Vilja plagg värmer mest?

Jag är helSvensk men är helsåld på Finsk mat och kultur och Finska beteenden, som att det alltid måste vara 3st isvaksbad för att ett riktigt bastubad ska vara fulländat med sisu!!?

En sak som kanske är värd att tänka på är att frysa inte är samma sak som att bli nerkyld.

Jag har själv problemet att jag så att säga är väldigt frusen om vissa kroppsdelar, men trots att jag "fryser" så kan jag samtidigt vara så varm att jag svettas. Framförallt när det är blåsigt märks detta mycket, vinden känns iskall men klär man på sig blir man istället för varm.

Andra är tvärtom, de känner inte kylan utan att kan gå lättklädda utan att "frysa", men blir då nerkylda.

Dun värmer mest och köpte en lätt Bergans med 850+ FP nästan så varm så man får prova ute på öppet köp.nackdelen är ju regn och låg nötningstålighet.
Har korta avklippta strumpskaft på hand och fotleder samt underställ ute på tur,buff och mössa och hatt mot sol och vind .
Ifh till pris är ju Fleec billigast lättast och varmast men bättre dyrare miljövänligare alternativ är ju ull men torkar ju ej snabbt om ej stark vind.
Väst är ju ett alternativ om man fryser mindre och är lättare på tur men behåller värmen på bålen.Haft dunväst kalla blåsiga skiddagar på träning utanpå träningskläderna var lagom varmt och blev mindre svett än med extra jacka tex.samt god rörlighet.

Då kommer frågan -- varför fryser du om händerna?

Är det för att du redan är nerkyld, eller är det de kalla händerna som gör att du fryser? Lite som frågan -- vad kom först, hönan eller ägget.

Jag har tillbringat en hyfsat stor del av min uppväxt med att pimpla på vintern. Ofta iklädd en skoteroverall och bara händer i rätt många minusgrader. Jag kan fortfarande klara mig rätt länge utan handskar så länge kroppen är varm.

Lite gammal forskning om det hela:
https://journals.physiology.org/doi/abs/10.1152/jappl.1960.15.4.662
Jag fryser om händerna för att det är kallt ute.. It aint that deep..

Bålen brukar jag frysa om, men benen fryser jag nästan aldrig om. Jag tyckte det var lite kallt när jag gick i shorts i -20.

Jag fryser om händerna för att det är kallt ute.. It aint that deep..
Jo, det är djupare än så. Är man rejält varmt klädd på resten av kroppen ska man inte frysa om händerna, för kroppen har möjlighet att skicka all överskottsvärme dit.

Allt handlar om var den värme som kroppen skapar tar vägen. Formellt sett "finns inte" kyla, kyla är bara brist på (underskott av) värme.

Jo, det är djupare än så. Är man rejält varmt klädd på resten av kroppen ska man inte frysa om händerna, för kroppen har möjlighet att skicka all överskottsvärme dit.

Allt handlar om var den värme som kroppen skapar tar vägen. Formellt sett "finns inte" kyla, kyla är bara brist på (underskott av) värme.
Isf borde det väl inte va nån skillnad om man hade fingervantar eller tumvantar, men det är det oavsett hur mycket andra kläder jag har. Alltid tumvantar på vintern för mig, så även vid kajakpaddling när det är kyligt. Stor skillnad. Fingrarna värmer upp varandra och luften i en tumvante upplever jag det som. I fingervanten omringas varje finger av kyla på kortare avstånd.

Det är bara det att våra kroppar är mycket olika duktiga på just detta "skickande", och därmed på att hålla perifera kroppsdelar (tillräckligt) varma. Min egen är faktiskt helkass på det, och då får man anpassa kläd-strategin efter detta trista faktum. T ex inse att jag behöver hyfsat jämnt fördelade, heltäckande klädskikt i stället för "punktinsatser" kring bålen, att jag inte fixar fingervantar och alltid behöver tjocka lager av ullstrumpor, att jag måste värma fotänden av min sovsäck med annat än mina iskalla fötter (annars blir den inte varm på hela natten), och att jag får ge upp försöken att vandra med blöta fötter i minimalistiska nätade barfotaskor. Vilket vore min önskedröm annars.

Andra kan slänga på sig en dunväst för att bli varma i hela kroppen, men det funkar inte för mig.

Är inte alls min erfarenhet. Jag har ofta fryst rejält om händerna vid tex vindsurfing, paddling och start på skidturer utan att jag har varit kall på resten av kroppen. Kan också väldigt fort bli riktigt kall om händerna om jag måste ta av mig handskarna för att göra något.

Är inte alls min erfarenhet. Jag har ofta fryst rejält om händerna vid tex vindsurfing, paddling och start på skidturer utan att jag har varit kall på resten av kroppen. Kan också väldigt fort bli riktigt kall om händerna om jag måste ta av mig handskarna för att göra något.
Jag har liknande erfarenhet. Och kan dra ett exempel, jag var ut och fixade något på bilen för ett tag sedan. Och det enda jag frös om var händerna, varm för övrigt.

Jag har fått diagnosen Raynouds för knappt ett år sedan och min personliga helt anekdotiska erfanehet av det är att jag blir vit om fingrarna men jag fryser ändå inte nämntvärt om de vita fingrarna - de ser bara spöklikt vita ut.

Så det är i mina händer skillnad på upplevd kyla och brist på ytligt blod.
Jag kan också vara kall om händerna utan att de blir vita.

/Patrik

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg