktighet är mättningsgraden av vattenånga. Vid 100% rh faller den ut som vatten. Hur mycket ånga (absolut luftfuktighet) luften kan hålle bestämms i princip enbart av temperatur (lufttrycket är ganska konstant). Vid låga temperaturer klar luften bara av att lösa små mängder. Det är torrt! (det är därför det känns så torrt inomhus på vintern) samma temperatur ger alltså vid samma rh samma absoluta luftfuktighet. Och som sagt, vid lika temperaturer är den lika som i Luleå. Så Nej, vid minus 5 i GBG är det inte fuktigare än minus 5 nån annanstans. (och ja, jag har bott i din trevliga stad under några år, och visst var vintrarna slaskiga, men det var skönt att slippa kylan)

Råkalla vindar

Vid kusten blåser det mer än inne i skogen. Vind och fuktighet i kläderna samt sämre klädsel för förhållandena förklarar nog upplevelsen av utsatthet och avkylning i bland annat Göteborg.

Vid riktig kyla dvs klart väder och högtryck så blåser det ofta relativt lite och det gäller å andra sidan både i fjällen, i skogslandet och i t ex Göteborg.

Thure
[Ändrat av thureb 2007-02-13 kl 08:31]

Ett ständigt fenomen här i söder är att först blir ansiktet vått, sen benen och sen alla kläderna...
Med rätt klädsel går det med kroppsvärmen i högre läge med fysiskt arbete att driva vattnet ur kläderna, Men att påstå att det inte kyler och är obehagligt är fjompigt.
Precis som pilsnerflaskan/champangebuteljen som blir nerkyld av ett våt trasa, och snabbt mycket nerkyld av en trasa blött i bensin. Blir vi nerkylda än mer av blöta kläder än av bara vind? Sannorlikt därför att vi redan från början ligger på en någorlunda hög belastningsnivå. I alla fall upplevs det så.
Det verkar som herrar teoretiker aldrig har blivit våta in på bara skinnet, men det blir man tom med G-tex på sig när ventilerna stängs, innifrån och utifrån ganska snabbt med hjälp av nederbörden. Det är bara en fråga om hur snabbt...
Jag passade vid ett tillfälle på att väga min plagg efter hemkomsten, våthetsgranden var rinner ur, så några dl missades säkert, torrvikt 2,7 kg, våtvikt +8,2.
Om vi för enkelhets skull antar att kläderna totalt bar 6 kg vatten och man med kroppsarbete skall driva ut det, hur mycket extra energi åtgår innan underställ, strumpor är torra och isolerar, för upplevt är det den absolut kallaste tiden. Vi kan väl för enkelhetens skull anta att underställ och strumpor bär 1,5 kg vatten, samt att kroppen pga arbetet är täckt med 0,1 svett.
På den gamla bomulls kanaltiden gällde det att bli av med de fuktdrypande tunga undisarna annars frös man ihjäl..man fick strippa och vrida ur dem samt ta på dem igen och jobba sig varm och torr, kombinationen med yllevadmal var långsam att torka. Man frös....

Johan har helt rätt

Blöta kläder kan innebära enorma värmeförluster speciellt om det blåser mycket eller man sitter på en cykel eller skoter etc.

Svettning avdunstning kan utan vidare öka energiförlusterna från huden 10 gånger. Paradoxalt? så ökar faktiskt avkylningen ju torrare luften är annars skulle man aldrig kunna bada bastu i + 100 grader.

Thure

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Luftfuktigheten har ringa betydelse

Mikael_B; sa:
Men ovan skrev du ju att att luftfuktigheten gjorde att värmeinnehållet blev större och att det då faktiskt blev varmare? [Ändrat av Mikael_B 2007-02-13 kl 00:01]

Jaja, jag lyckas inte vidare bra varken med att tänka eller att skriva. Kanske tydligare:

Luft som är temperaturmässigt kallare än min kropp blir ännu kallare för min kropp om den också blir fuktig. För att fukten bär mer värmeinnehåll - som kyler mig effektivare.

Luft som är temperaturmässigt varmare än min kropp blir ännu varmare för min kropp om den också blir fuktig. För att fukten bär mer värmeinnehåll - som värmer mig effektivare.

Men som innan: jag har gärna fel. Jag vill bara begripa. // P

johankse; sa:
Jag passade vid ett tillfälle på att väga min plagg efter hemkomsten, våthetsgranden var rinner ur, så några dl missades säkert, torrvikt 2,7 kg, våtvikt +8,2.
Om vi för enkelhets skull antar att kläderna totalt bar 6 kg vatten och man med kroppsarbete skall driva ut det, hur mycket extra energi åtgår innan underställ, strumpor är torra och isolerar, för upplevt är det den absolut kallaste tiden.

Creds för undersökningslustan. Creds för
frågeformuleringen. Snabbt svar någon?

Nordesjö; sa:
Fuktig luft:
Så fuktig luft leder värme bättre, men bara TILL kroppen (bastu), inte FRÅN (Göteborg i november)? Det får någon gärna förklara för mig.

I bastun så är den stora effekten den att kroppens egen kylmekanismen sätts ur spel på grund av att luften i bastun är mättad (eller mättad som iångastun övermättad). Detta gör då att svetten inte kan avdunsta i den takt som kroppen själv skulle vilja.

Och om man skulle spekulera lite kring "kyleffeffekten"...
Så när det gäller Göteborgsluften så tror jag att vissa inte tänkt på att luften specifika fuktinnehåll kan vara större än vad en relativfuktighet på 100% skulle vara för aktuellt tryck o temperatur exvis vid dimma eller fuktdis.

Dom flesta som gått in i en dimbank på hösten skulle nog hålla med om att det känns råare i den än utanför, även om temperaturen vore den samma (här uppstår dock ofta problemet under hösten att det rör sig om strålningsdimma och då har vi en temperatursänken som bakomliggande orsak till dimmbildningen så man får tänka lite hypotetiskt :) Och det man känner av är väl helt enkelt den kondenserade fukten i luften som avdunstar med hjälp av kroppsvärmen.

Om man sen jämför Göterborg med Luleå under vintermånaderna så kan man ju observera två fenomen:
-den luftmassa som kommer in till Göteborg kommer direkt från havet och innehåller oftast mycket fukt i de nedreskikten. Luften som komer in över Luleå har ofta hunnit bli av med en del fukt efter det att den lämnat havet

-marken i Luleå är oftare täkt med snö. Detta borde medföra att dimmorna inte blir lika tjocka samt att de blir snabbare upplösta utan hjälp av solstrålningen. Anledningen till detta är att mättnädsångtrycket över vatten är större än över is (vilket snö består av).

Just det här sista med skillnader i mättnadsångtryck kan kanske spela en viss roll även om man jämför båda orterna när vi har en situation med barmark. Göteborg är ju nämligen en stad som ibland har vissa problem med smog, vilket ju säger oss att det finns gott om kondesationskärnor i den luften. Beroende på ämne/storlek* hos kondesationskärnan så har vattnet olika mättnadsångtryck över den ytan, så precis som att vatten ångan lättare kondenserar på på en snöflinga än en vattendroppe så kan det finnas andra substanser som vattenånan kan kondensera på trots att RH<100%. (Faktum är att jag titta på lite data som jag har i min burk från Landvetter mellan 1990-99 och den relativafuktigheten varierade mellan 95 och 99% under tillfällen med uppmätt dimma eller fuktdis)

*Även storleken hos kondensationskärnan spelar en viss roll för mättnadsångtrycket.

/Jesper
Som spekulerar hej villt

Det här med dimstråk och temperatur.
Som ung bodde jag uppe i Krokslätt på en vattendelare. Busshållplatsen till skolan låg i Tolltorpsdalen. Morgontemperatur hemma -3 och klart blå himmel. Vid busshållplaten tät isdimma -12. Tror sjuttsingen att det känndes kallt!
Vid mckörning på hösten kan en myrsänka ha 5-7 grader kallare luft än högre liggande områden jämte 100% verklig fuktighet, då den kondenseras i ansikte och på kläder. Nog blir det kallt snabbt och vara ända tills man kokat bort vattnet.
Jo, jag har varit temperaturintresserad länge....

go tur

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg