Vilket softshell är bäst?

Vindblusen?

"Själv använder jag den ursprungliga (?) softshellmodellen, med underställ (syntet eller ylle) och en vindtät blus med god andningsförmåga. Blusen är lätt, torkar snabbt och klarar duggregn ganska bra."

Intressant. Kan man få en närmare beskrivning av blusen? (Var man ska leta, material osv...)

MVH
 
Jag har en Mammut Alto Jacket, samma prisklass och funktion som Lundhags baloo. Lätt, lite värmande och med mycket stretch, inte vattentät men klarar duggregn utan problem då materialet inte suger åt sig vatten
Känns lite tunn nu på senhösten men perfekt för kalla nätter och ruskväder under sommarhalvåret

I samband med att jag skaffa den tittade jag oxå på Mammut NewAge Jacket som är tyngre och varmare men i övrigt har samma egenskaper, kostar någon hundralapp mer.


Vad gäller vindblusar använder jag en sådan av märket Craft för träning som löpning, skidåkning och liknande.
Materialet är någon slags microfiber, välldigt tunt och lätt och jag lagrar med tröjor under beroende på temperatur. Den var billig jämfört med min Softshell.
 
NUI; sa:
I vilka situationer är softshell-plaggen helt nödvändiga plagg?

Jörgen

Det handlar nog inte så mycket om nödvändighet som om komfort. Springer man, cyklar, åker skridskor etc mycket utomhus är det ju skönt med något som det inte blåser rätt igenom (typ en vindjacka). Men en vanlig vindjacka fladdrar i vinden och / eller stretar emot ibland när man rör sig, vilket man slipper med en stretchig jacka. De är skönare helt enkelt. Och väldigt allround.
 
Re: Vindblusen?

MBac; sa:
"Själv använder jag den ursprungliga (?) softshellmodellen, med underställ (syntet eller ylle) och en vindtät blus med god andningsförmåga. Blusen är lätt, torkar snabbt och klarar duggregn ganska bra."

Intressant. Kan man få en närmare beskrivning av blusen? (Var man ska leta, material osv...)

MVH

"Kungen" på vindblusområdet anses tydligen vara Montane Aero (bla http://www.addnature.se) på 75 g, gjord av Pertex Quantum. Har aldrig använt denna.

Själv har jag en hemsydd sak av Pertex Equilibrium, som är klart tyngre (175 g)men andas bättre och har 'wicking' egenskaper. Mycket behaglig att bära direkt på kroppen.

Det finns en uppsjö varianter i olika tyger från Montane, GoLite, RAB mfl. Min uppfattning är att en huva ger oerhört mycket skydd och värme för vikt och pengar. Och att man nog skall undvika vindblusar som är 'lite vattentätare'. Jag tror att man då snabbt som ögat får sämre ventilationsförmåga med svettblöta underställ som följd.

En sådan här tunn blus i kombination med t ex en microfleece/ylleundertröja tål förvånansvärda mängder stillsamt regn så länge man rör sig ordentligt. Den värme man generar håller då den kylande vätan utifrån borta från kroppen. Kör man med paraply så behöver man inget mer i de flesta väder med måttlig vind.
Kolla denna tråd för mer info om hur man kan använda den här kombinationen av prylar:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28750

Jörgen

Jörgen
 
[/QUOTE]

I vilka situationer är softshell-plaggen helt nödvändiga plagg?

Jörgen [/QUOTE]

Jag hoppas att den skall vara helt nödvändig till utförsåkning.
Hittills har jag inte hittat ett bra plagg. Allt med membran släpper igenom för lite fukt. Det fryser sedan på insidan. Jackor utan membran tål för lite vatten. Dessutom oftast dåligt anpassade för utförsåkning.
Får se efter v1 om det funkar bra.

mvh
ht
 
NUI; sa:
alven; sa:
Fast det jag gillar med min softshell är att den inte är helt vindtät, det fläktar lite genom den. (Jag har en Klättermusen Mithril, materialet är Schoeller Dryskin.) Det gör att man svalkar kroppen när man t ex vandrar. Absolut vindtätt behöver jag nästan bara när jag vilar och då kan jag dra på min regnjacka.

Jag tycker det känns som ett tecken på att softshellen är i varmaste laget. Just att det är skönt om det fläktar lite.

Det styrker mig min övertygelse om att den här typen av plagg inte passar mina behov. Jag vill bära med mig så lite som möjligt och få ut så mycket som möjligt av dessa plagg.

Skall man vända på säljargumenten för softshell-linjen på ett lite elakt sätt så kan man säga att de varken är isolerande plagg eller vindtäta plagg eller vattentäta plagg.

Det betyder i så fall att man behöver både något värmande, något vindtätt och något vattentätt i packningen ändå. Och då blir ju softshellplagget, med mina ögon sett, ett lyxplagg som väger och kostar. Och som i vissa speciella situationer naturligtvis kan vara helt perfekt. Men även dessa situationer klarar jag genom att kombinera mina standardplagg.

I vilka situationer är softshell-plaggen helt nödvändiga plagg?

Helt nödvändiga är det väl få plagg som är.

Fast jag tycker inte att mitt/min softshell är i varmaste laget. Vore den svalare skulle den inte vara lika bra som värmeplagg, vilket den snabbt förvandlas till när jag drar jacka över. Det jag har med mig till överkroppen är

* t-shirt (löparmodell, har jag på mig utom när jag sover)
* underställströja m lång ärm (syntet, mest som backup & för kalla nätter)
* softshell (nästan alltid på om det inte är väldigt varmt)
* regnjacka (en gammal Haglöfsvariant i Pertex som ska bytas ut, suger vatten som en svamp och släpper igenom det efter en stund...)

Blir det svinkallt så kan jag alltså ha 4 lager. Det brukar inte hända... Att byta ut softshellen skulle troligen innebära ett byta mot en vindjacka att ha ovanpå underställströjan, eftersom det blåser genom den senare vid minsta by. Men då måste också ett extra värmeplagg till, typ mikrofleece. Min softshell fyller alltså vind + värmefunktionen. Jag vet inte hur det ser ut på grammet när, möjligen väger min lösning lite mer. Min Mithril (stl M) väger 500 gr enl Klättermusen.

Till detta kommer att jag bara älskar min softshell, den är som en gammal vän ;) Man ska inte underskatta vikten av komfort, så att säga...
 
Re: Re: Vindblusen?

NUI; sa:
"Kungen" på vindblusområdet anses tydligen vara Montane Aero (bla http://www.addnature.se) på 75 g, gjord av Pertex Quantum. Har aldrig använt denna.
Den nya "kungen" heter Montane Jetstream. :) Kungafamiljen (Montane) verkar dock ha parkerat på tronen.

Själv vandrar jag i t-shirt eller undertröja och min Montane Featherlight (86g). Undertröja/t-shirt är naturligtvis i syntet eller ull.
 
Softeshellen är perfekt när man klättrar. Oftast vill man ju ta av sig just medan man anstränger sig, men sen ska man vila eller säkra och kan då bli kall av vind och temperatur. Med en softshell slipper man släpa med sig både vindjacka och värmetröja.

Dessutom, om man sticker ut på vinnst och förlust när vädret är lite skakigt, och anmarschen tar en stund, då slipper man ha med en regnjacka och klarar sig torr tillbaka från klippan (såpass länge som en normal anmarsch tar, alltså 10-30 min, står definitivt en bra softshell emot väta). I det här fallet minimerar man alltså packningen, samtidigt som man har lätt att hålla sig varm (och sålunda mindre skaderisk) medan man vilar.
 
lilla_my; sa:
Softeshellen är perfekt när man klättrar. Oftast vill man ju ta av sig just medan man anstränger sig, men sen ska man vila eller säkra och kan då bli kall av vind och temperatur. Med en softshell slipper man släpa med sig både vindjacka och värmetröja.

Dessutom, om man sticker ut på vinnst och förlust när vädret är lite skakigt, och anmarschen tar en stund, då slipper man ha med en regnjacka och klarar sig torr tillbaka från klippan (såpass länge som en normal anmarsch tar, alltså 10-30 min, står definitivt en bra softshell emot väta). I det här fallet minimerar man alltså packningen, samtidigt som man har lätt att hålla sig varm (och sålunda mindre skaderisk) medan man vilar.

Det låter som ett sammanhang där softshellen funkar perfekt. Åtminstone när det är regnrisk. En vindblus plus värmetröja av typ microfleece väger väl annars mindre och tar mindre plats.

Finns det fler exempel på situationer där softshellen är överlägsen en kombination av lättare och billigare plagg?

Jörgen
PS. Jo, jag vet att jag är manisk när det gäller det där med vikt...
 

I vilka situationer är softshell-plaggen helt nödvändiga plagg?

Jörgen [/QUOTE]

Jag hoppas att den skall vara helt nödvändig till utförsåkning.
Hittills har jag inte hittat ett bra plagg. Allt med membran släpper igenom för lite fukt. Det fryser sedan på insidan. Jackor utan membran tål för lite vatten. Dessutom oftast dåligt anpassade för utförsåkning.
Får se efter v1 om det funkar bra.

mvh
ht [/QUOTE]

Hur ofta åker du utför när det regnar, egentligen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Vandring67 softshell Kläder 20
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
frarol reparera Softshell? Kläder 7
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
joaan787 Softshell eller hardshell? Kläder 6
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
valtteri Mountain Hardware Torch (softshell jacket) Kläder 2
PJE Softshell Kläder 25
cancerman Jacka T&P Softshell Advance Kläder 17
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
PJE Tierra softshell Kläder 12
sandwichman "Softshell"-tyger. Skillnader??? Kläder 4
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
markh Sprit skadade softshell jacka Kläder 8
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
Malindo Gore-Tex SoftShell - Maximal polyvalens. Igen! Kläder 29
Manolika Turåkning; softshell eller bomullsbyxor?? Kläder 6
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
fujii Varför Softshell??? Kläder 71
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
A.S. Begränsning: Softshell!? Kläder 12
lowe softshell-trenden Kläder 8
fjällman softshell Kläder 21
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
langby Softshell och vindtäthet Kläder 4
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
mankan83 Softshell Kläder 14
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
JLjung WS vs Softshell Kläder 12
ture troll softshell byxor? Kläder 17
sjom Softshell? Vad och är det bra? Kläder 3
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18

Liknande trådar