Maroubra (Johanna Öhrling): Hej!
Tack för ditt fina svar! De vackra omgivningarna och närheten till Höga Kusten samt Jämtlandsfjällen är en stor fördel. Jag kan tänka mig att Härnösand är en bra sommarstad men även bra vinterstad. Ah, det var bra tips angående att lära känna nya människor via föreningar som ex Friluftsfrämjandet! Så ser det säkert ut på andra orter också!
Jasså, så kul att en av Sveriges bästa jazzklubbar ligger i Härnösand. Låter härligt med att så aktivt kulturengagemang!
Så sjukt tråkigt med den attityden. Det hjälper ju inte att gnälla, då händer det inget. Så roligt att stan växer och de nyanlända skapar ju mångfald, det är toppen! Du har helt klart rätt i att bilden av Härnösand (eller vilken stad som helst eg) varierar beroende på vem man pratar med.
Låter underbart att bostadsbristen inte är så stor, det är en av de största fördelarna! Har du nån koll på Örnsköldsvik? Jag har hört lite olika men vissa säger att det finns en viss inskränkthet där. Kan det stämma? Hur är det med jobbmöjligheter på de båda orterna?
/ Boel
Känslan jag har fått av Örnsköldsvik är lite som du skriver, ett drag av inskränkthet, viss misstänksamhet mot flyktingar och andra grupper, lite svårt att komma in. Fast egentligen borde jag inte uttala mig eftersom jag inte bott där. Det kan mycket väl vara så att det är en liten minoritet som är så och ger en dålig bild av hela staden.
Det jag dock vet med säkerhet är att Örnsköldsvik har ett bra friluftsliv. Kommunen har blivit framröstad till årets friluftsstad flera år (om jag inte missminner mig) och det finns mycket vandringsleder, närhet till hav, friluftsgrupper att engagera sig i.
Ang. jobbsituationen så beror det nog helt på vad man jobbar med. Inom äldreomsorg och på skolor finns det ett skrikande behov av arbetskraft, men andra jobb som t.ex. på myndigheter är det större söktryck på. Många i Härnösand jobbar i Sundsvall och pendlar, det säger ju något om det lite begränsade arbetsmarknaden. Övik är ju lite större så det kan nog finnas lite större utbud av jobb och det är en gammal industristad så det finns mer industrier och företag där.
/Johanna