Vilket membranfritt skalmaterial för vinterbruk?

Vilket material har bäst flås?

Ventile/Etaproof andas 10ggr bättre än gtx vid minusgrader och lite vind, enligt KM.
Inte så pjåkigt...

Hur är det med de olika membranfria materialen, någon som vågar sig på att rangordna dem efter andasförmåga? Vilket material har bäst flås?

Gro, vargpäls låter onekligen som ett annorlunda val. Var köpte du den, har den egenskaper som markant särskiljer den från till exempel kaninpäls? Vargar har väl betydligt längre täckhår? Vilken päls är "bäst"? Bäver är väl åtminstone tätast? Ganska långa täckhår också...

Jörgen, återigen tack för tipset om paramo. Föll pladask och har beställt ett par plagg som det ska bli spännande att testa, bland annat deras reversible. Dock ingen skaljacka än eftersom jag inte vet något om hur bra flåset är relativt sett. Hur tycker du att anoraken torkar/andas jämte en i bomull, G1000 el liknande, microfiber eller något annat material som lämpar sig som vinterskal?

Att sy själv är ju en väldigt lockande utmaning. Kanske man skulle kunna köpa ett billigt färdigt plagg, typ något i slitstark väv och sedan förstärka/sprätta sömmar och sy in andra material istället för att sy hela plagget från grunden. Päeng, din rekommendation tex, blir ju en väldigt billig utgångspunkt. En tvålagers jacka "1000-väv" och ventile, plus lite päls och lite stretch och kanske rentav lite mextex, skulle ju kunna bli en intressant kreation. :) En viktig säkerhetsgrej är ju dragkedjan, där man kanske borde offra lite slantar i ett sådant projekt... Dubbla stormflaps på den också. Sedan kommer man väl ganska långt bara med "taktisk" vaximpregnering av bomull eller bomullsblandningar när det gäller att vattentäta vissa delar av plagget. Den här karamellen tål att sugas på ett bra tag... kanske något att ägna eventuellt lediga och regniga sommardagar, att sy sig en rejäl vinterkostym. :) Hade jag haft tiden nu skulle jag satt igång direkt, verkar riktigt skoj! (Man får försöka hushålla med svordomarna så de räcker ända fram till färdigställt plagg...)

//Kristian

i frykt for å gjenta noen andre, har jeg god erfaring med
schoeller ("den vanlige, tynne") eller WB400, og polartec powershield (har kanskje membran)
som vinterplagg.

Jörgen, återigen tack för tipset om paramo. Föll pladask och har beställt ett par plagg som det ska bli spännande att testa, bland annat deras reversible. Dock ingen skaljacka än eftersom jag inte vet något om hur bra flåset är relativt sett. Hur tycker du att anoraken torkar/andas jämte en i bomull, G1000 el liknande, microfiber eller något annat material som lämpar sig som vinterskal?

//Kristian

Det skall bli intressant att höra dina erfarenheter, mina är ju begränsade till skalplaggen. Materialet andas väldigt bra jämfört med mextex och torkar också väldigt fort (mitt har aldrig blivit blött annat än pärlor på utsidan), jämförbart med annan syntet av motsvarande tjocklek.

Den stora nackdel jag upplevt med bommull och bommullsblandningar är att det väter igenom i vissa lägen. Regn och slaskväder t ex men även i hård vind, när vinden trycker skalbyxorna mot ett varmt ben. Då har jag råkat ut för att snön smälter och så småningom väter igenom in till huden även om det är några minusgrader.

Den erfarenhet jag har av Paramo hittillls är att de är "skottsäkra" i sådana lägen. Därmed känns det som om man får bommullsplaggens/blandplaggens fördelar utan deras nackdelar.

Sedan är de ju lite för tjocka och tunga för min smak och för de begränsade vinterturer jag gör föredrar jag nog vindblus och lätt regnjacka, precis som på sommaren. Finns en beskrivning av en sådan tur här:
http://www.fjaderlatt.se/2008/04/vintertur-med-ltta-klder.html

Det finns en tabell med jämförelser i andningsförmåga hos ganska många material i en utmärkt bok som heter Vandra Fjäderlätt :)

Jörgen

Hur är det med de olika membranfria materialen, någon som vågar sig på att rangordna dem efter andasförmåga? Vilket material har bäst flås?

Det material som släpper igenom mest vind.
I ett icke tätt material transporteras den underliggande fukten bort av vinden: påtvingad konvektion. Jämför: torka håret med en hårtork med eller utan badmössa på...
Vad gäller kläder gäller det alltså att hitta rätt kombination av ventilation och skydd för ditt ändamål, temat för denna tråd helt enkelt.

Gro, vargpäls låter onekligen som ett annorlunda val. Var köpte du den, har den egenskaper som markant särskiljer den från till exempel kaninpäls? Vargar har väl betydligt längre täckhår? Vilken päls är "bäst"? Bäver är väl åtminstone tätast? Ganska långa täckhår också...

Fjällräv.
Den har högst värme/vikt förhållande på sin päls, jämfört med de flesta andra djur vill jag minnas. Funkar utmärkt som pälskant på huvan men det är inte riktigt tillåtet i Sverige. På Svalbard kan man få tag på rävpäls lagligt.

Från läsningar av Jack London, Harry Macfie och andra som skrev om de stora nordanlanden i väster för 100 år sedan finns ett vagt minne om att järvskinn är den enda pälsbräm till anorakhuvor där utandningsluften inte fäster och fryser till is.

Är detta en myt eller kan någon bekräfta eller förneka?

Jörgen

Många förslag här, bäver, fjällräv, varg etc. Om man tänker på det naturliga användningsområdet så borde väl bäver gå bort funktionsmässigt för vinterfjället iaf. Ska man däremot dyka så kanske bäver är bäst ;) För vinterfjället ligger väl fjällräv och järv bäst till hands. Björn kanske?

Från läsningar av Jack London, Harry Macfie och andra som skrev om de stora nordanlanden i väster för 100 år sedan finns ett vagt minne om att järvskinn är den enda pälsbräm till anorakhuvor där utandningsluften inte fäster och fryser till is.

Är detta en myt eller kan någon bekräfta eller förneka?

Jörgen

Jo det stemmer nok at jerv er best det. Det er ihvertfall ofte det man hører også her i landet til vester. Det kan jo også være et påskudd for å jakte på jerven...

Anders

Jo det stemmer nok at jerv er best det. Det er ihvertfall ofte det man hører også her i landet til vester. Det kan jo også være et påskudd for å jakte på jerven...

Anders

Instämmer. Jag har, från en källa som har förstahandsinformation, hört att snö inte fastnar på järvar när de legat ner. Däremot blir björnar etc snöiga om de ligger och latar sig i snön.

/m

+1 på Järv

Norrøna sålde tidigare varg- och järvpäls, och järv var betydligt dyrare. Antar att det är bättre, den kragen var iaf mkt större och tjockare.

Sen bör man väl också ha i åtanke att vid riktigt kall motvind finns det inget som hjälper föreutom en riktigt bra neoprenmask och kuldecreme. Goggles är också ett måste i sånt väder. En kamrat fick frostskador i ögonen då han valde att inte använda goggles, medan vi andra hade och klarade oss utan dylika blessyrer.

Vindstrut vs pälskant

Jag känner störst förtroende för en ordentlig vindstrut MEN jag ser gärna att densamma också är utrustad med päls, det som jag ofta finner bristande på klassiska jackor med pälskant och underliggande förstyvnad är inte så mycket längden på förstyvnaden utan att den ofta inte går hela vägen runt utan lämnar en glipa nertill. När det blåser sabbar detta effektivt den luftkudde som annars är det fina med vindstruten.
En naken vindstrut kan däremot få en viss "turbulens" i sig när man rör sig med vinden snett framifrån om man inte viker bak den delen av struten som är på läsidan aningens (annars fångar den snarare upp vinden och skickar in den mot ansiktet, effekten blir densamma som när man blåser på en panflöjt). En pälskant längst ut på vindstruten tar bort mycket av den här effekten

Skulle jag i dagsläget ge mig ut skulle jag nog sy mig ett Nunatak liknande plagg med ordentlig vindstrut och sy fast kardborre så jag kunde fästa pälskanten från min itab-jacka om det behövdes. Då pälskanten definitivt inte ska få sitta på som standard, att hålla en sådan isfri är ett jobb i fel väder!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg