Om man vill vara ensam i fjällen kan jag rekommendera Artfjället som vandringsområde. Inga egentliga leder och inga stugor gör att det är väldigt få som går där. Är man intresserad av botanik eller geologi så är Artfjället fantastiskt. Och man får fantastiska vyer över Okstindarna på Norska sidan gränsen. Har vandrat där men det är rätt många år sedan.
Lämplig startpunkt är Strimasund 4 mil norr om Hemavan.
Där går man på broar över älven och följer stigen upp till Sotbäcksgrottan och Gertrudstjärnarna, sen blir det stiglöst men med fantastiskt lättgången fjällhed. Man kan i princip välja vilken rutt man vill. Det finns inga svåra vad eller annat som kan ställa till det. Men eftersom det ligger västerut från Hemavan så är det större risk för regn.
Det går även att starta i Rönäs eller från Klippen. Ruttjebäcken ovanför Rönäs är en sevärdhet i sig.
Sträckan Strimasund - Rönäs är ca 3 mil, samma om man går Strimasund - Klippen .
Kan man orda med transporter är det perfekt för 2 övernattningar.
Vill man ha mer högalpint och hålla sig närmare Hemavan rekommenderar jag istället ett besök till Måskenåive-glaciären. Både glaciären, miljön och utsikten är sevärd.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Måskonåiveglaciären
Jag var där för några år sedan. Då startade jag i Umasjö och följde leden mot Syterstugan i 9 km innan jag stannade och tältade. Andra dagen gick jag upp mot glaciären.
Jag fortsatte sedan upp till Sytertoppen och leden ner mot Viterskalstugan för att tredje dagen gå ner till Hemavan.
Vill man börja och sluta i Hemavan så går man förbi Viterskalstugan till vadet över Syterbäcken och 500 -600 m upp efter Viterskalsbäcken. Där finns bra tältplatser. Strax ovanför går bäcken i en kanjon med en serie pooler där solen lyser in på eftermiddagen och ger en helt underbar turkos färg åt glaciärvattnet.
Man kan sedan göra en dagsetapp med lätt packning upp längs Viterskalet och fortsätta över sadelpasset mot Måskonåiveglaciären. Sen går man lämpligen tillbaka samma väg eller om man har ork i benen så tar man sig upp på Norra Sytertoppen innan man återvänder till tältet.
Hoppas ni får en trevlig tur vad ni än väljer.
Eluh