Vilken kamkil är bäst?

Tänk också på vad dina klätterkompisar har/tänker skaffa, så att era rack kompletterar varandra.

...och så får du inte glömma att det är viktigt att ha en pryl i racket som får andra klättrare att säga "Å, har du en XXX? Dom har jag läst om, fungerar den bra?"

Allra helst ska dom fråga "Oj, vad är det där för något? Såna har jag aldrig sett."

;)

Ha ha ha, såklart!

Tack för tipsen, alltid bra att höra efter lite, sen får man hoppas att man valt bra...
men som sagt man gillar nog bäst det man har själv.

och sen vill man ju alltid ha mer prylar ändå...
:)

Hälsn, Anna

Det kanske tål att påpekas att kamsäkringar definitivt hör till de prylar jag ständigt försöker undertrycka min närmast fetischistiska relation till.

Efter att kikat i ditt fotoalbum här så inser jag att jag inte är ensam om "problemet".

Varning för kammarna alltså!

Och om du (mot Mezzners rekommendationer) vill vårda din relation till dina säkringar, så finns det två säkra metoder:

1) Placera din nyinköpta säkring med dina sista krafter efter en monstruös runout. (*)
2) Fall på den. (**)
Båda dessa trick kommer omedelbart att förvandla säkringen till din bästa vän :)

(*) "Monstruös runout" är ett mycket relativt begrepp, som kan inkludera alla tillfällen då din senaste bombsäkra placering befinner sig under midjehöjd.

(**) Förutsätter att säkringen håller, annars blir effekten den motsatta. Men effekten blir starkare ju sämre placeringen var. Använd med omsorg...

(**) Förutsätter att säkringen håller, annars blir effekten den motsatta. .

Ja, det är just det...att det håller ...Vågar man egentligen chansa? Man kanske aldrig vågar använda dem sen :?

Näää, skämt åsido, jag har faktiskt testat och falla i mina kilsäkringar. Och det höll!!!
:)
Känns bra mycket bättre att veta det. Sedan är såklart fråga om de håller nästa gång, i en annan spricka, men ja ja det märker man väl...

/Anna

Svåraste frågan brukar ju egentligen vara antalet man behöver och här vänder man ju sig alltid till materialdata. Alltså vilket är det optimala antalet..... ;)

Trango Flexcam
Size Color Weight (g) Range (mm) Strength (kN)
0.5 Red 54 10-14 8
1 Yellow 61 12-18 8
2 Blue 62 16-22 9
3 Purple 72 20-28 9
4 Green 76 24-35 9
5 Red 120 27-44 12
6 Yellow 126 33-55 12
7 Blue 146 42-69 12
8 Grey 182 52-86 12
9 Purple 238 63-108 12

Trango Big Bro
Size Color Weight (g) Range (mm) Strength (kN)
0.5 Silver 133 69-86 15
1 Red 176 81-109 15
2 Purple 204 101-145 15
3 Green 264 135-203 15
4 Blue 349 191-305 15
5 Gold 578 287-467 15

Aliens

Tusenkronorsfrågan........ Ingen vet nog de riktiga datan, varierar med produktionen, men fungerar ypperligt.

Ultralight TCU

(gray) ( 8.5 / 14.0 mm ) ( 5 kN ) ( 41 g )
(purple) ( 10.0 / 15.5 mm ) ( 5 kN ) ( 43 g )
(blue) ( 12.5 / 19.5mm ) ( 8 kN ) ( 50 g )
(yellow) ( 15.5 / 24.5mm ) ( 10 kN) ( 57 g )
(orange) ( 18.5 / 29.0mm ) ( 10 kN ) ( 59 g )
(red) ( 23.5 / 35.5mm ) ( 10 kN ) ( 68 g )

BD C4

cam_chart1.jpg

BD C3

c3_range.jpg

Räcker med data då resterande delen av marknaden inte är att hurra så mycket för oavsett vad andra tycker och tänker......... Vi hade ju redan rett ut den frågan tidigare.

storlek?

Kollar man på bilderna som Christian lagt ut så verkar det vara en ganska stor skillnad mellan stl 1 & 2. Hur fungerar det? Täcker de in varandra, eller blir det ett glapp där emellan? Förstår ni vad jag menar?
Alltså, om man har bådet stl 1 & 2 överlappar de varandra? Eller måste man även ha mellanstorlekar ?
(vet inte rikigt hur jag ska förklara vad jag menar...)

Eftersom jag inte är ngn miljonär, tyvärr, så finns det en begränsning för antalet jag har råd med :(

Vilken storlek av hexor använder ni mest?

Hälsn,
fortfarande frågvisa
Anna :)

Eftersom jag inte är ngn miljonär, tyvärr, så finns det en begränsning för antalet jag har råd med

Bästa rådet är att försöka köpa in ett set vid landet på andra sidan Atlanten, som helst kan levereras till någon där som sedan ser till att du får dem utan några onödiga tullavgifter. Dollarkursen har ju blivit bättre på senaste tiden om jag inte är helt ute och cyklar.

Ett trevligt ställe som funger perfekt för sådant är tex: http://www.gearexpress.com/

- C

Skattefusk?

Bästa rådet är att försöka köpa in ett set vid landet på andra sidan Atlanten, som helst kan levereras till någon där som sedan ser till att du får dem utan några onödiga tullavgifter. Dollarkursen har ju blivit bättre på senaste tiden om jag inte är helt ute och cyklar.

- C
Varför föreslår alltid en massa personer på Utsidan att man ska fuska med tullen?
Det är våra förtroendevalda som har bestämt att vi ska ta tullavgift och skulle denna tull minska så måste skatten tas in på annat sätt alternativt sänka samhällets kostnader.

Visst, köp trån andra sidan Atlanten ifall de har lägre priser, men betala tull och moms för grejorna!

Det är ju den svenska momsen om 25% som gäller.
Tyvärr, och möjligen till fuskarnas försvar, kan sägas att man som svensk direktimporterande konsument som regel får betala både lokal VAT och moms, vilket inte är helt rimligt.

Med mindre än att man är i utlandet och klättrar är det ganska krångligt och i slutänden dyrt att handla billigt från utsidan av EU.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Verhauer Vilken förare för Cadarese och Balmanolesca? Klättring allmänt 0
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Klättring allmänt 10
Lakritsglass Vilken, helt justerbar, sele? Klättring allmänt 2
johannoren Vilken sko? Klättring allmänt 10
Tomas Odhult Vilken hyrbil för kort roadtrip i Europa? Klättring allmänt 13
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
Bloggomann Vilken broms? Klättring allmänt 13
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
sojourner Vilken hemförsäkring accepterar klättring? Klättring allmänt 12
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
Annika Sedin Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden? Klättring allmänt 13
axel_broman Vilken klätterfilm? Klättring allmänt 12
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
maxen Gri Gri/Stich/ATC osv.. vilken använder du? varför? Klättring allmänt 37
Hedman Vilken respons Klättring allmänt 0
zeromaker Vilken sele Klättring allmänt 1
Vilken sågning av Kropp!!! Klättring allmänt 19
oskar.broden Kamkil upphittad på Till i Utby Klättring allmänt 0
FrankR Vilket bäst före datum ? Klättring allmänt 9
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
Lollan "Bäst före"-datum på utrustning Klättring allmänt 15
Avslzyx Långa klippturer i Chamonix: Hur bor vi bäst? Klättring allmänt 0
Mezzner Hur bäst kapa rep? Klättring allmänt 11
headjam Vilka klätterprylar är bäst??? Klättring allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg