Vilhelminafjällen

Hej,

I väntan på en sommarsäsong, sneglar jag lite på sydfjällen. Nån som har några tips för sommarvandringar i vilhelminafjällen?

För den verkliga fjällentusiasten är Blaikfjället, som för övrigt är väl synligt från samhället i Vilhelmina, en verklig "höjdarupplevelse" för den som tröttnat på höga berg och djupa dalar. Här finns den upphöjdhet som präglar ett vindpinat och eroderat landskap: milsvida slätter där besökare är den högsta punkten i miljön, vackra fjällbjörkskogar, men ingenting för aggressiva toppbestigare. Du bör nog vara något till åren kommen för att uppskatta Blaikfjället.

Hej!

Finns ju flera olika allternativ. Beror på vad du vill göra.
Kan tänka mej många olika dagsturer, flera veckoturer samt även några längre turer.

Dagsturer
Med utgångspunkt efter vägen Klimpfjäll - Ankarvattnet finns många möjligheter till dagsturer.
Satsfjället runt med besök i ateljen är trevligt, utsikten från Satsfjällets topp är riktigt fin. Evenetuelt kan man ju bara gå fram och tillbaka till bron/vindskyddet.

Veckoturer - lite längre turer
Gjorde för ett antal år sedan en 10-dagras vandring från norska Majavatn genom Börgefjell nasjonalpark till Klimpfjäll via Tjåkkele stugorna. Rekomenderas. Återvänder gärna till Börgefjell med omgivningar. Här bör man kunna göra flera lite längre vandringar. Börgefjäll nås lätt från svenska sidan.

Skalmodal - Klimpfjäll via Remdalen skulle jag vilja gå, har tyvärr inte gjort det ännu.

Runt Marsfjället bör man kunna få ihopp en fin vandring i kombination med toppbestgning.

Mvh,
Rickard

Tack båda,

Det hörs som en bra start. Vad gäller aggressiva toppbestigningar, har jag som du nämner vuxit ur behovet av. Mer av en bekväm vandrare som uppskattar vidderna, öringen, storslagenheten. Och en kopp kaffe.

Ricke, jag ska gnugga näsan mot kartan och orientera mig i dina förslag. Kommer kanske med uppföljande frågor. :)

Sveriges vackraste?

Måste bara kommentera.

Du är på väg in i ett av Sveriges vackraste områden.
Glöm inte Stekenjokks vägen, Sveriges vackraste väg?
Vägen runt Kultsjön, Jormlien.

Marsfjället är ett måste, även om det är ett blåshål, var beredd på skiftande väder....

Trappstegsforsen i Saxnäs är en höjdare.

Här finns mycket att göra

Tack för att någon nämner Stekenjokkvägen, för den håller på att glömmas bort. Från den nedlagda gruvan utbreder sig en fantastisk fjällplatå - lätt att nå och vandra på!

Den som inte varit på Stekenjokksvägen har inte varit nånstans.....

Bara skylten som sjön Kycklingvattnet
"Chicken water"/Broilerwasser.

Vägbygge i Norrbotten har nyligen debatterats på den här sidan, men Stekenjokkvägen har funnits i 40 år utan att någon egentligen tagit illa vid sig. Det beror kanske på att vägsträckan är så elegant anlagd genom en fjällvärld, som tidigare haft få besökare. Området fick ett uppsving när Beppe Wolgers lät finalen i sin film "Dunderklumpen" utspelas kring Stekenjokk. Sedan har fjällvägen glömts bort, och det är synd för här finns rika valmöjligheter för den som uppskattar fotvandringar. Att färdas över högplatån bort mot det norska Börgefjäll, är en riktig höjdarupplevelse. Särskilt vid midsommartid är här oerhört vackert.

Jag glömde nämna att Stekenjokk ingår i ett område som heter "Södra Fjällfjällen" på kartan. Det är en lustig benämning, för det är således inte bara fjäll utan också "fjällfjäll", vilket måste innebära något alldeles extra. Hur många på Utsidan.se har satt sin fot i Södra Fjällfjällen - för att inte tala om det nordligare Norra Fjällfjällen?

Hej!

....
Satsfjället runt med besök i ateljen är trevligt, utsikten från Satsfjällets topp är riktigt fin. Evenetuelt kan man ju bara gå fram och tillbaka till bron/vindskyddet.
...
Rickard

Vad sägs om väster satsfjället förbi satsån? Vet du något om det området? Jag håller på att undersöka någon lämplig tur för familjen nämligen (och så hoppas jag att jag och sonen skall kunna lura nån öring i satsån)

/Lars

Hej!

Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av området mellan satsån och sjön Slipsiken. Från turer jag gjort i närheten och utifrån kontroll av vegetationen på vegetationskartan tror jag att det går att hitta fina/lättgångna turer i området.
Satsån - där har jag dragit upp ett flertal öringar på mete. Kolla dock vilka bestämelser som gäller idag. http://www.ac.lst.se/fiske/statensfjallfiskevatten

/Rickard

Stekenjokkområdet är väldigt läpligt eftersom det mestadels är lättgånget samt att du i och med vägen redan befinner dig uppe på kalfjället när du kliver ur bilen.

Vilhelmina Turistbyrå har en fin broschyr över lederna i området.

Du kan maila hit och fråga om dom kan skicka en broschyr:
turistbyra@vilhelmina.se

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg