Vilken sida ska man gå på?

Lite utanför ämne men på tal om höger respektive vänstertrafik så minns jag historien kring detta och det kopplar faktiskt an till min föregående post. Redan de gamla romarna hade för vana att rida och köra sina stridsvagnar med tömmarna i vänster hand för att kunna hålla vapnet i höger hand. Man ville med andra ord alltid köra på vänster sida för att kunna möta en attack på höger sida. Detta var praxis eller lagstiftat (Storbritannien sedan 1700-talet) i hela Europa fram till Napoleons dagar. Den franske kejsaren var vänsterhänt och föredrog att rida på höger sida. Det visade sig också vara en effektiv taktik att möta fienden på ”fel” sida varför Frankrike, kolonier och allierade började rida på höger sida även utanför det militära.

Är det vad man menar får man väl skriva det på skylten.
Skylten talar bara om vad nuvarande lagstiftning säger dvs om fordon och gående färdas på samma väg så skall man gå på vänster sida och framföra fordonet på höger sida. Det är inte så att Luleå kommun har en egen lagstiftning i detta fall. Orsaken till denna lagstiftning är att de mest oskyddade trafikanterna - de gående- skall se om något fordon är farligt nära.

I vanliga fall går jag på höger sida men tycker ibland det är svårt att veta. Exempelvis skogsleder där det på senare år börjat cyklas med mountainbike. Ska man gå på vänster sida då bara för att det ibland kan komma cyklar även om det är en typisk gångväg?

I vanliga fall går jag på höger sida men tycker ibland det är svårt att veta. Exempelvis skogsleder där det på senare år börjat cyklas med mountainbike. Ska man gå på vänster sida då bara för att det ibland kan komma cyklar även om det är en typisk gångväg?
Skogsleden är att hänföra till allemansrätten och därför har även cyklar laglig rätt att färdas där. Det verkar vettigt - anser i vart fall jag- att tillämpa samma beteende där som om du mött cyklisten på en väg som omfattas av trafiklagstiftningen dvs håll till vänster.

Kombinerade gång/cykelbanor är en dålig idé. Tydligen ska luleskylten förstås som en erinran om att det egentligen är en cykelväg och att eventuella gångtrafikanter, precis som på landsvägen, ska hålla sig på kanterna.

Skylten talar bara om vad nuvarande lagstiftning säger dvs om fordon och gående färdas på samma väg så skall man gå på vänster sida och framföra fordonet på höger sida.

Ja men det underlättar inte på något sätt jämfört med om man både gick och cyklade till höger. Tvärtom blir det rörigare vid möten än om man körde med konsekvent högertrafik.

Varför ska just gående vara de som behöver se mötande trafik? Borde inte t.ex. cyklister på landsväg ha nytta av att bättre se mötande trafik? Så cyklister på landsväg borde cykla på vänster sida?

Ja men det underlättar inte på något sätt jämfört med om man både gick och cyklade till höger. Tvärtom blir det rörigare vid möten än om man körde med konsekvent högertrafik.

Varför ska just gående vara de som behöver se mötande trafik? Borde inte t.ex. cyklister på landsväg ha nytta av att bättre se mötande trafik? Så cyklister på landsväg borde cykla på vänster sida?
Jag håller delvis med men orsaken torde vara att fotgängare är en långsam och oskyddad grupp i trafiken. Även cyklister är oskyddade men skall vi då ha en regel om man går/cyklar på en cykelbana och en annan regel om man går/cyklar på en väg som trafikeras av motorfordon? Sedan uppstår andra problem - är t.ex en moped att anse som ett motorfordon i detta sammanhang?

Sedan är det så att lagstiftningen redan finns och då blir det kaos om man - på grund av egna preferenser- bryter mot den genom att gå på "fel" sida.

Jag föreslår att dom som inte vill acceptera dagsläget jobbar för en ändring av lagen i stället för att bryta mot den!

Lagstiftningen att man ska gå på vänster sida på kombinerad GCB är ny. Förut var det bara om man gick på väg utan gångbana som kan skulle gå på vänster sida.

Jag tycker den gamla regeln var enkel: Vi har normalt högertrafik. Enda undantaget är om man går längs en väg som saknar gångbana.

Men jag håller helt med om att de som t.ex. struntar i hastighetsbegränsningar, stopplikt, P-förbud etc borde lobba för att ändra reglerna istället för att bryta mot dem. För att inte tala om de som parkerar med två hjul på trottoaren för att inte hindra andra bilar så mycket.

Lagstiftningen att man ska gå på vänster sida på kombinerad GCB är ny. Förut var det bara om man gick på väg utan gångbana som kan skulle gå på vänster sida.

Jag tycker den gamla regeln var enkel: Vi har normalt högertrafik.
Den gamla regeln?
Sedan högertrafiken infördes 1967 har regeln varit att fotgängare skall gå på vänster sida när de går på en fordonsväg, tex en cykelbana.
Sedan 2018 finns det en lag om detta, vilket står redan i #1 i denna tråd.
"Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."
Men regeln har alltså funnits sedan högertrafiken införande, även om många, inte enbart i den här tråden,
verkar ha valt att ignorera den.

Den gamla regeln?
Sedan högertrafiken infördes 1967 har regeln varit att fotgängare skall gå på vänster sida när de går på en fordonsväg, tex en cykelbana.
Sedan 2018 finns det en lag om detta, vilket står redan i #1 i denna tråd.
"Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."
Men regeln har alltså funnits sedan högertrafiken införande, även om många, inte enbart i den här tråden,
verkar ha valt att ignorera den.
Det handlar nog mest om okunskap. Vi som fick trafikundervisning i skolan när vi var små fick det där med vilken sida av vägen man skulle gå ordentligt inpräntat. Den typen av undervisning försvann nog på 90-talet. Det kan med andra ord vara en generationsfråga. Sedan kan ju förstås vetgirighet råda bot på den mesta okunskapen.

fast en GCB är ingen cykelbana - det är en gångväg med cyklister.

Man går var man vill och inget kommer förändras så länge det är anarki. Är lagstiftarna seriösa får de väl bötfälla gångarna när de går på fel sida. Eller så får de måla linjer på GCBn, för nåt ömsesidigt samarbete kommer aldrig uppstå. Så naivt att tro på detta.

När det kommer en flock med ungar eller mammor med sina barnvagnar som går i bredd, får cykelpolisen va där med blåljusen och bötfälla 😄

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
Amiedm Vilken svamp? Allmänt om friluftsliv 7
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
Jojosurf Bärryggsäck/Bärstol - Vilken? Allmänt om friluftsliv 16
Alex00 Vilken väska!? (Kajka/Abisko) Allmänt om friluftsliv 7
otr vilken fågel Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
veni Vilken GPS skulle ni rekommendera? Allmänt om friluftsliv 15
stortotta Vilken hund för äventyret? Allmänt om friluftsliv 43
Sjolidens Flytta till skogs... vilken skog? GÖTEBORG Allmänt om friluftsliv 12
Bulgakov Lofoten till hosten - vilken linje Allmänt om friluftsliv 0
vannar Vilken blomma? Allmänt om friluftsliv 2
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 10
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
7S Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa Allmänt om friluftsliv 255
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg