Viltvårdsjobb?

det här gör ont

Men den Aktive har en poäng.
Om du vill arbeta med vilt/naturvård så tror jag att du åtminstonne bör läsa literaturen för Jägarexamen, men allra helst även ta examen och vara med vid jakt (behöver inte skjuta).

En stor målgrupp för alla eventuella resultat som ditt arbete kan komma fram till är Jägare.
Du behöver inte tycka om jakten, men du bör nog förstå den... annars kommer du bara att predika för redan frälsta med ditt arbete.

Hjälpa djur och natur kan du nog göra utan kontaktyta till jägare. Men för att få tillstånd större förändringar bör du kunna tala med dem.

BZ/
 
Det finns arbeten som de du beskriver men det kan delas i i två typer:
1.Bonddräng typ som vem som helst kan göra och som då ofta får utföras gratis dvs. en kul grej att göra i ungdomen men inget "jobb".
2. Kvalificerade arbeten som kräver utbildning och kunskap. För att komma ifråga för dessa så skall du vara utbildad biolog eller motsvarande.

Det du beskriver som att "spåra djur, studera dom och se vad de gör" är klassiska fältstudier för biologer/forskare. Satsa på en biologutbildning och ta vara på de kontakter du får på vägen är mitt tips.
 
Fältbiologerna, naturskyddsföreningen eller en ornitologisk förening?
-Kan du ge något exempel på naturvård som dom utfört själva?
Det kanske har hänt, men jag minns inte....

Naturvården finansieras till stor del av naturvårdsverket, länsstyrelserna och kommunerna. Deras projekt genomförs i många fall i samarbete med lokala naturskyddsföreningen eller liknande ideella föreningar tex biolog-, ornitolog- och fiskevårdsföreningar mm. Ofta anlitas även externa biologer/experter eller företag med denna kompetens. (Vill man livnära sig på naturvård är därför en biologutbildning väldigt nyttig, speciellt då det är en svår branch att etablera sig i.) Titta gärna på länsstyrelsens eller kommunens hemsida för information om dessa projekt.

Dessa rena naturvårdsprojekt bedrivs sällan tillsammans med jaktklubbar. (Det kanske har hänt, men jag minns inte...) ;) Jägarna brukar istället inrikta sig på viltvård vars syfte är att maximera det jaktbara viltet. Jaktbart vilt är sällan speciellt hotat och därmed inte prioriterat ur naturvårdssynpunkt.
 
Håller med flertalet av ovanstående skribenter, det är biolog du borde satsa på. Det kräver, som också berörts, att man är beredd på att man får leva på korta projekt som inte bara handlar om det man vill inrikta sig på, innan man om man har tur får jobba med det man vill. Är själv biolog och har haft "tur" som i alla fall har ett fast jobb, anknutet (om än inte helt) till det jag vill inrikta mig på. Har dock MÅNGA kursare som lever på projekt, har tagit jobb inom helt andra branscher eller är arbetslösa. Tyvärr.

Det låter som att du vore intresserad av doktorandstudier, men man bör tänka där också på möjligheten att få kvalificerade jobb efteråt. Det är nästan ännu svårare än med "bara" en magister, vad jag förstått (arbetsgivare har en tendens att anse att man är överkvalificerad).

Vill inte låta pessimistisk, men om någon upplyst mig om svårigheterna att få jobb, hade jag kanske valt ett annat yrke och satsat på det här på fritiden.

Lycka till och välkommen till en svår, men fantastiskt rolig bransch!
 
0
Dessa rena naturvårdsprojekt bedrivs sällan tillsammans med jaktklubbar. (Det kanske har hänt, men jag minns inte...) ;) Jägarna brukar istället inrikta sig på viltvård vars syfte är att maximera det jaktbara viltet. Jaktbart vilt är sällan speciellt hotat och därmed inte prioriterat ur naturvårdssynpunkt.

Egentligen representerar dom flesta ideella organisationer olika typer av särintressen.
Fiskevårdsföreningen vill ha så mycket fisk i baljan som möjligt. Ornitologerna vill helst se
så mycket örnar och falkar som möjligt. WWf med flera, prioriterar tigern och alla större rovdjur.
Gemensamt är att just deras vilja är viktigare än andra människors vilja.

Olika intressen måste blandas för att det ska bli nån ordning.
Naturvårdsverket kanske har den uppgiften även fast dom vänder sig mycket utanför landet.

Jägare och markägare representerar dock det mesta av sveriges yta, vilket har en väldigt stor betydelse.

Jägarna representerar en mycket stor resurs, 200 000 som vandrar omkring i naturen.
Om det skedde ett samarbete skulle det kunna ha en stor effekt......
 
Senast ändrad:
Egentligen representerar dom flesta ideella organisationer olika typer av särintressen.
Fiskevårdsföreningen vill ha så mycket fisk i baljan som möjligt. Ornitologerna vill helst se
så mycket örnar och falkar som möjligt. WWf med flera, prioriterar tigern och alla större rovdjur.
Gemensamt är att just deras vilja är viktigare än andra människors vilja.

Vet inte var du fick den sista meningen ifrån. Gemensamt är i dessa naturvårdsprojket att föreningarnas intesse sammanfaller med naturvårdens syfte att värna om mångfalden. Beslut om vilka projekt som ska genomföras fattas av de olika myndigheternas handläggare och våra politiker, inte av föreningarna. Ofta har beslutsfattarna en dialog med företrädare för olika intressen. Känner du dig överkörd?
 
Vet inte var du fick den sista meningen ifrån. Gemensamt är i dessa naturvårdsprojket att föreningarnas intesse sammanfaller med naturvårdens syfte att värna om mångfalden. Beslut om vilka projekt som ska genomföras fattas av de olika myndigheternas handläggare och våra politiker, inte av föreningarna. Ofta har beslutsfattarna en dialog med företrädare för olika intressen. Känner du dig överkörd?

Intressena behöver inte nödvändigtsvis krocka -tvärtom....såvida det inte handlar om rovdjur och
nationalparker.
Vad jag menar är att alla förespråkar sitt intresse som huvudmål.
 
Precis som andra föreingar kan de ansöka om bidrag till naturvårdsprojekt. Att de inte gör det i större utsträckning är tråkigt.

Dom är välkomna till att hålla föredrag på nått jaktmöte och upplysa om vad dom tycker att vi borde prioritera. Det kanske inte behövs bidrag jämt heller...handkraft kan duga ibland (vi är många).

Jag skulle inte ha nåt emot att lyssna på en ornitolog t ex
 
Dom är välkomna till att hålla föredrag på nått jaktmöte och upplysa om vad dom tycker att vi borde prioritera. Det kanske inte behövs bidrag jämt heller...handkraft kan duga ibland (vi är många).

Jag skulle inte ha nåt emot att lyssna på en ornitolog t ex

Bra initiativ! Det är väl bara att bjuda in någon?
 
Du bör definitivt kolla med länsstyrelsen i önskat län. Vi använder ibland folk även utan formell biologiutbildning för tillfälliga jobb ute i naturen. Nu jobbar jag visserligen med vatten, men det bör väl vara samma för dem som arbetar på land antar jag! Kanske är i senaste laget inför sommaren nu, det borde ju vara inplanerat och klart men nåt kan det kanske gå att hitta.
 
Bra initiativ! Det är väl bara att bjuda in någon?

Det vi sysslar med på älgjakten just nu förutom att jaga älg är är "älgobs".
Dvs räknar samtliga älgar som passerar. En del har "hjortobs"
Men det skulle kunna vara nån mera formell inventering. T ex räkna korpar eller sällsynta fåglar.

För några år sedan kom propåer att att alla älgpass skulle ha en en fågelholk med passets nr på.
-Plötsligt fanns ca 50 000 fågelholkar ute på ett enda år.!

Sen finns det väl små och stora saker man kan göra -bara folk tänker i dom banorna.
Många jägare sitter bakom spakarna i en skogstraktor. Dom kan påverka mycket
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg