Vilken är din Morafavorit?

Nog har då jag svårt att välja ut min favvo Mora.
Clippern är bra på att rensa fisk, medan 2000 är oslagbar på att bre mackor.
Clippern täljer bra, medan 2000 är bra på att skära, (bröd, korv, fläsk, osv).
Gillar längden på 2000, men Clippern har en i mitt tycke bättre bladform.

Kinkigt att välja. Det fina i kråksången är att priset på dessa båda knivar är så överkomligt.
Min knivsamling är patetiskt liten, men båda finns representerade.

Det blir skaftet och känslan som får avgöra.
Där vinner Mora Clipper.

Jag har svårt för att se nyttan med parerstång. Hur ska man när man täljer kunna slinta och skada handen? Endast vid hugg känns parerstången vettig, och jag hugger inte med min kniv.

man hör nästan på namnet vad en parerstång är till för, att parera motståndarens vapen.. sysslar man inte med kniv och svärdsstrid så är med andra ord en parerstång meningslös.

http://www.moraofsweden.se/get.php?file_id=1086

Jag vill finna denna Mora®kniv Forest Exklusive Nr 311 någonstans.
Men ingen verkar sälja den. Tar gärna emot tips på en webshop som har denna.
Ser ut som en fin vardagskniv. (för oss som bor i ödebygd)
Håll utkik efter den på t ex Tradera. Det är på det viset som jag själv har skaffat mig tre sådana pjäser.

Den här modellen är tillverkad i laminerat Uddeholm 2140 (AISI 01), HRC 60-62. Det här stålet finns också i mina personliga mora-favoriter, dvs modeller 355 och 346:
SammamodelllsomminFrostilamineratO1.jpg

~Paul~

Någon som testat Mora Craftsmen 223 eller Mora G-grip 147S? De ser åtminstone elaka ut men har ingen aning om tjocklek på bladet eller liknande.

Någon som testat Mora Craftsmen 223 eller Mora G-grip 147S? De ser åtminstone elaka ut men har ingen aning om tjocklek på bladet eller liknande.
Har den äldre versionen av 223:an. Den saknar fånglinehål. Fick borra själv. Handtaget på min modell är svart i ABS plast.

• Vikt: 180 g
  • Bladlängd: 223 mm
  • Sammanlagd längd: 360 mm
  • Bladstål: Wälzholz-Brockhaus GmbH CK 101, HRC 60, eller CK 95, samma hårdhet eller UHB 20C (AISI 1095) kallvalsat och härdat till 59-61 HRC
  • Bladtjocklek: 1,5 mm
  • Övrigt: Saknar slida, blånerat blad, nordisk slipfas, mod. bowie
Modellen 147S har jag ingen erfarenhet av.

~Paul~

311an

Kallades också jägarfavoriten och fanns vill jag minnas i två bladlängder. Jag hade en lång en gång men gav med glädje bort den då jag inte kunde förlika mig med bladspetsen och det onödiga parerskyddet.
//J

Mora 2000...

...och tanken med det avtunnade bladet längst ut tror jag delvis är för att om man bryter och har sig med den så ska den rytas där längst ut och inte längre in...en säkerhetsgrej så att man iaf har större delen av kniven kvar om det sker långt ut i markerna.

...och tanken med det avtunnade bladet längst ut tror jag delvis är för att om man bryter och har sig med den så ska den rytas där längst ut och inte längre in...en säkerhetsgrej så att man iaf har större delen av kniven kvar om det sker långt ut i markerna.
Ja, det var en trevlig teori :). Tyvärr stämmer den inte. Bladprofilen är framtagen med tanke på framför allt jakt och fiske. En tunnare främre bladdel är därför eftersträvansvärd med tanke på passning av vilt samt urtagning av fisk.

Den kraftigare bakre bladdelen är användbar till tyngre göromål som täljning och späntning samt diverse campinguppgifter.

~Paul~

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thegedd Vilken kämpe ! Överlevnad 1
dave1 Ray Mears, vilken smörja Överlevnad 35
sajberjohan Vilken växt? Överlevnad 5
Lorre2 Vilken eld använder ni? Överlevnad 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg