Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:-

Tack!

Xxl säljer norska Helsports sovsäckar...

Jag har själv Helsport Alta och är helnöjd med den!
Jag är större än genomsnittet och har därför 'Wide'-modellen, men den finns ju i olika storlekar.

Kan seriekopplas, kommer med höger/vänster-knäppning :)

Den är kanske inte den allra minsta/lättaste sovsäcken men herregud så skön den är att ligga i! Jag bär gärna några hekto extra, det orkar jag för att jag har sovit så bra :p Har haft den i Bergslagsskogarna i oktober, sista morgonen var det -7°C ute, men jag frös inte ett dugg (och jag är ingen naturlig kamin, om du förstår vad jag menar) :)

Rekommenderas verkligen, och den är ju innanför budgeten...

Förresten! Kolla xxl.no - de har nätrea ibland, då kan Alta'n ligga på ca 800NOK och mycket skiljer det inte i valutakurs... :) som det ser ut här i Norge så har jag nästan svårt att tänka mig att du inte känner någon (eller någon som känner någon) som pendlar västerut. Hyfsade fraktpriser också :)

Tackar för alla kanontips!

Helsport Alta - verkar vara en bra säck, men lite tung (1.8kg) 1700:- på www.fjallsporttarnaby.se
Sawtooth - Också lite tung, bättre vikt dock (1.4kg) 1700:- http://shop.beli.se
Kazoo - verkar sakna möjlighet att zippa ihop sovsäckarna.

Hur som helst. varit en hel del i kontakt med cumulus på sistone och tror eventuellt jag valt två säckar till mig och tjejen..

-Till mig: Ovan nämnda mysterious traveller 500. -4 grader komfort. Pris 1600:- Vikt 880g.
http://www.sleepingbags-cumulus.com/Mysterious-Traveller-500,down-sleeping-bags,44.html

-Till tjejen.Mysterious traveller 700. -11 grader komfort. Pris 1800:- Vikt 1080g.
http://www.sleepingbags-cumulus.com/Mysterious-Traveller-700,down-sleeping-bags,45.html

Tror jag samtidigt beställer två stycken Neoair regular. Pris 1100:- st. Vikt 460 g.
http://www.sleepingbags-cumulus.com/NeoAir-Regular--Limon,mattresses,66.html

Totalt ca 5500:- Låter rimligt eller går det att göra något mer fördelaktigt köp?

Har en fundering också. Cumulussäckarna passar personer upp till 190cm. För 10 Euro kortar de ner dem med en baffle (ca 12cm). Tror ni den då blir för kort för mig som är 1.73? Ska jag istället köra på ursprungsversionen?

Helsport Alta - verkar vara en bra säck, men lite tung (1.8kg)

Ja som jag sa: den är tung men det är det baske mig värt! ;) Har aldrig sovit så bra i fält som med Altan :)

Personligen skulle jag hellre köpa ett Exped Synmat 7, har provlegat min väns och det är helt grymt. Har för mig att jag har sett det på rea på getout? Men det är en helt personlig tanke.

Endast 5 cm till godo kan kännas lite trångt beroende på hur du ligger och sover?
Har du provat/provlegat någon av produkterna? Stick iväg till närmaste sportaffär och kläm ner dig i en sovsäck, så du har något att jämföra med. Fick först en lite konstig blick av expediten i min lokala xxl-affär, men när jag sa att jag inte tänkte köpa en sovsäck för tusen spänn utan att ens provligga så blev han betydligt mer förstående.

Oavsett, god tur!
(",)

Gold Kazoo finns i höger och vänster för att zippa ihop dem om det är det du menar, jag och tjejen har varsin och vi har testat :)

Jag införskaffade en Cumulus Lite Line 400 i början av sommaren och har nu hårdtestat den under två veckor i Sarek. Totalomdömet får bli "mycket nöjd"!

Visst är den rätt tajt sydd, men det innebär också att det blir mindre luftvolym att värma upp. Modellen ifråga är för personer "upp till 185cm" och för mina 181,5 var längden perfekt -- det blir inget dödutrymme nere vid tårna, vilket underlättar när man ska undvika att röra vid tältduken i fotändan. Jag skulle inte vilja ha den kortare, dock.

De flesta nätterna sov jag i bara kallingar utan problem (en natt använde jag t.o.m. säcken som täcke eftersom det blev för varmt annars). Enligt armbandsurets termometer nådde temperaturen som lägst c:a 3-4°C under dessa nätter. Under ett par nätter sjönk den till nära nollpunkten, men då hade jag underställ (ingen mössa, dock) och frös inte heller. Cumulus använder sig inte av den standardiserade temperaturskalan, men utifrån mina erfarenheter kan den uppgivna komforttemperaturen på -6°C mycket väl stämma (med hjälp av underställ, sockor och mössa).

Den väger 775g inklusive den minimala packsäcken och tar verkligen inte mycket plats. Jag köpte den från V15.gr som råkade ha den i lager, så det tog bara några dagar för min del och gick på c:a 1700:- inkl. fri frakt. :)

Kan rekommenderas, alltså. Det bör dock påpekas att det s.k. "dunsäkra" yttermaterialet är långt ifrån just det, då min säck fällt fjädrar dagligen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Bo och sova 8
Fredrik79 Vilken sovsäck Bo och sova 5
henric vilken sovsäck skall jag köpa? Bo och sova 5
Kamelen Vilken sovsäck i Anderna? Bo och sova 0
ninakw Vilken sovsäck? Bo och sova 3
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg