Vilken fotogen i kyla?

Strykarräven; sa:
Kan scouter "boffa" primusgas?

Nja...jag skulle bli förvånad måste jag säga. Det som jag syftar på är att vi där oftast kör med vanliga vätskebrännare typ trangia och då finns ju alltid en förhöjd risk för kontaminerad mat od. (beror ju på hur man packar oh handskas så klart men med så mycket felmarginal som möjligt så...).

estetdrägg; sa:
Det som jag syftar på är att vi där oftast kör med vanliga vätskebrännare typ trangia och då finns ju alltid en förhöjd risk för kontaminerad mat od.
Jo, det kan vara lätt hänt, och ju fler man är desto större risk att någon råkar ut för det. Det är ju egentligen denatureringsmedlet som är problemet: De som smakar av den kontaminerade maten spyr ju som korpar! Utan denat-medlet skulle de på sin höjd bli lite lätt packade (lättölsfylla). Med metanol är det dock en annan sak. Inte så att jag propagerar mot tillsättningen av denatureringsmedel, tvärtom, men det är verkligen chockerande vilken effekt några ml T-röd bland makaronerna kan ha!

avslutad210712

Gäst
Heptan för dyrt eller

Alltid intressant att se hur många klagar på att heptan skulle vara för dyrt. Javisst jämfört med fotogen av olika sorter är det säkert minst dubbelt så dyrt. Men fundera då på hur mycket det går åt på en vecka. För mig räcker en liter gått och väl en vecka för två personer. Det är i så fall en prisskillnad på ca 30:-. Om jag struntar i chipspåsen två helger så har jag sparat ihop den summan. Då kan jag använda samma bränsle för förvärmning som för matlagningen. Ner till -25 är det inga problem med heptan. Kallare har jag inte varit ute så jag kan inte garantera funktionen vid lägre temperaturer. Troligen är bensin brandfarligare än fotogen men med sunt förnuft är det inga som helst problem.

Strykarräven; sa:
Enligt sidan "How to choose a backpacking stove" är effekten av sprit ungefär hälften av den hos fotogen eller bensin, detta trots att ämnena rent kemiskt har ungefär samma energiinnehåll. Problemet tycks vara att nyttja den kemiska energin till värmeutveckling. Någon duktigare fysiker än undertecknad får gärna fylla i mina gigantiska luckor. Ett trix är att hålla spriten så varm som möjligt, t ex förvara en mindre flaska med nästa "måltidsspriten" i en liten flaska i innerfickan.
Alkoholerna har både i praktiken och teorin ett lägre energivärde än de vanliga kolvätena, bensin, fotogen etc. Gissningsvis (utan hänvisning till någon kem-tabell) antar jag att den skillnad som kan märkas beror på en relativ bedömning av energiinnehåll "per mol" istället för "per viktenhet" eller "per volymsenhet". Det senare torde ju vara vad man själv märker av när man jämför två bränslen. Det gäller att hålla tungan rätt i mun eller fingret på rätt rad i tabellen.

Strykarräven; sa:
Rent praktiskt så kör jag ett multikök vintertid (har använt bensin men nu kanske det blir fotogen efter denna tråd) och ett gaskök sommartid. Det tycks som att många på utsidan.se kör ungefär denna kombo. Sommartid finns det argument både för och emot spritköken, men vintertid tror jag motargumenten överväger.

Jag kör mestadels gas sommartid och alltid multifuel (Omnifuel) vintertid samt på vissa turer även sommartid. Spritköken är bara att glömma vintertid om man inte är ute för att träna sitt tålamod snarare än att laga mat.

Vi diskuterade rätt mycket kring olika bränslen, energiinnehåll, risker etc. i tråden:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34131&pagenumber=1

Låga temperaturer

avslutad210712; sa:
Ner till -25 är det inga problem med heptan. Kallare har jag inte varit ute så jag kan inte garantera funktionen vid lägre temperaturer.

Jag har kört med Coleman Fuel (bensin) i -35 i Alaska, inga problem. Statoil Blå har jag kört i -30 i Sverige, inga problem där heller.

Fotogen har ingen exakt fryspunkt beroende på att det är en blandning av många ämnen. De bränslen som lätt fryser har en hög halt av ämnen med högre fryspunkt, t ex paraffiner. T-gul är ett exempel på detta. Bränslen som Statoil Blå innehåller mest kolväten med kortare molekyler och fryser därför vid lägre temperaturer (enligt någon uppgift jag har sett handlar det om ungefär -45, men det är inget jag har provat (som tur är...))

Bra fotogen innehåller mycket låga halter av aromater, och ger därför inte speciellt giftiga avgaser. Fotogen av sämre kvalitet (typ den man köper i Långtbortistan) kan nog innehålla både det ena och det andra...

Peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
samppa89 vilken trangia? Kök och brännare 9
MagArne Vilken gas vid kyla? Kök och brännare 108
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
såg vilken skulle passa på ensamvandring Kök och brännare 8
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
The Trooper Vilken soppa till förvärmning? Kök och brännare 27
j_stellan Vilken tillsats i bensinen? Kök och brännare 7
höjdrädd Jetboiler - vilken lyx! Kök och brännare 52
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
adventure_transport Vilken behandling absorberar mest sol? Kök och brännare 12
marcushagg Vilken typ av gasflaskor används i Frankrike Kök och brännare 2
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
babass Lampolja istället för fotogen? Kök och brännare 23
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
mj4x4 Kan fotogen bli förgammalt Kök och brännare 4
millimeter Fotogen schmotogen? Kök och brännare 2
Karpaterna.se Fotogen i burkbrännare? Kök och brännare 11
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
Soffgrupp Tillgång på fotogen i Öst? Kök och brännare 15
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
fotogenfreak fotogen Kök och brännare 5
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Tomas H Fotogen Kök och brännare 1
perlowdin Fotogen i USA Kök och brännare 7
fjelltur Fotogen? Kök och brännare 17
philip Fotogen Stormlykta Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
trickler Fotogen? Kök och brännare 4
lesko Selges fotogen i Ritsem? Kök och brännare 3
lesko Kjøpe parafin (fotogen) i Ritsem Kök och brännare 0
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
perlowdin Trangia fotogen Kök och brännare 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
egh01 Bensinkök - ökad risk vid sträng kyla? Kök och brännare 34
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
pelka kyla o gas? Kök och brännare 7
sundstorm Stormtändare funkar ej i kyla? Kök och brännare 24
jobogg Tips om gas i kyla Kök och brännare 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg