Vilken lättpackningssovsäck?

Tack för tipset att välja ett innertält gjort huvudsakligen av tunt tyg istället för myggnät för att minska exponering av vind och horisontellt regn.

I sådana behovs ju inte de kraftigare och mest vattentåliga materialen för yttertyget på sovsäcken.

Vad ska man välja? Cumulus.pl ger alternativen: Pertex Quantum GL (23g/m2), Pertex Quantum (27g/m2 eller 35g/m2), Pertex Endurance (36g/m2 eller 44g/ m2) eller Pertex Microlight (55 g/m2)?

Du kan läser om de olika tygerna från Pertex här:
http://www.pertex.com/products/
Själv har jag valt att inte välja tunnare tyger än Microlite (som är mycket tunnt om man känner på det) för bättre nötningstålighet och livslängd på sovsäckarna.
 
...om du vill lätta packningen. En quilt tillsammans med ett varmt liggunderlag och vid behov en separat huva, tex din dunjackas huva (eller hela jackan svept runt nacke/huvud). Numera finns quiltar som går lite omlott under liggunderlaget och eliminerar kallras, så skillnaden mellan sovsäck och quilt har minskat.

...argumentet för quilt är att inte bära på isolering och tyg som du ligger på eftersom den ändå inte värmer nämnvärt i hoppressat tillstånd...

Finns många tillverkare, bl a Cumulus gör en modell som ser intressant ut.

...själv använder jag en sovsäck med integrerad dunmadrass (lite samma princip) från Warmlite.com
På sommaren är den normalvikt, under den kallare delen av året är den lättvikt...oavsett årstid är den bekväm, som en bärbar säng :)...

//J

Funderar på en Quilt men min dunjacka har ingen huva. Tror du det räcker med en mössa?
 
Är risken minimal för att sovsäcken blir blöt (tältbotten med uppvikta kanter och tätade sömmar, yttertält med täta sömmar, innertältstyg eller mesh som håller sovsäcken borta från kondensfuktigt yttertältsduk // alt. bra skyddande tarp med motsvarande marktyg och mesh) så skulle jag inte bry mig om vattentäta tyger och sömmar till sovsäck, lätt vattenavvisande tyg räcker bra och sovsäcken andas (torkar) bättre. Hur dragigt och kallt det blir i vind/regnskyddet påvekar naturligtvis behovet på isoleringsförmåga, men hellre bra ventilation än "regnskogsfukt" i tältet. Så länge det är mygg och plusgrader sover jag hellre i dubbelvävstält men i köldgrader sover jag hellre under mer öppet vindskydd för att slipppa fukten, så därför har jag valt innersäcken i tunnaste lättaste tyg (26g/m2) men yttersäcken i aningen starkare och vattenavvisande material (54g/m2), dock inte helt vattentätt. Sover jag i snön under bar himmel kompletterar jag med ett överdrag med tejpade sömmar. Jag är mer känslig för fukt än kyla så mina misstag med täta enkelvävstält i regnföre tänker jag inte upprepa.
 
Haglöfs LIM Down +1

Är man normalt sett varm av sig när man sover fungerar Haglöfs-säcken utmärkt ner mot nollan. Har vaknat huttrande en natt med frost och kompletterade då (det jättetunna ullunderstället jag redan hade på mig) med fleecetröja, tjockstrumpor, och dunjacka över benen -i säcken- och sov gott vidare. Fanns (finns möjligen fortfarande?) rejält nedsatt hos Kryss Kryss Laban vilket var det som fick mig att stilla nyfikenheten... Tänker man efter före kan man nog använda säcken ner till några minusgrader utan att vakna och jag tror inte att nån kan beskylla den för att vara onödigt tung?
 
Är PHD verkligen så mycket bättre än t ex Cumulus, så att det motiverar nästan dubbla priset ?

Med erfarenhet av fyra PHD och två Cumulus sovsäckar (+ dunplagg från PHD) så anser jag att PHD som helhet (kundservicen inberäknad) är värt priset. Sällan är det ändå så att dubbelt pris på prylen ger dubbel prestanda, gäller även bilar, elektronik mm., men är man ute efter nåt specifikt så får man vara beredd å betala ett premium. Dessutom har jag varit väldigt nöjd med PHD:s kundservice (trots att jag har varit tvungen att reklamera ett par produkter för att de inte var tillverkade exakt enligt min specifikation) och betalar gärna en liten slant extra för det.

Reklamerade faktiskt min första PHD sovsäck då den inte var fylld med det varmare dun jag beställt, men då min tidtabell var för stram för en nyleverans lät de mig använda den förstlevererade säcken på min inplanerade veckotur. Värmen i säcken blev trots allt en positiv överraskning och jag kunde lika gärna ha behållit den, men då resan var slut väntade den nya säcken redan hemma så jag skickade den använda säcken tillbaka. Som ytterligare plåster på såren skickade PHD ett par ypperliga dunsockor, då blev jag stamkund.

Ibland kommer man över PHD:s produkter något billigare, de har säsongspecial, mängdrabatt och "bargain bin" som lönar sig att kolla. En del av tilläggskostnaden kommer från skillnader i kostnadsnivå mellan länderna, men det är tyvärr smällar man får ta.

Så dyra är de ändå att barnens (som inte riktigt förstår pengavärdet eller är så varsamma med sina prylar) sovsäckar fick bli Cumulus, det bästa pris/prestandamässigt jag hittade vid den tidpunkten. Materialen känns inte riktigt lika fina och varje ex. har haft varierande små skavanker i detaljarbetet (fula/sneda sömmar, smuts, slarvigt fördelat dun) som inte påverkar funktionen eller kan lätt åtgärdas hemma så man accepterar det pga priset.

Skulle jag inte bry mig så mycket om vikten & packvolymen så hade jag säkert valt nåt från Cumulus standardsortiment. Alla måttbeställda säckar med högklassiskt dun kostar ändå en hel del så då vill jag nå så nära perfektion som möjligt. Visst skulle jag klara mig lika bra med nånting billigare... men jag är glad att jag inte behöver göra det.
 
Om jag förstått det riktigt kan du tänka dig en sovsäck utan huva, men är skeptisk till en quilt.
Både Zpacks sovsäckar och Enlightened Equipments Convert har full längd på dragkedjan, men kan vid varmt väder användas som quilt för ökad luftning.
Zpacks har en sydd fotbox, fördelen här blir bättre värme runt fötterna, EE Convert har snörlås i fotändan, fördelar är möjlighet för svalka runt fötterna i värme, att kunna använda den både som sovsäck, quilt och filt och enklare att använda som extra isolerande lager vid behov.
Båda två finns för en mängd temperaturer.

Mitt val blev en EE Revelation, samma som Convert men den har bara en kort dragkedja, lång nog för att tillsammans med snörlåset skapa en fotbox.
Jag valde +10 grader (C) och upplever den som mycket varmare än min gamla Haglöfs LIM 100 som den ersatte. Om jag minns riktigt var den för samma temp.

Jag tror Cumulus också har en liknande säck, men vet inte om de klarar temp runt nollan eller under som du verkar vara intresserad av.
 
FF och WM

Om jag förstått det riktigt kan du tänka dig en sovsäck utan huva, men är skeptisk till en quilt.
Både Zpacks sovsäckar och Enlightened Equipments Convert har full längd på dragkedjan, men kan vid varmt väder användas som quilt för ökad luftning.
Zpacks har en sydd fotbox, fördelen här blir bättre värme runt fötterna, EE Convert har snörlås i fotändan, fördelar är möjlighet för svalka runt fötterna i värme, att kunna använda den både som sovsäck, quilt och filt och enklare att använda som extra isolerande lager vid behov.
Båda två finns för en mängd temperaturer.

Mitt val blev en EE Revelation, samma som Convert men den har bara en kort dragkedja, lång nog för att tillsammans med snörlåset skapa en fotbox.
Jag valde +10 grader (C) och upplever den som mycket varmare än min gamla Haglöfs LIM 100 som den ersatte. Om jag minns riktigt var den för samma temp.

Jag tror Cumulus också har en liknande säck, men vet inte om de klarar temp runt nollan eller under som du verkar vara intresserad av.

Cumulus är vad jag vet en quilt utan dragkedja som klarar några minus enligt deras uppfattning.

Feathered Friends har en hybridsäck som liknar de du nämner, ett slags quilt med möjlighet att dra igen helt kyliga nätter. De har ju också den "berömda" sovsäcksjackan Wren :)...

Annars gör ju Western Mountaineering väldigt fina sovsäckar, jag tycker deras huvor är de bästa jag testat, om en vill ha huva vill säga :).

//J
 
Talar vi lättpackning så fundera två eller tre gånger hur du vill ha dragkedjan. Själv valde jag helt bort dragkedjan, en kompromiss som jag inte ångrat, och beställde två säckar dimensionerade så att de kan kombineras eller användas separat. Två säckar är inte längre det lättaste pga två extra tyglager men ger mångsidighet till rimligt pris samt att två tunnare sovsäckar torkar snabbare än en tjock, dimensioneringen måste dock vara rätt för att ge rätt loft till innersäcken. Min sommarsäck väger bara 270g som också räcker ganska långt in på hösten om jag kompletterar med mina dunkläder (140g+135g) som följer med i packningen oavsett val av sovsäck.

Hur olika alternativ påverkar vikten syns bra på http://www.design-your-own-sleeping-bag.com/

PHD är inte de billigaste men jag rekommenderar dem varmt om kvaliteten, vikten och värmen har större betydelse än prislappen. Visst gör t.ex. Cumulus väldigt prisvärda och andvändbara sovsäckar (köpte ett par olika till barnen) men kvaliteten är inte jämförbar med PHD. Prislappen tenderar också påverka hur varsam man är med utrustningen.


Alla är vi olika, men av min personliga erfarenhet skulle jag inte kunna köra på den kombinationen. Jag sover i en säck som väger ca 700g, sannolikt (ca 0Tlim komfort, även om den var märkt -3C), NeoAir,Jyskunderlag, Yllelångkalsonger, Underställ, Duntröja, Balaclava och tjocka sockor. Jag brukar också ha en lätt vattenavvisande Bivybag då jag sover i enkelvävstält. Den tillför lite värme också. Enkelvävstält blir klart kallare.Trots allt detta är det ändå på gränsen för mig för fjällbruk kallare sommarnätter och på hösten. Jag är väl kanske av det frusnare slaget. Om du har möjlighet, testa gärna att sova i en kallare säck med extrakläder och se hur det känns. Jag skulle inte vilja vara utan kläderna, men de ger heller inte så pass mycket extra att jag kan ta en kallare säck.

Jag skulle sannolikt kunna spara ca 200g om jag hade haft en bättre säck och kanske även 100g till med en quilt.

Skulle jag välja om idag skulle jag nog tagit en dunsäck med dragkedja från Roberts eller PHD med Tlim -5C och lagt ut en 1000kr till.Dragkedjan skulle jag inte vilja vara utan då en varmare säck kan behöva ventileras när det är för varmt. De som är mindre frusna än jag klarar sig kanske bra med en 0C säck.
 
Hej


Jag specialbeställde i våras en comforter fån Cumulus - lite mindre fyllning men vattenavisande dun samt bredare. Jag är supernöjd. Så den kombinationen kan jag rekommendera. Tror jag betalade ca 2000 kr hem till dörren.

Nu har jag en fråga. Är på jakt efter en vinterlösning och ser att PHD t.ex. har innersäckar som ger 10 grader mindre komforttemp.

Kan det vara en lösning för mig? På detta sätt behöver jag inte köpa en "hel" vinter lösning utan mer ett komplement till det jag har.

Kanske har Cumulus nåt liknande.

Synpunkter?
 
Liknande trådar

Liknande trådar