Jag känner störst förtroende för en ordentlig vindstrut MEN jag ser gärna att densamma också är utrustad med päls, det som jag ofta finner bristande på klassiska jackor med pälskant och underliggande förstyvnad är inte så mycket längden på förstyvnaden utan att den ofta inte går hela vägen runt utan lämnar en glipa nertill. När det blåser sabbar detta effektivt den luftkudde som annars är det fina med vindstruten.
En naken vindstrut kan däremot få en viss "turbulens" i sig när man rör sig med vinden snett framifrån om man inte viker bak den delen av struten som är på läsidan aningens (annars fångar den snarare upp vinden och skickar in den mot ansiktet, effekten blir densamma som när man blåser på en panflöjt). En pälskant längst ut på vindstruten tar bort mycket av den här effekten
Skulle jag i dagsläget ge mig ut skulle jag nog sy mig ett Nunatak liknande plagg med ordentlig vindstrut och sy fast kardborre så jag kunde fästa pälskanten från min itab-jacka om det behövdes. Då pälskanten definitivt inte ska få sitta på som standard, att hålla en sådan isfri är ett jobb i fel väder!
Ja, nu var ju du vinddumstrutens protagonist i den förra tråden med liknande innehåll, där du försvarade den och hävdade det obestribara behovet av en dylik med en dåres envishet och klankade ner på pälskanter. Hur ska du ha det egentligen? Du kanske har ångrat angående tensonjackor och getingglasögon också?
För övrigt är kanten framtill på norrønas anoraker och anojakker lika lång som klättermusens skit.