http://www.moraofsweden.se/get.php?file_id=1086
Jag vill finna denna Mora®kniv Forest Exklusive Nr 311 någonstans.
Men ingen verkar sälja den. Tar gärna emot tips på en webshop som har denna.
Ser ut som en fin vardagskniv. (för oss som bor i ödebygd)
Att den är knepig att få tag på beror kanske på att den inte säljer så bra. Jag sökte lite och hittade inte heller någon svensk återförsäljare, däremot en amerikansk. Listpriset som angavs var $130 (sisådär tusen spänn !!!) och det är den definitivt inte värd. IMHO är 311:an en mycket dyrare och lite sämre morakniv. Den är i och för sig trevlig att titta på men den är faktiskt sämre än andra moror. Skaftet är kantigt och enligt min mening lite spinkigt och inte speciellt greppvänligt. För att få kniven att sitta säkert i läderslidan så får man trycka ner den ordentligt, detta innebär att när man ska upp kniven igen så får man ta i och det resulterar lätt i att den släpper okontrollerat och man står och fäktar med kniven. Inte bra ! Det kan hända att det blir bättre efter en tids användning, men en så dyr kniv ska funka bra "out of the box".
Om man vill spendera flera (många ?) hundralappar på en trevlig brukskniv så bör man nog inte välja en Mora Forest 311.
Jag köpte min för tvåhundra spänn. Det var den värd bara precis för att jag tycket att det är kul att ha en, men den kommer nog aldrig att följa med ut i markerna.