enkla bensinkök
som 71an och 123 samt SVEA har tre genomföringar där bränset kan läcka, påfyllningshålet, nålregleringsstycket samt brännarmunstycket. Dessa gär t o m att förvärma med en skvätt bensin i försänkningen runt om brännarröret, även om jag brukar använda papperssopor och några små döda kvistar.
Ju fler komponenter man inför i en apparat ju fler kan fungera bristfälligt eller inte alls och alla behöver leder och tätningar, att hålla de senare i kondition vid minus 40 är en prestation.... just då köket behövs som mest.
Bränslebränder är otrevliga och jag har blivit av med delar av utrustningen genom andras köksslarv, med bensinkök, sett vpl som lyckat elda upp spritflaskor och enlitersflaskan var inte att leka med när de fungerade som eldkastare.... Sjukhus är bara förstavelsen, brännskador är förfärliga och ger rejälja ärr för hela livet. Större klarar man inte...
I Mellanöstern hade jag en kollega som skulle flambera ute på ett OP, jag hade förberett mig mentalt, när han lyckas spilla ner förklädet med konjak som genast började brinna. Jag drog av honom det och släckte med en filt, men det kostade hans mustacher, näshår och ögonbryn samt en rejäl förskräckelse ... Maten blev god och vinet var än bättre. Incidentrapporten fick han skriva själv.
Gasflaskor med rejäl förvärmning blir lätt till bomber och stålflaskor kan förvandlas till missiler så förvärm rimligt handvarmt inte mer....
Den nästan tomma bensindunkan har väl de flesta som gjorde vpl sett på brandskyddsutbildningen, innensluten bensingas är en bomb....och med brinnande lunta på utsidan kan en fylld flaska bli en molotov, det gäller att undvika de lägena och inte bränna maten.....;-)
PS jo på min 71a står det B A HJORT och Kompani det blev BAHCO, så gör det även på kokkärlen.