Vill ha vandringstips i sommar!

Ammarnäs - Hemavan

En enligt mig mycket fin tur där man relativt snabbt kommer upp på kalfjället, samt
om man vill lämna tältet hemma, så är sydligaste delen av Kungsleden mellan Ammarnäs - Hemavan en vacker sträcka att vandra. Det är knappt 8 mil totalt. Ta bussen från Umeå till Ammarnäs. Vandra sedan i tur och ordning till Aigertstugan, Servestugan, Tärnasjöstugan, Syterstugan, Viterskalstugan och avsluta i Hemavan där man kan ta bussen åter till Umeå.
Från Syterstugan kan man välja leden som går över Norra Sytertoppen(1767 möh) och fortsätta till Viterskalstugan, alternativt fortsätta följa Kungsleden via Syterskalet till Viterskalstugan.
Försäljning av livsmedel finns i en del av de nämnda stugorna.

God tur!

Efter att ha fått en ingivelse och en längtan större än mycket annat, bestämde jag mig för att förlänga min "hemresa" med en vecka i sommar för att för första gången bege mig till fots i fjällvärlden. Mina rötter börjar längta efter näring och något säger mig att jag hittar den i koncentrerad form där ovanför trädgränsen.

Har tacksamt följt diverse trådar i detta utmärkta forum för att få en ledtråd om vart mina fötter ska vandra. Jag tror att det blev dina ord Thomas som får leda mig rätt. Frågan återstår dock om jag klarar av det.. eller snarare VAD jag behöver för att klara av det? .. och då tänker jag snarast på den "utrustning" som inte går att köpas för pengar?

Tänker mig att gå ensam med min hund. Kan jag förutsätta att vandringen utan bekymmer kan genomföras med sällskap av en pigg schäfertik?

Tacksam för ord på vägen..

Vad roligt att du bestämt dig för att vandra i fjällen! Du kan bereda dig på en upplevelse utöver det vanliga. Då det gäller Kungsleden från Abisko så sammanfaller den även med Dag Hammarsköld-leden, som är något av en pilgrimsled. Efter leden finns sju utvalda meditationsplatser med korta texter hämtade från "Vägmärken", Dag Hammarskjölds efterlämnade anteckningar.

Det fina med denna tur är att den passar utmärkt för nybörjaren samtidigt som den öppnar upp de vackraste delarna av fjällvärlden. Att leden passar nybörjaren innebär att man klarar sig på väldigt få utrustningsdetaljer. Ett sovlakan för sängen i fjällstugan och en termos för varmt vatten till lunchen, ersätter sovsäck och kök. Tält behövs inte. Fokusera istället på bekväma kläder: ett regnställ är ett måste; lätta låga kängor eller trekkingskor på fötterna; ett underställ som transporterar fukt (syntet eller ylle); förstärkningsplgg i form av fleece eller dunjacka/väst; handskar; mössa. I övrigt tar du med dig en lätt ryggsäck som du fyller med förstärkningsplaggen, sovlakanet och termosen. En kåsa kan också vara bra att ha.

Då det gäller utrustning som inte går att köpa för pengar, så räcker det långt med en dos vandringsglädje. Och jag kan garantera att då Abiskofjällen tornar upp sig när du närmar dig fjällstationen med tåget från Kiruna, då kommer du inte att lida brist på den varan.

Bra inspiration kan hittas i Claes Grundstens senaste utgåva av Vandra Kungsleden (finns i bokhandeln). Leden är beskriven med Grundstens karaktäristiska språk och texterna är förgyllda med hans andlöst vackra bilder. Där finns även utrustningstips.

Då det gäller hundar i fjällen, så har jag inga direkta erfarenheter. Men jag kan inte tänka mig att det ska vara något problem. På STF:s hemsida står det: "På STFs fjällstationer och i fjällstugor är husdjur välkomna utan kostnad".

Tack Thomas!

Många bra råd och Claes bok följer numera med mig vart jag än går (finns alltid utrymme för att tjuvläsa lite). Kommer däremot att ta tält med mig, så jag får gå på några extra styrkepass innan avfärd antar jag.. :) Låter däremot den fyrbente bära sin egen mat, och eventuellt en del av mina saker. Via vänners vänner verkar det som att jag får låna en väska till henne, något som sparar mig både något extra kilo och inte minst de 1600 en "hundväska" kostade i den lokala butiken..!!

Ruinerade mig på ett par skor igår i vart fall och på pappas inrådan är första lagret minkolja redan insmort i lädret. Tar premiärturen genom kohagarna här hemma imorgon efter att jag värmt sulorna i ugnen. Mycket ska man vara med om..

avslutad210712

Gäst
Då det gäller hundar i fjällen, så har jag inga direkta erfarenheter. Men jag kan inte tänka mig att det ska vara något problem. På STF:s hemsida står det: "På STFs fjällstationer och i fjällstugor är husdjur välkomna utan kostnad".

Det man skall tänka på är att oftast är det en stuga som är avsatt för de fyrbenta vandrarna viket gör att alla hundar som skall sova samma natt hamnar i samma stuga. Det nästa man skall tänka på är att hundarna skall sova på golvet så eventuellt får man bära med sig något som den kan sova på.

Och sen det gamla vanliga - håll hunden kopplad med tanke på djurlivet, andra vandrare och andra hundar.

En enligt mig mycket fin tur där man relativt snabbt kommer upp på kalfjället, samt
om man vill lämna tältet hemma, så är sydligaste delen av Kungsleden mellan Ammarnäs - Hemavan en vacker sträcka att vandra. Det är knappt 8 mil totalt. Ta bussen från Umeå till Ammarnäs. Vandra sedan i tur och ordning till Aigertstugan, Servestugan, Tärnasjöstugan, Syterstugan, Viterskalstugan och avsluta i Hemavan där man kan ta bussen åter till Umeå.
Från Syterstugan kan man välja leden som går över Norra Sytertoppen(1767 möh) och fortsätta till Viterskalstugan, alternativt fortsätta följa Kungsleden via Syterskalet till Viterskalstugan.
Försäljning av livsmedel finns i en del av de nämnda stugorna.

God tur!

Det här tyckte jag lät som en perfekt tur. Ska absolut kolla upp det! Tack för tipset!! =)

Förresten, har ni något tips på en tur där man måste ha tält så dela gärna med er av det också.

Jag ska testa att gå lite med packning i sommar och se hur det känns. Eventuellt kanske det blir aktuellt att ta med tältet, men då gäller det att jag bär det. Spelar iofs fotboll på ganska hög nivå, så ben- och bål-muskulaturen är det inget fel på. Men man vet ju inte hur mycket man orkar, därför tänkte vi att det kanske är bäst att lämna tältet hemma första gången.

En lite kortare variant i Keb-området är att gå runt Kebnekaise med både start och mål i Nikkaluokta. Nackdelen är att man får en ganska dryg dagsetapp upp till Vistasstugan. Men det går att åka båt en del av sträckan. Och om man startar på morgonen från Nikka går det nog att klara det på en dag. Har man tält med sig går det ju att använda som en reservutväg om man känner att det blir lite mastigt. De enda provianteringsmöjligheterna längs sträckan är Sälka och Kebnekaise. Möjligen kan de ha ett enkalre utbud i Vistasstugan. Men det borde gå att kolla upp med STF.

Från Vistasstugan har man en betydligt kortare dagsetapp till Nallo, en mysig stuga av den gamla sorten som ligger inklämd mellan branta fjällväggar, ytterligare ett par korta dagar till Sälka (här kan man med fördel bestiga Sälkatoppen. Visserligen lite lång anmarsch från stugan, men bättre utsikt än från Kebnekaise och lite mer lättforcerade stenar vid uppstigningen) och Singi för att sedan vika av mot Kebnekaise fjällstation och Nikkaluokta.

En variant är också att gå från Vakkotavare norrut mot Singi och vika av ner mot Kebnekaise. Det börjar dock med en ganska brant uppförsbacke innan man är uppe på kalfjället. Sedan ner och upp igen vid Teusajaure.

Hemavan-Ammarnäs som nämnts är också ett kortare alternativ. Dock inte lika spektakulära vyer som längre norrut. Men Norra Sytertoppen är ett fint bestigningsmål.

Hei,

Jeg skal som Asynja også på tur i sommer og har lest uttallige tråder her på utsidan.se etter inspirasjon og tips.

Denne rundturen fra Nikka som eaglerock tipser om synes jeg hørtes interessant ut. Jeg kommer til å kjøre til Sverige (bor i Tromsø) og en tur med start og slutt på samme sted vil passe meg best. Jeg planla en tur på en uke (i slutten av juli begynnelsen av august ) inkludert 2 dager med reise, vil dette være nok med tid?

Samtidig kommer jeg som Asynja til å gå alene, med en hund (Cocker Spaniel) og bo i telt, så jeg behøver ikke å legge opp dagsetappene etter stugarna. Kan vel også nevne at jeg ikke kommer til å forsøke meg på noen toppturer i løpet av uka, ser heller for meg en ren vandringstur i forhåpentligvis godt vær :)

Noen andre nyttige tips jeg bør vite om? Kart-tips el?

Vil også takke så mye for at så mange tar seg tid til å skrive lange flotte nyttige beskrivelser for oss andre :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baffinguarapo Vandringstips Fjällvandring 3
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
Elin75 Vandringstips i Norge? Fjällvandring 13
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
AFe Vandringstips i Lyngen, Norge? Fjällvandring 1
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
efred Vandringstips för nybörjare Fjällvandring 9
Stordrulen Vandringstips Nordkapp Fjällvandring 6
lirrran vandringstips Fjällvandring 5
body Vandringstips önskas! Fjällvandring 6
alexander3 Vandringstips, Abisko Fjällvandring 3
DIF-Larson Vandringstips Fjällvandring 6
månsb Vandringstips i Toscana Fjällvandring 1
sturesture Tälttips o Vandringstips Färöarna Fjällvandring 2
nilkas Vandringstips, inre Troms (Norge) Fjällvandring 3
thodan Fina vandringstips för Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
pjurka Vandringstips? Fjällvandring 3
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
unna Sareknovis, vandringstips. Fjällvandring 3
carver Vandringstips i Norrbotten? Fjällvandring 6
VAndringstips centrala Jotunheimen Fjällvandring 0
Vandringstips Fjällvandring 4
Fler vandringstips Fjällvandring 5
magnus ul Tågpriser i sommar Fjällvandring 26
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
JKAbrams Sökes: Aktuella observationer (sommar 2020) för jojoleden/trepassleden Fjällvandring 11
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
Saelie Padjelantaleden och Sarek i sommar Fjällvandring 9
handbagsatdawn Rondane i sommar Fjällvandring 14
henrik.hagglund Bunnerfjällen i sommar? Fjällvandring 11
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
svartisens Jämtlandsleden i sommar? Fjällvandring 1
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
tobias söderlund Edsåsdalen med omnejd i sommar Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg