Vilket stormkök som beredskap?

Vad gör du när gastuberna tagit slut och det inte finns nya att köpa?

Du får större flexibilitet med sprit, och kanske främst ett multifuelkök. Om det behövs är helt upp till planerat användningsområde.

Jag har inte köpt en enda pryl för "prepping". Jag har redan det jag anser mig behöva -- och det är mina "vanliga" uteprylar.

Jag skulle köpa en toppmonterad brännare till engångsgasoltuber som första kök. Inte de lättaste modellerna utan något bredstrålande men fortfarande inte allt för tungt. Funkar till de flesta grytorna om man stadgar tuben.
Perfekt till en väska att slänga med om man måste åka iväg men funkar också för skogstur etc.

De breda brännarna är klart underskattade. Typ i kajak, bil och kriskök men även Biltemas slangkök är breda i lågan.

För prepping och "hemmabruk" så klarar man sig under åtskillig tid med ett gasolkök och en stor flaska:

Vill man ha ett reliabelt kök för friluftsbruk är MSR XGK svårslaget. Väldigt driftsäkert och lättservat men kräver lite vana och är inget för finlir i matlagningen. Har man fotogenvärmare och fotogenlyktor så kan man använda samma bränsle också och fotogen är rätt lagringsdugligt.
Trangia är ju dock rätt lätt att använda. Friluftsgas är ju smidigt men för en familjs matlagning räcker en behållare inte så länge så är det för prepping bör man i så fall ha ett lager.

Ett Trangiakök med gasoltillsats är bland de bättre alternativen anser jag, gasoltillsatsen gör värmen reglerbar, står mycket stadigt med skyddad kastrull i vindskyddet, brännare direkt påskruvad mot tuben är mycket ostabilt och vickar lätt samt om man råkar stöta till kastrullen faller den av, olycksrisk ! Har själv också en toppmonterad brännare mot tub, men bara av orsak att den är lättare och tar mindre plats vid vandringar.

Jag har flera kök, bl a det mindre trangia 27, det kör jag på T-röd. Sedan har jag ett annat MSR med en Pocketrocket på gas.
Det jag skulle välja för oår, det är trangian, där är man mer fri på bränslen. Typ brinner vättskan, då kan man elda köket med den. För gaskök, där behövs gas...
Sedan börjar en brännare strula, lycka till att fixa en brännare till gaskök eller multifuel med olika munstycken... Vad kan faila på en t_röd brännare???

Tvålågigt gasoltub drivet kök fungerar väl med normaka köksgrejor. Tänk på att över kök med bar låga blir det rejält varmt, så kör inte det under köksfläkten.

Hej,

Jag söker efter ett stormkök till vårt beredskapslager som även kan tänkas kommer användas vid friluftsdagar i skogen. Troligen kommer det användas sällan men när det väl behövs är det viktigt att det fungerar bra.

Har tittat lite på Trangiakök och då specifikt 25-1 HA med sprit bränning, kan det vara ett bra alternativ? Kanske kan man köpa till en gasbrännare till denna?

Ett alternativ är deras stålversion som förvisso väger lite mer men troligen hållbarare och mindre risk att läcka ut något i maten.

Har ni några tips? Vad bör man tänka på? Vilket hade ni valt?

MVH
Köp en paella gasbrännare för PK flaska om du tänker använda den stationärt.
Jag har en sådan här dubbelring variant med tillhörande ben.

Den har två ringar så man kan använda vanliga 3 liters grytor, men även större pannor när båda ringarna är tända.
Denna kan du använda inomhus vid spisfläkten.
Stormkök hemma är bara krångligt. Denna kan du även ha vid grillen om du ska koka något utan att gå in och störa i köket.

Köp beg 2 kg räcker i veckor till matlagning för tex 2 pers om du( bor i hus kan man ha P 11 med ett camping kök tex.)gassol tub med topp brännare bred och stabil ok till tjockbottnade kastruller helst ej AL då de kan smälta om du kokar torrt (provat på en vanlig spisplatta och glömde att kastrull stog på och kastrull och botten hade sepparerat och man kunde ta bort kastrullen men ´botten´dansade runt på platten och man fick stänga av stöm och väntat till den svalnat men ej stelnat och skrapa rent plattan.
Att vara under fläkten är kanske ej bäst men med en stor klinker skiva på ett stadigt bord nära fläkten.

Haha ja så är det och vi är nog en av dem som köper just nu när man inser att man faktiskt inte har något beredskap. Man inser att försvinner strömmen par dagar kan det bli tufft.

Iallafall har vi nu beställt ett Trangia 25-21 UL/D d.v.s stål, det väger lite mer men det kan vi ta. Vi lyckades inte hitta ett ex med brännare så vi kommer beställa till det. Prist för kök och brännare hamnar på 1600 kr.

Klokt val du kommer ha betydligt mer användning av ett trangia kök ute i skogen än ett stort dubbelbrännar åbäke. Vill du ha möjlighet att använda två kokärl samtidigt så köp till en extra toppmonterad gasbränare från typ biltema, primus, optimus m.m som får plats i köket när det är nerpakat.

Som tidigare talare har sagt, så köp till en spritbrännare också så kommer du ha möjlighet att kunna använda köket med spritbränsle också.
Kostnaden är typ försumbar och spritbränsle finns nästan i varje större matbutik, byggvaruhus, eller varuhus som ÖoB, Rusta, dollarstore m.m

Vad gör du när gastuberna tagit slut och det inte finns nya att köpa?

Du får större flexibilitet med sprit, och kanske främst ett multifuelkök. Om det behövs är helt upp till planerat användningsområde.

Jag har inte köpt en enda pryl för "prepping". Jag har redan det jag anser mig behöva -- och det är mina "vanliga" uteprylar.

När gasen är slut så får man hitta andra lösningar men det samma gäller alla bränslen. I första skedet är det oftast frågan om att klara några dagar till en vecka. Planerar man för längre perioder är ett vedkök och en kellykettle antagligen mest gångbart om man tänker sig att både vara stationär hemma, på rörlig fot och semistationär i tillfällig bostad. Finns enkla varianter av vedkök man gör själv.
För rent hemmabruk så ett par pk10, ett gasolkök och en vanlig grill (alt vedspis etc) något som gör att man klarar sig ett bra tag.

Trangiakök såklart. Med både sprit och gasbrännare. Sen ett lagom stort förråd av Tsprit och gasbehållare.

Kanske inte den stig du ska följa inledningsvis för vanlig MSB 72-timmarsberedskap, då är
definitivt Trangia 25 DuoSSAL med både spritbrännare och gasbrännare det rätta valet!
Den kan du, som flera redan nämnt också använda till vanligt friluftande...

Men; om du istället siktar på en 720-timmars MSB förberedelse, eller flera gånger detta,
så är ett två- eller trelågigt gasolkök matat från en 5 eller 10 kilos propanbehållare det
lämpligaste. Då kan din plan hantera matlagning och vattenvärmning för en vanlig 2+2
-familj under minst någon månad...

Själv har jag utrustat mig med ett Optimus 860/3 som får bli spis när elen är borta mer än
några korta timmar. Den drivs av samma gasoltub(er) som används till gasolgrillen/stek-
hällen ute på altanen under sommartid. Enkelt och effektivt. Den passar bra att ställa på
den rostfria diskbänken - och behövs det extra ventilation gläntar man på köksfönstret.
Till det köket passar sedan alla de vanliga pannorna.

Om din planering innebär en BOL dvs någon annan uppehållsplats än din ordinarie bostad
så tillkommer ju komplikationen att du måste kunna medföra köket dit, om du inte kunnat
förhandslagra för dina behov i din BOL. Då är vi tillbaks till Trangian igen...

Vad ditt beslut i slutändan än blir - så är det viktigaste ändå att ta tag i frågan i tid,
dvs väl innan geggan far in i fläkten...
/Odd

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg