Vilket softshell är bäst?

För ofta. Jag åker skidor när jag är på plats i någon skidort.n Vädret kan man ju inte påverka.
Långhelg v3 förra året regnade det i sidled i Åre. Vi brukar alltid åka helg innan jul, v1, långhelg v3 och sedan v11. Det brukar alltid regna någon gång vid dessa tillfällen. I år ställer vi nog in trippen innan jul. Verkar för oskert med snön. Kanske något v6?
mvh
ht
 
Jörgen: Det är ju som sagt skillnad på softshell och softshell. Som regel motar de ju allihop vind rätt bra, men väta klarar vissa (membranfösedda plagg) lika bra som vilken skaljacka som helst, medan andra inte fixar det alls. Många tillverkare har ju numer också något de kallar för "hybridplagg", dvs korsningar mellan "original" softshell (utan membran) och vattentäta skaljackor med membran. Äpplen, päron och päpplen alltså.
 
tigertamjaren; sa:
Jörgen: Det är ju som sagt skillnad på softshell och softshell. Som regel motar de ju allihop vind rätt bra, men väta klarar vissa (membranfösedda plagg) lika bra som vilken skaljacka som helst, medan andra inte fixar det alls. Många tillverkare har ju numer också något de kallar för "hybridplagg", dvs korsningar mellan "original" softshell (utan membran) och vattentäta skaljackor med membran. Äpplen, päron och päpplen alltså.

Det här med hybridplagg är ju intressant. Funkar hybridprodukter? Startar ny tråd.

Jörgen
 
NUI; sa:
Det låter som ett sammanhang där softshellen funkar perfekt. Åtminstone när det är regnrisk. En vindblus plus värmetröja av typ microfleece väger väl annars mindre och tar mindre plats.

Finns det fler exempel på situationer där softshellen är överlägsen en kombination av lättare och billigare plagg?

Jörgen
PS. Jo, jag vet att jag är manisk när det gäller det där med vikt...

Tanken med Soft Shell kläder är att de skall ersätta flera lager av normal 3-skikts princip.
Och det bör man ju ha med i bäräkningen när man funderar på vikt - en jacka kanske kan klara av funktionen av 3 plagg på en gång - då kan det bli intressant även för UL.
Enligt vad jag har läst så skall system som Buffalo och Paramo fungera på det sättet - alltså både bas, isolering och skal i samma jacka. (Är lite intresserad av dessa - någon som har provat??) Textiler som DrySkin har ju en liknande föråga där de har en isolerande och fuktransporterande insida och en skyddande utsida och borde ju kunna fungera som åtminstånde 2 lager.

/jonas
 
Till exempel är ju just Mammut Laser en sån jacka. Text från Adnature:

Mammut Laser Jacket

Uppdaterad hösten '05

Senaste versionen av softshell jackor tack vare det slittåliga och bekväma materialet Schoeller WB 400. nano sphere är en ny teknologi där man ändrar ett materials struktur på molekylär nivå. Resultatet blir ett material som är mycket vattenresistent. Även vätskor som t.ex. vin, ketchup och kaffe, bara pärlar sig på ytan! Den perfekta jackan för dig som vill ha en ritkigt funktionell och behaglig jacka för många olika sorters aktiviteter.

- Svetsade sömmar
- Strömlinjeformad huva
- 2 sidofickor med dragkedja
- Förstärkningar på axlar och armbågar
- Hål för tummarna
- tvåvägs dragkedja
- skydd mot dragkedjan för hakan
- dragsko i nacken

Material: Schoeller WB 400, nano sphere
 
Tips!

Jag har precis köpt en softshelljackan Embla från Klättermusen. Jag har bara använt den 4-5 gånger i stadsmiljö, så någon riktig prövning har den inte varit utsatt för. Mkt skön att cykla i, man slipper komma genomsvettig till jobbet, men fö kan jag inte säga så mycket.
Det fina i kråksången är att Klättermusen har den till utförsäljning på sin hemsida (klattermusen.se), Embla har nämligen utgått och finns ej i affär. Jag betalade 1200 kr, förut kostade den tydligen 3300kr. Material Schoeller. Jackan kan hittas via google (klättermusen embla) och jag tycker den är snyggare i verkligheten än på bilden, det grå oket är mörkare live.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Vandring67 softshell Kläder 20
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
frarol reparera Softshell? Kläder 7
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
joaan787 Softshell eller hardshell? Kläder 6
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
valtteri Mountain Hardware Torch (softshell jacket) Kläder 2
PJE Softshell Kläder 25
cancerman Jacka T&P Softshell Advance Kläder 17
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
PJE Tierra softshell Kläder 12
sandwichman "Softshell"-tyger. Skillnader??? Kläder 4
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
markh Sprit skadade softshell jacka Kläder 8
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
Malindo Gore-Tex SoftShell - Maximal polyvalens. Igen! Kläder 29
Manolika Turåkning; softshell eller bomullsbyxor?? Kläder 6
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
fujii Varför Softshell??? Kläder 71
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
A.S. Begränsning: Softshell!? Kläder 12
lowe softshell-trenden Kläder 8
fjällman softshell Kläder 21
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
langby Softshell och vindtäthet Kläder 4
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
mankan83 Softshell Kläder 14
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
JLjung WS vs Softshell Kläder 12
ture troll softshell byxor? Kläder 17
sjom Softshell? Vad och är det bra? Kläder 3
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18

Liknande trådar