Sovsäck och Quilt
Borde inte ideal vara en enkel sovsäck och en quilt?
Borde inte ideal vara en enkel sovsäck och en quilt?
Funderar på en Quilt men min dunjacka har ingen huva. Tror du det räcker med en mössa?
Som det ofta är med sovkomfort är det egentligen du själv som bäst kan svara på det. För mig fungerar det utmärkt att använda mössan.
Sov natten mellan 3-4 oktober i mitt ZPack Hexamid, som är ett ganska öppet tarptent, med bivy som extra skydd. Sovsäcken var en Cumulus Lite Line 400 med comfort limit strax under nollan och jag använde den som en quilt med dragkedjan stängd endast längst nere vid fötterna. Sover alltid i underställ och strumpor. På morgonen var hela tältet täckt av frost. Trots det tog jag av mig mössan under natten eftersom det blev för varmt.
Jämför jag det här med vad många andra beskriver så verkar jag vara varmblodig. Så fort jag stänger sovsäcken blir det som bastu kring överkroppen och helt omöjligt att sova. Så är du som mig fungerar det bra att använda mössan.
Du kan få köpa min, en sådan som länken visar men inte en lång utan en regular.
http://www.addnature.com/mountain-hardwear-mtn-speed-32-long-state-orange-742-427067.html
PMa vid intresse
Har jag glömt något?
Det handlar om lättpackning
Vad man förlorar i hållbarhet kan man oftast kompensera med varsamhet. Lättpackning och sovkomfort är en svår ekvation att lösa och individuella krav är en betydande faktor.
Vad är lagom tjockt yttertyg om man tänker en kompromiss mellan hållbarhet och vikt?
Pertex Quantum GL (23g/m2), Pertex Quantum (27g/m2 eller 35g/m2), Pertex Endurance (36g/m2 eller 44g/ m2) eller Pertex Microlight (55 g/m2)?
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Vilken big three har ni? | Lättpackning | 20 | ||
Vilken vindblus/jacka? | Lättpackning | 43 | ||
Lättviktstält - i vilken prisklass? | Lättpackning | 3 | ||
Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? | Lättpackning | 21 |