För att återgå till ursprungsfrågan: Vindens kylande effekt
Antag att huden håller 27 grader vid ytan och den omgivande temperaturen är 0 grader
Det ger en temperaturskillnad på 27 grader, avkylning sker i långsam takt, naturlig konvektion
strålning, ledning, strömning i låg grad
Lägger vi sedan till en vind på 10 m/s så är den kylande effekten ca -15 (enl. SMHI)
Temperaturskillnaden är då alltså 42 grader och avskylningen sker betydligt snabbare än utan vind, vinden för bort den uppvärmda luften nära huden i en högre takt än vid stilla stående luft, påtvingad konvektion
strålning, ledning, strömning i hög grad
Temperaturen -15 är ett försök att sätta ett mer begripligt mått på den påtvingade konvektionen som annars blir en rad komplicerade formler
Så länge avdunstning och liknande saker inte äger rum så kan den avkylda kroppen inte nå lägre temperatur än sin omgiving, i detta fall 0 grader, det går alltså bara snabbare om det blåser
Luftfuktighet
Vatten leder värme storleksordningen 3-4 ggr effektivare än luft
Med högre fuktighet blir luften en effektivare värmeledare, så väl i bastun som ute i naturen
Sedan är det en annan fråga hur stor roll denna ökade värmeledningsförmåga spelar i jämförelse med rådande strålning och strömning förhållanden.
Som i exemplet med snöfall, snön reflekterar värmestrålning relativt effektivt till och med så man känner av det, iaf intalar jag mig det
Springa över vatten i minus 15, vattnet håller en högre temperatur än omgivningen, plussgrader om det inte är salint, gissar att den upplevda värmen där till största delen beror på strålning.
Svarta flygplan
F117 är svart för att en flyggeneral tyckte att "riktiga piloter flyger svarta plan" Misstänker det citatet även gäller gäller B2
F117 som är ett lågtflygande plan borde vara så ljust färgat som möjligt på undersidan, till och med ha nedåtriktade strålkastare om det skall flyga riktigt lågt, för att inte synas som en mörk skugga på himlen
Tanken var först att färga F117 i en ljus gråskala men omnämnda flyggeneral kom i mellan
Jag mins inte på rak arm varför SR71 blev svart, om det hade med valet av material, coolthet eller den höga höjden att göra (högre höjd mörkare färg...)
Jag gissar att det var höjden