Vilket skodon passar fjällen?

Starka vrister tränar du genom att gå på ojämnt underlag, du kan näppeligen gå komfortabelt i en vriststyv känga.
Jag har gått i fjällen i gummistövlar, måttbeställda Lundhags och Jörn samt lågskor. Vid torra perioder är lätta lågskor mycket funkis. Är det risigt kan du komplettera med damasker.
Oavsett vad du väljer måste du trivas med ditt val. Långa utförslöpor bestämmer att dina skodon måste vara tillräckligt långa annars kommer du att få tå och nagelproblem, det senare är en plåga.
Hur dina fötter är och orkar bestämmer du genom träning och val av fotbeklädnad. Inte genom att köpa superkängorna.
go tur
 
Jag tycker lite spontant det låter som att du har fel gummistövlar.

Med ett par lägre (halva vaden ungefär) upplever inte jag att de blir varmare än kängor, snarare tvärt om eftersom man har ett ganska stadigt luftbyte i stövlarna. Om du blir trött i fötterna och upplever att du inte har något stöd har du kanske stövlar som sitter för löst så att dina fötter halkar omkring i dem?

Jag gillar verkligen att gå i gummistövlar, av de skäl du själv listar, men då gäller det att man hittat en modell som passar bra och sedan har två lagom tjocka strumpor och eventuellt en iläggssula så att man inte upplever att foten halkar omkring för mycket, och så att den absolut inte halkar fram och tar i fronten på stöveln vid nedförsbackar. Naturligtvis ska stöveln inte heller sitta *för* trångt.

<OT>På tal om det, den stövel jag hittat som sitter riktigt bra på min fot är Tretorn Scout. Problemet med det är bara att det är en j*kla skitstövel gjord i plast som inte ens överlever ett år innan den spricker. Någon som hittat andra stövlar med samma passform som jag borde prova?</OT>

Angående läckande lundhags har jag samma erfarenhet som du. Jag hade ett par professional high där den ena stöveln gick att få tät mha lundhagssmorningen, medan det andra alltid läckte vid sömmen mellan lädret och cellgummit. Sådet behöver inte alls vara så att du gör fel när du smörjer kängorna, det kan vara ett par måndagsexemplar.
 
Jag röstar på kängor!!!
Har just nu Lundhags Bielne som är underbara! Fördelen med Lundhags skalkängor är att de torkar relativt fort.

Med tung packning ska man se till att ha rejält med stöd för anklarna, ingen vidare att vricka fötterna ute i vildmarken...
Testade i början på sommarn en längre vandring med mina salomon-kängor, det gillade inte MINA fötter iallafall.

Men som sagt... Smaken är som baken! :)
 
Starka vrister tränar du genom att gå på ojämnt underlag, du kan näppeligen gå komfortabelt i en vriststyv känga.
Jag har gått i fjällen i gummistövlar, måttbeställda Lundhags och Jörn samt lågskor. Vid torra perioder är lätta lågskor mycket funkis. Är det risigt kan du komplettera med damasker.
Oavsett vad du väljer måste du trivas med ditt val. Långa utförslöpor bestämmer att dina skodon måste vara tillräckligt långa annars kommer du att få tå och nagelproblem, det senare är en plåga.
Hur dina fötter är och orkar bestämmer du genom träning och val av fotbeklädnad. Inte genom att köpa superkängorna.
go tur

jag är inne på din linje.. en känga skapar ett moment 22.. en tjock och vridstyv sula gör att man tappar kontakten med underlaget vilket gör att du inte parerar naturligt om du trampar snett, vilket slutar med en stukning eller värre. För att kompensera den tjocka vridstyva sulan så bygger man upp ett stöd som gör att man inte vrickar foten.. Stora, klumpiga kängor blir resultatet..

hur många har vrickat sig barfota?

Jag springer med barfota teknik i obanad terräng vilket gör att jag helt gått över till skor där jag har maximal kontakt med underlaget.. jag har aldrig någonsin nästan vrickat mig så ofta, men mina muskler känner vad som håller på att hända och parerar i tid. Jag väljer alltid skor med stor underlagskontakt, ingen dropp och minimal uppbyggnad även med packning upp till 15 kg..

Jag säger precis som mr Observer, en lätt trailsko och ev. damasker..
 
Det finns rätt stora undersökningar av vad som vållar skavsår, kängor, styva leder stort. Att gummistövlar blir våta och varma vet alla som gått i dem. Ändå är de bäst när marken eller snön är våt och det är regnperioder.
Det sägs varierande att 1 kg på foten väger som ca 4,5 på ryggen. Fotbeklädnader är inte enkelt eller svartvitt . Men moderna vandringsskor kommer rätt nära idealet. YMMV
go tur
 
Jag tycker lite spontant det låter som att du har fel gummistövlar.

Med ett par lägre (halva vaden ungefär) upplever inte jag att de blir varmare än kängor, snarare tvärt om eftersom man har ett ganska stadigt luftbyte i stövlarna. Om du blir trött i fötterna och upplever att du inte har något stöd har du kanske stövlar som sitter för löst så att dina fötter halkar omkring i dem?

Jag gillar verkligen att gå i gummistövlar, av de skäl du själv listar, men då gäller det att man hittat en modell som passar bra och sedan har två lagom tjocka strumpor och eventuellt en iläggssula så att man inte upplever att foten halkar omkring för mycket, och så att den absolut inte halkar fram och tar i fronten på stöveln vid nedförsbackar. Naturligtvis ska stöveln inte heller sitta *för* trångt.

<OT>På tal om det, den stövel jag hittat som sitter riktigt bra på min fot är Tretorn Scout. Problemet med det är bara att det är en j*kla skitstövel gjord i plast som inte ens överlever ett år innan den spricker. Någon som hittat andra stövlar med samma passform som jag borde prova?</OT>

Angående läckande lundhags har jag samma erfarenhet som du. Jag hade ett par professional high där den ena stöveln gick att få tät mha lundhagssmorningen, medan det andra alltid läckte vid sömmen mellan lädret och cellgummit. Sådet behöver inte alls vara så att du gör fel när du smörjer kängorna, det kan vara ett par måndagsexemplar.

Jag tycker att Nokians stövlar har bra hållbarhet, de har inte tjockare gummi än andra tillverkare, men fogarna håller och de är mycket sega. Dessutom har de relativt breda läster, så man behöver inte välja så stora modeller.
 
Jag går i Nokian Tuura, en ullfodrad vinterstövel. Ullfodret dämpar kondensen och flyttar fram tidpunkten när man blir blöt. För blöt inifrån blir även jag efter några dar. Men mina fötter trivs bra år efter år med kraftiga, självfallet dubbla sockar. Stövlarna håller i ungefär tre år, sen börjar sulan förlora greppet. En bra sula kan ju ha avgörande betydelse, och då är dryga tusenlappen inte mycket att fundera över.
Hälsn Pelle

Intressant! Jag har själv nämligen ett par Nokian Tuura dom är underbara när det är kallt men menar du att du fjällvandrar i dom på sommaren? Blir inte det för varmt? /Kjell
 
Många intressanta synpunkter

Det var många intressanta synpunkter både inom kängor och stövlar. Tror nog att det lutar åt en utlästning av mina gamla gängor och börja använda dom igen.
/Kjell
 
Intressant! Jag har själv nämligen ett par Nokian Tuura dom är underbara när det är kallt men menar du att du fjällvandrar i dom på sommaren? Blir inte det för varmt? /Kjell

Jo, jag går året runt med Nokian Tuura vinterstövlar. Och visst blir det varmt på fjällturen! Men det beror nog inte bara på fodret. Jag har innersockar av ull och utanpå dem tjocka Helly-Hansensockar. Allt blir naturligtvis fuktigt/blött. Då byter jag till torra sockar, och snabbt blir även de fuktiga/blöta. Med lite tur så har då det första paret torkat, men inte alltid. Ändå trivs mina fötter bra i det här klimatet och jag har aldrig haft några skavsår eller andra fotproblem. Jag luftar förstås så ofta det är möjligt, men fukten ökar ändå med tiden.
 
Kängor eller stövlar? Det bästa är väl om var och en får möjlighet att prova vad som känns och funkar bäst för just denne. Allt handlar om tycke, smak, i vilken miljö dom skall användas, pris och så vidare. Själv använder jag ( nästan oavsett miljö) höga kängor med gore tex membran, året runt. Dels för att jag trivs och är mest van vid kängor och dels på grund av att jag i andra sammanhang skadat ledbanden i mina fötter så många gånger, att jag fått lite dålig stabilitet. På något sätt har jag i alla år klarat mig från att bli blöt. Brukar ha lite extra vax med mig och smörjer in kängorna någon gång under turen om det behövs. Fuktig blir man oavsett vad man har på fötterna men med ett par nya(torra) strumpor känns det bra igen. De strumpor jag haft på mig är ju lätta vaska upp i lite uppvärmt tvålvatten och hänga utanpå ryggan, så kan man byta lite oftare utan att för den sakens skull släpa med sig massor av ombyte.
För och nackdelar finns med alla varianter men det är väl bara bra att det finns, så att faktiskt de allra flesta kan hitta skodon som passar.
 
Priset är väl en avgörande faktor också. Använder man ett par 3000 kr kängor en vecka om året, som en del gör, så är de verkligen inte prisvärda. Om man anser sig ha mer nytta resten av året av ett par stövlar, så är det bättre att lägga litet extra på ett par ordentliga vandringsstövlar och gå i dem både i fjällen och när det regnar hemmavid. Själv kör jag mina skalkängor vid alla dessa tillfällen, gummistövlar har jag sällan haft tills jag köpte ett par billiga på rea förra året, mest för att kunna dra på och av lätt när jag jobbar ute i trädgården och springer in med jämna mellanrum. Men de funkar nog inte så bra till vandring, de sitter inte tillräckligt bra på foten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
curadon Kebnekaise - Skodon Fjällvandring 1
casimir Skodon Jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Skodon för Grönlandsvandring i augusti? Fjällvandring 1
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
nsidirop Känga som passar stor stortå Fjällvandring 2
Libelle Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring? Fjällvandring 6
Olaa Ett rengöringsmedel som passar för hår, kroppen, disk Fjällvandring 4
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4

Liknande trådar