"Vilken risknivå är beundransvärd och vilken är oförsvarligt dum?"
Det är ju fortfarande inte risken som avgör om det är beundransvärt eller inte, risken är ju bara ett mättal på sannolikheten att något inträffar.
Konsekvensen av att något inträffar kan ju vara dödlig, men risken låg. Det kan vara hög risk att ta ett fall, men konsekvensen att man stukar foten eller dör gör ju bedömningen lite olika. ATt gå över gatan kan potentiellt vara dödlig utgång på men med lite förberedelser (ser sig för) så elimenerar man istort sett risken även om konsekvensen finns kvar.
Så en risknivå i sig blir ju inte så rolig att diskutera, jag gillar mer Gustavs resonemang. Jag kan fascineras av risktagande med livsfarliga konsekvenser men blir sällan imponerad av det. Jag blir däremot ofta imponerad av hur hårt det går att pressa den mänskliga kroppen och psyket.
Och jag ser grovt ner på människor som inte klarar av att göra en konsekvensanalys, återigen är Gustavs exempel klockrent med glaciären!
När jag höll på med brantåkning så var ofta konsekvensen av ett fall döden, men risken att man faller är obetydlig för att: antingen litar man på sin åkteknik eller så hittar man en annan sport (klättring för mig idag). Till den egna kompetensens bära eller brista läggs ju en massa externa faktorer, i alpinismen liksom i brantåkningen så är det ju glaciärer, snökonsistens, väder, isfall, lavinfara osv osv. Varje sådan risk skall bedömas och läggas till en matris av risker och konsekvenser och till sist når man en konsesus där man väljer att "gå på" eller vända.
Men vad finns att beundra i att någon väljer att ta en stor risk med hög konsekvens? Det är ett personligt val och för en snarare in på den största diskussionen inom MC nämligen vem som får betala kalaset när någon skadar sig rejält, eller här behöver räddas, vårdas rehabas. Men det ser jag som väldigt OT.
Jag blir fortfarande mer imponerad av den höjdrädde som för första gången inomhus lyckas ta sig upp till ankaret på topprep, den upplevda risken och konsekvens för den personen är antagligen högre än för de flesta proffsalpinister...