Vill se eller höra varg i sommar

Värt att notera är väl att många av de rapporterade vargattackerna är hörsägen, på 1800-talet var det ingen som tog DNA-prov för att kontrollera vad det egentligen rörde sig om för djur. Var det verkligen varg? Inte björn eller järv? Eller en förvildad hund?

Precis som man förr kallade de flesta kryddor för "peppar" så finns det ju en risk att man kallade alla rovdjur för "varg".

Jag tror inte det är så många som är rädda för varg för egen del, jag kan inte komma ihåg någon jag mött. Däremot är det många som är rädda för sina hundars eller tamboskap skull vilket är en annan sak. Jag har definitivt stor respekt när jag möter älg och har själv blivit hundattackerad (biten i benet) av en lösspringande hund när jag cyklade mtb. Älgar som blir för närgångna och promenerar omkring inne i samhällen skjuts ofta av just eftersom man vet att de kan gå till attack. Du blandade dock ihop risk med vargens farlighet i sig. Jag håller definitivt med om att för en svensk kontext är risken extremt låg, men det har också att göra med fler faktorer som minskar riskexponeringen. Med 100 000 vargar, skulle risken möjligen se annorlunda ut. Det är lite som med björn. I Sverige är risken låg, det innebär inte att björn är ofarlig det är ett vilt djur man ska ha stor respekt för och i andra delar av världen behöver man definitivt tänka på riskexponering mot björn när man ger sig ut. I områden med mer varg så sker attacker oftare, ibland med dödlig utgång (t ex Nordamerika). Det är ett vilt djur, det kan vara farligt men i Sverige är risken extremt låg till stor del på grund av väldigt låg riskexponering.
OK, men i alla fall är min upplevelse att det finns en utbredd vargrädsla i Sverige. Jägarkåren gör sitt bästa för att elda på den eftersom det gagnar dem själva. Men du skriver "det är ett vilt djur". Menar du att vilda djur är särskilt farliga? Om man nu skall använda ordet "farlig", så är det väldigt många djur samt människan själv som får den beteckningen.

OK, men i alla fall är min upplevelse att det finns en utbredd vargrädsla i Sverige. Jägarkåren gör sitt bästa för att elda på den eftersom det gagnar dem själva. Men du skriver "det är ett vilt djur". Menar du att vilda djur är särskilt farliga? Om man nu skall använda ordet "farlig", så är det väldigt många djur samt människan själv som får den beteckningen.
Jag googlade snabbt "hur många är rädda för varg" och fick denna information:

Bilagor

• Screenshot_20240511-125922.png
    Screenshot_20240511-125922.png
    280.2 KB · Visningar: 42
Hittade denna något gamla artikel.

https://jagareforbundet.se/aktuellt...i/ar-du-radd-for-vilda-djur-du-ar-inte-ensam/
I dag är 44 % av svenskarna mellan 16-65 år mest rädda för att möta en björn i skogen.
Därefter följer vildsvin (33 %) och varg (25 %). Rädslan för vildsvin har ökat markant jämfört med tidigare mätningar.

Studien visar att det är stor skillnad på hur rädd för djur man är beroende på var man bor. I län med mycket glesbygdsboende är få rädda för älg medan personer bosatta i Stockholm är betydligt mer rädda för denna art. Detta förhållande står i kontrast till vargen vilken få personer är rädda för i Stockholm medan personer i områden med täta stammar av varg är rädda i betydligt större omfattning.

Vilda djur som björn, varg, älg (och bäver) kan definitivt) utgöra risk. Det var du som sa att varg var ofarligt. Jag menar att det finns tillräckligt många både historiska, som nutida källor (inklusive den du själv nämnt), för att man kan säga att djuret inte är "ofarligt". Jag svårt för disneyfierade narrativ som "the grizzly man" gav uttryck för. Det känns disneyfierat, oinitierat, storstadsaktivt, naivt osv osv). Jag är fullständigt medveten om att risken (läs det två eller fler gånger), är väldigt lågt. Det är dock inte en giltigt slutledning att hävda att varg är ofarligt i sig.

Några citat från länken du själv nämnde.

Åtminstone några fall i Nordamerika av människor som uppenbarligen dödats av frisk varg har dokumenterats i senare tid. Myndigheterna i USA och Kanada uppmanar människor som rör sig i trakter med varg att inte nonchalera risken, även om de anser att dessa inte ska vara rädda i onödan, eftersom varg anses utgöra en mycket liten risk i jämförelse med björn, kyla och olyckor.[40]

En 32-årig kvinna, Candice Berner, dödades av vargar i Alaska under en joggingtur 2010. Spår av varg fanns på platsen och björnarna ligger i ide på vintern. Flera vargar dödades senare och åtminstone en av dem, i god kondition, kunde kopplas till kvinnan med DNA-test. Det är inte klarlagt om vargarna anföll för att få mat eller hur de eller kvinnan reagerade vid mötet, som kan ha överraskat båda parter, men vargarna hade dödat kvinnan och ätit av kroppen.[40][41][42]

"En 22-årig student, Kenton Joel Carnegie, antas ha dödats av varg eller björn under en promenad i norra Saskatchewan i Kanada 2005. Vargar som letade föda på den lokala avstjälpningsplatsen verkade ha blivit orädda för människor. Mannen hittades död och myndigheterna som besökte platsen tolkade spåren i snön som att han sannolikt angripits av vargar. Undersökningen inleddes dock sent, spår också av bland annat svartbjörn fanns på platsen och dödsorsaken ifrågasattes men blev dock officiellt fastslagen till att han blev dödad av vargar.[43]

En sexårig pojke angreps av vargar 2000 nära Ice Bay söder om Anchorage. Vargen rapporterades ha blivit matad flera gånger innan attacken. Flera andra attacker i Kanada har kopplats till att vargar blivit vana vid människor.[42]

Viltbiologen Patricia Wyman, som arbetade med vargfrågor vid naturreservatet Haliburton Forest & Wildlife Preserve, dödades den 18 april 1996 av frilevande vargar.[44] Det framkom vid utredningen av hennes död att de anställda vid detta naturreservat ansåg att vargar inte skulle utgöra någon risk för människor."

Vilda djur som björn, varg, älg (och bäver) kan definitivt) utgöra risk. Det var du som sa att varg var ofarligt. Jag menar att det finns tillräckligt många både historiska, som nutida källor (inklusive den du själv nämnt), för att man kan säga att djuret inte är "ofarligt". Jag svårt för disneyfierade narrativ som "the grizzly man" gav uttryck för. Det känns disneyfierat, oinitierat, storstadsaktivt, naivt osv osv). Jag är fullständigt medveten om att risken (läs det två eller fler gånger), är väldigt lågt. Det är dock inte en giltigt slutledning att hävda att varg är ofarligt i sig.

Några citat från länken du själv nämnde.

Åtminstone några fall i Nordamerika av människor som uppenbarligen dödats av frisk varg har dokumenterats i senare tid. Myndigheterna i USA och Kanada uppmanar människor som rör sig i trakter med varg att inte nonchalera risken, även om de anser att dessa inte ska vara rädda i onödan, eftersom varg anses utgöra en mycket liten risk i jämförelse med björn, kyla och olyckor.[40]

En 32-årig kvinna, Candice Berner, dödades av vargar i Alaska under en joggingtur 2010. Spår av varg fanns på platsen och björnarna ligger i ide på vintern. Flera vargar dödades senare och åtminstone en av dem, i god kondition, kunde kopplas till kvinnan med DNA-test. Det är inte klarlagt om vargarna anföll för att få mat eller hur de eller kvinnan reagerade vid mötet, som kan ha överraskat båda parter, men vargarna hade dödat kvinnan och ätit av kroppen.[40][41][42]

"En 22-årig student, Kenton Joel Carnegie, antas ha dödats av varg eller björn under en promenad i norra Saskatchewan i Kanada 2005. Vargar som letade föda på den lokala avstjälpningsplatsen verkade ha blivit orädda för människor. Mannen hittades död och myndigheterna som besökte platsen tolkade spåren i snön som att han sannolikt angripits av vargar. Undersökningen inleddes dock sent, spår också av bland annat svartbjörn fanns på platsen och dödsorsaken ifrågasattes men blev dock officiellt fastslagen till att han blev dödad av vargar.[43]

En sexårig pojke angreps av vargar 2000 nära Ice Bay söder om Anchorage. Vargen rapporterades ha blivit matad flera gånger innan attacken. Flera andra attacker i Kanada har kopplats till att vargar blivit vana vid människor.[42]

Viltbiologen Patricia Wyman, som arbetade med vargfrågor vid naturreservatet Haliburton Forest & Wildlife Preserve, dödades den 18 april 1996 av frilevande vargar.[44] Det framkom vid utredningen av hennes död att de anställda vid detta naturreservat ansåg att vargar inte skulle utgöra någon risk för människor."
OK, vi enas om att vargen är farlig. Men varför skriver du att vilda djur kan utgöra en risk? Kan inte domesticerade djur göra det?

Jag hörde vargar yla när jag vintertid befann mig i Hamra nationalpark för något år sedan. Nu vet jag förstås inte vart du bor dock så det kanske är långt att åka (och vargarna kanske inte är kvar). Men oavsett så är det en fin nationalpark att besöka.
Transylvanien, där är nog varg, det har man sett på Draculafilmer och hört hur dom ylar i månsken om natten, glöm inte att ta med vampyrkittet, pålar av ek, kulor av silver, om du skulle träffa på Greve Dracula

Bävrar kan tydligen få rabies, vet inte om det förekommer i Sve,

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 111
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg