Nu är det naturligtvis mycket viktigt med bra material, men även minst lika viktigt med plaggens "design".
Helt enig! På vintefjellet er spesielt hettens design og lengden på jakka helt avgjørende for hvor egnet plagget er. Sportsmoten er for tiden minimalistisk og fokusert på lav vekt (jeg er selv gramjeger og liker mange av plaggene).
Jeg gikk i stiv kuling i -10 grader med en venn som hadde en Arcteryx Theta AR jakke (goretex). Dette er jakka Arcteryx anbefaler for generelt fjellbruk. Han klarte ikke gå mot vinden, selv med slalåmbriller og godt skjerf. Hetta var for dårlig. Jeg hadde ingen problemer med min Norrøna Arktis mikrofiberjakke (ikke i salg lengre). Dette er mitt foretrukkene plagg på vinterfjellet når det helt sikkert er kuldegrader. Den egner seg dårlig hvis den blir våt (tørker riktignok veldig fort). Om vinteren er det en fordel om ytterplagget er tynt , vindtett, tørker fort og transporterer svette effektivt. Varmen sørger underplaggende for.
Jeg har også en Klattermusen Enride jakke. Hetta og lengden er for dårlig for vinterfjellet. Der er Nunatak mye bedre. Jeg elsker Etaproof/Ventil bomull. Bruker den alltid i skogen, da den tåler ginster. "Puster" fantastisk (mye bedre enn min gamle Fjallreven jakke). Har meget god slitestyrke. Tåler også en del nedbør. Jakka trutner (blir fylt med vann), når det regner, og du får ofte et ispanser som beskytter greit hvis du har bra nok undertøy. Problemet med bomull er at det tar tid før den tørker. Etaproof bomull tørker riktignok mye fortere enn annen bomull.
Jeg har også en Arcteryx Sigma softshelljakke av Windstopper. Hetta er meget god. Jakka tåler absolutt en del vann og tørker relativt fort. Materialet "puster" bra. Jakka har et lett for, så den gir litt ekstra varme. Jakka er lett å reingjøre, og har god slitestyrke. Jeg synes likevel at Enridejakka fungerer bedre.
Både mikrofiber, bomull og windstopper "puster" mye bedre enn goretex. Plaggene er myke. De har sine fordeler og ulemper, men likhetene er større enn forskjellene jevnført med goretex.
Er det fare for regn eller sludd er en god goretexjakke å foretrekke. Kombinasjonen vind og sludd på vinterfjellet er det farligste en kommer ut for. En kraftig, lang jakke med god hette - som Norrøna Trollveggen.
Oppsummert: design er viktigere enn materiale (så lenge det ikke er noe dritt). Har ikke testet Climatic, men har generelt god erfaring med Hagløs. De har heller ikke så vannvittige priser på plaggene sine som Arcteryx, Klattermusen og Norrøna.