Vill DU ha allt?

När vi ska ut i naturen i flera dagar handlar mycket om kompromisser.
Utrustningen kan införskaffas med tanke på komfort, vikt, säkerhet, pris, hållbarhet mm som är generellt för all utrustning, och en del utrustning mer specifikt också t.ex tid vid exempelvis matlagning eller sätta upp skydd.

Alla dessa faktorer får vägas mot varandra för varje detalj i utrustningen.
En stor del av tjusningen för mig är att pröva att finna vad jag behöver för en specifik tur, MacGyvra ihop lite lösningar om man stöter på oväntade problem och ha en ganska minimalistisk och lätt utrustning med ett fåtal lyxartiklar.
Det är min approach, vilket inte är rätt, inte fel, bara rätt för mig.
En perfekt tur för mig är när man använt all utrustning under turen, förhoppningsvis med undantag av rep-kit och förbandslåda, jag blir inte heller ledsen om man slipper använda regnkläder allt för mycket.

1. Skulle du vilja ha en utrustning av "perfekta" grejer, dvs komfortablare, lättare, säkrare, billigare, hållbarare, snabbare etc än alla andra alternativ, eller skulle friluftslivet då för dig liksom för mig förlora en del av tjusningen?

2. Vad prioriterar DU i din utrustning?

Brukar inte gå evighetsturer. Men säg att man går en mil eller två innan läger. I skogsterräng. Då prioriterar jag lyx och komfort före vikt och tid.

Exempelvis. God riktig mat och gott vin/öl hellre än frystorkat och tetravin. Riktigt kaffe framför snabbkaffe. Däremot brukar jag inte ta med tält. Brukar se till att hamna vid vindskydd. Kläder brukar tyvärr vara nåt jag packar för mycket av.

Med det sagt. Jag övar på att ta med mig mindre grejer och också som du bli tvungen att macgyvra lite. Exempelvis kan man om man inte hittar vindskydd bygga ett. Om man skulle lämna mat hemma och istället fiska. Man kan ta med sig mindre kläder. Mindre vatten och leta upp bra källa. Mm. Mm.

Brittisk-expedition-i-Afrika-under-kolonialtiden är idealet.
Fem sex tysta sega små karlar bär all utrustning. I lägret finns tält med takhöjd 2 meter , fjädrande tältsängar, säckar med proviant , en grill och en kock. Kläder, kartor och uppslagsverk förvaras i koffertar

När lägret är upprättat kan man sitta och studera kartor i en vilstol medan en liten kastrat serverar en sött té.

Jag har lagt ganska mycket energi och resurser på att ordna en utrusning som är hyfsat lätt och funktionell, men jag har absolut inga invändningar eller fördomar mot den som kör McGyver stilen. En av mina mer frekventa turkamrater är ett riktigt praktexempel, han kör av ren princip mest med ärvda saker som utgörs av sådant som var "billigt skräp" på 70-talet och som använts väl. Men så blir han ju mer glad än ledsen när något pajar där ute också, det får gärna spöregna och blåsa storm medans han tvingas laga grejerna dessutom :)

Tyvärr verkar den typen ganska ovanlig. Många vänner tjatar om att de vill hänga med ut när vi drar iväg men stoppas av att de är totalt övertygade om att de måste bränna 10 000:- på naturkompaniet för att kunna ha kul i fjällen. Lite trist.

nä och allt väger vare sig du bär tungt eller lätt så kommer ryggen ta stryk fort.
skulle jag bära allt bra ha prylar från en fritidsaffär så måste jag nog ha två 130 l ryggor på mig samtidigt därför är det bättre bära mindre men beprövade utrustning.

1. Vissa saker får gärna bli betydligt lättare, bättre. Jag märker kanske lite att jag tenderar att ersätta bortbantad vikt med annat som bättre förtjänar att följa med som höjer komfort och funktion. Således stannar packvikten på liknande vikt. Men man vill ju aldrig nå fram helt. Då försvinner som sagt hela drivkraften.
Man kan ju iofs sen hitta andra teman för sitt utrustningsnördande, typ steampunk-campa som föreslås ovan, eller köra skidsemester som grabbarna från telemarken, eller nått.

2. Kök, kök, kök. Alltid fler än ett och oftast roligare än praktiskt. Undantag om man går långt.

Spännande att se var prio ligger hos olika människor som ska ut på liknande turer. Min prio 1 är vikt. Komfort, pris och hållbarhet väger ganska tungt på priolistan också.
Packvikten med det mest nödvändiga, ryggsäck, tält, liggunderlag, matlagning, äta, sovsäck och kläder ligger på ca 5 kg, sedan lite lyx, jag brukar ha med en bok, ibland ett extra kök, ibland fiskegrejer, någon gång några träsnideriknivar, så det brukar sluta runt 6 kg, sedan tillkommer mat, bränsle och vatten, så beroende på målet med turen, terräng och naturligtvis antal dagar varierar packvikten, när jag kör fort och långt per dag ligger totalvikten på ca 12 kg för en vecka, vill jag fiska, ta det lugnt och koppla av ännu mer kan det bli en del tyngre, upp mot 14-15 kg som mest.
De närmaste 2-3 åren har jag planer på att få ned det ytterligare ca 2 kg, utan minskning i komfort eller säkerhet. Ytterligare bantning av utrustningen efter det känns ganska meningslös då de stora viktposterna är mat, vatten och bränsle, vilket är svårt att få ned mycket mera.

En intressant sak som jag ofta får höra på fjället är att min utrustning nog fungerar i skog och mark, men inte på kalfjället. Detta till trots att den som säger att det inte fungerar möter mig långt uppe på kalfjället och att jag bevisligen tillbringat många dagar och nätter på kalfjäll med utrustningen.
Jag säger inte att min väg är det bästa alternativet för alla, men jag blir lite full i skratt när jag hör att jag inte kan vara där jag är med min utrustning! :-D

Spännande att se var prio ligger hos olika människor som ska ut på liknande turer. Min prio 1 är vikt. Komfort, pris och hållbarhet väger ganska tungt på priolistan också.
Packvikten med det mest nödvändiga, ryggsäck, tält, liggunderlag, matlagning, äta, sovsäck och kläder ligger på ca 5 kg, sedan lite lyx, jag brukar ha med en bok, ibland ett extra kök, ibland fiskegrejer, någon gång några träsnideriknivar, så det brukar sluta runt 6 kg, sedan tillkommer mat, bränsle och vatten, så beroende på målet med turen, terräng och naturligtvis antal dagar varierar packvikten, när jag kör fort och långt per dag ligger totalvikten på ca 12 kg för en vecka, vill jag fiska, ta det lugnt och koppla av ännu mer kan det bli en del tyngre, upp mot 14-15 kg som mest.
De närmaste 2-3 åren har jag planer på att få ned det ytterligare ca 2 kg, utan minskning i komfort eller säkerhet. Ytterligare bantning av utrustningen efter det känns ganska meningslös då de stora viktposterna är mat, vatten och bränsle, vilket är svårt att få ned mycket mera.

En intressant sak som jag ofta får höra på fjället är att min utrustning nog fungerar i skog och mark, men inte på kalfjället. Detta till trots att den som säger att det inte fungerar möter mig långt uppe på kalfjället och att jag bevisligen tillbringat många dagar och nätter på kalfjäll med utrustningen.
Jag säger inte att min väg är det bästa alternativet för alla, men jag blir lite full i skratt när jag hör att jag inte kan vara där jag är med min utrustning! :-D

Intressant!
` Packvikten med det mest nödvändiga, ryggsäck, tält, liggunderlag, matlagning, äta, sovsäck och kläder ligger på ca 5 kg´..........det där får du gärna utveckla i detalj.

Jag beger mig till Sarek i slutet av månaden för ett par veckor ensamvandring. Ingången september kan vara knepig och varken sträng kyla eller snöstorm kan uteslutas. Min packvikt ligger på 25 kilo och då ligger prio på funktion/säkerhet.

Skulle vara intressant hur din utrustning ser ut för motsvarande tripp.

Intressant!
` Packvikten med det mest nödvändiga, ryggsäck, tält, liggunderlag, matlagning, äta, sovsäck och kläder ligger på ca 5 kg´..........det där får du gärna utveckla i detalj.

Jag beger mig till Sarek i slutet av månaden för ett par veckor ensamvandring. Ingången september kan vara knepig och varken sträng kyla eller snöstorm kan uteslutas. Min packvikt ligger på 25 kilo och då ligger prio på funktion/säkerhet.

Skulle vara intressant hur din utrustning ser ut för motsvarande tripp.

Ok, utan att det ska bli för långt inlägg, så:
Ryggsäck 1044g, tält 1096g, liggunderlag 868g, matlagning+äta 265g, sovsäck 798g, kläder (ulltröja, ullbyxor, extra strumpor och kalsonger, vantar, mössa, halsduk, myggnät, dunjacka och regnkläder) 1378g och första förband+rep-kit ca 263g.
Sammanlagt 5248g.

På de rena sommarmånaderna blir det en tunn fleece istället för dunjackan, 236g istället för 315g.

I denna vikt ingår en del packpåsar som eventuellt kan lämnas hemma och få ned vikten ytterligare ca 200g.
För 14 dagar blir det en större ryggsäck, 1251 g, mat och bränsle ca 11,5kg, sammanlagt ca 17 kg, men jag skulle nog hellre satsa på att proviantera under turen om möjligheten finns.
I byxfickor och runt halsen har jag multiverktyg, kompass och ficklampa, sammanlagt 99g, samt karta, varierande vikt.
I packen för mat ligger också tandborste, tandkräm och kombinerat diskmedel och tvål.
Det är allt jag behöver, men lite lyx skadar inte. :)

Vill du ha specifik vikt eller märke på något, fråga gärna, men det blir ett allt för långt inlägg att specificera allt.

Inte för att göra tråden till en lättpackningstråd men varför så tungt liggunderlag LightDan? Mest nyfiken bara i och med att du bantat hårt i övrigt :) Har du uppblåsbart med skumplast under eller liknande?

Jag vill inte ha allt.
Jag vill ha en sovsäck som är tillräckligt varm för att inte behöva frysa mig igenom natten. Jag gillar inte att frysa. Jag använder ofta uppblåsbart liggunderlag. Jag vill absolut ha något med att läsa. Jag brukar ha någon tidskrift med. Böcker väger oftast för mycket. Jag använder numera tält, eftersom jag tycker det ger bättre vädereskydd än tarp.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg