viktminskning-träningsschema, HJÄLP!

Jag håller med i mycket av det du säger, kanske tom allt. Hinner inte svara nu. Återkommer senare ;)

Vill också även poängtera att jag tyckte ditt första inlägg var mycket bra och nyttigt skrivet. Ville komplettera lite och gå aningen djupare kanske. Dock så är jag öppen för diskussion på en sansad nivå (vilket det sällan blir ;)) då allt inte är så förbannat svart och vitt som många tror ;) Nu är det dock träning innan jag svarar!
[Ändrat av Bussman 2004-10-02 kl 14:27]
 
psykologi

Jag har ingenting att tillföra inför denna bedövande
sakkunskap, men jag har funderingar om
psykologin.

Jag går ned en del under sommarens vandringar.
I slutet av sommaren är jag ner i 66-67 kg,
vilket varit min trivselvikt sen jag var sådär
25 år (jag är idag 60).
Under hösten och vintern går jag upp en del, vilket
jag tror är naturligt. Som värst kan det vara 72
kg.

På våren intensifieras mina aktiveter; utom de regelbundna löpturerna, sådär
10 kilometer varannan dag, tillkommer nu längre cykelturer, som brukar ta väck de slappaste kilona -
det märks tydligt kring midjan! Men
det är då jag måste börja
vaka lite på min diet, ty långcykling är kanske
den motionsform som driver upp aptiten mest.
När jag varit mindre vaksam har jag, genom diverse stopp på vägen och kraftiga måltider hemma,
snarast gått upp! Men jag väger inte saker på våg,
jag undviker helst att göra vetenskap av mig själv.

Om morgonmotion.
Är det bra att springa före måltiden? Är magen tom
så är tarmarna desto fullare, det är väl stor
risk att de börjar arbeta. Till min stora
förvåning har jag märkt att jag kan ge mig ut
på löppass vid sjutiden, då har jag väl ätit frukost
nån gång ellan 5.15 och 5.30 (ja, jag har
tidiga morgonvanor). Det brukar gå tämligen lätt
och ledigt. Det är ett underbart sätt att börja
dagen innan jag cyklar iväg till jobbet.

Jag skulle aldrig kunna
springa iväg så nära inpå dagens huvudmål
som brukar vara mitt på dagen. När jag försökt
har det varit segt och jag har fått
håll och andra obehag.
 
Att löpa eller promenera tidigt på morgonen är en het potatis. Rent fysiologiskt kan inte fettförbränningen (citronsyracykeln) aktiveras utan lite socker (!), hur bakvänt det än kan låta. Jag undviker att gå in på de molekylärbiologiska faktorerna bakom, men att äta en halv skiva vitt bröd och en kopp kaffe en stund innan löpturen är optimalt.

[Ändrat av Pontus Lundberg 2004-10-02 kl 01:52]

Ang den heta potatisen :) . Det finns en del anledningar till varför man bör köra högintensivt innan fuukosten. En är att man helt enkelt kan prestera bättre. Varför frågar sig säkert många. Vi har två delar av en speciell del av nervsystemet. Ett sympatiskt och ett parasympatiskt det sympatiska inerverar med allt som har med aktivitet att göra (hoppa runt-delen). Det parasympatiska inerverar allt som har med vila att göra... mage, urinblåsa, tarmar - allt bortom musklulatur och årdror till dessa när vi äter aktivers det parasympatiska nervsystemet blod rusar till magen och samlas runt tarmar och det är en hel del blod. Det tas från muskler som då vilar och inte behöver blod om vi aktiverar det sympatiska samtidigt som vi äter kommer blodet behöves i musklerna och mindre blod kommer till mage tarmar
alltså fungerar magen sämre samtidigt som musklerna inte får allt de behöver efter som vi samtidigt faktiskt har aktiverat det parassympatiska . Att motionera samtidigt eller direkt efter maten är ett sätt ätt sänka nedbrytningshastigheten och näringsupptagshastigheten i mage tarm kanal om du har mat i magen så har du parasympatikuspåslag när den är tom finns ALLT blod tillgängligt för muskler (sympatikusaktivering) och då kan vi prestera som bäst. Det är en anledning till att det är effektivare att löpträna på tom mage. Genom att äta lite extra salt innan träning kan du göra märkbara ökningar tack vare att inervationen ökar med singaltransplantationen i nerverna har Du totalt nollad parasympatikus (eller så lite som är möjligt utan att kroppen skall kollapsa) så kan kroppen 100%igt fokusera på att skicka signaler till musklerna etc

Alltså: Vatten, salt och koffein endast innan morgonlöpningen för maximala resultat.

Att insulinnivåerna är låga(det snackas ofta om detta tex av den gode Paulun) är INTE anledningen eftersom
om vi har mycket insulin i omlopp och sätter igång att jogga så tar det ungefär (med tanke på att insulin har 3 minuters halveringstid) 5-19 minuter innan vi är lika låga om inte lägre än på morgonen. ALLTSÅ:
vill vi ha låga nivåer så aktiverar vi oss bara lite krafitgare och efter 10 minuter bränner vi i samma takt. Spelar ingen roll alltså eftersom all högintensiv aktivitet ändå körs på låga insulinivåer i praktiken.

Kör vi intervallerna när vi kan prestera som bäst så bättrar vi konditionen maximalt och HÖJER vår fettbrännartröskel som alla talar om 65% av maxpuls. Gunde svan brände fett upp till 90% av maxpuls tack var att han hade så god KONDIS promenerar man tex kommer man inte över 65% joggar Du kommer Du garanterat snart upp till 70-80% beroende på hur mycket Du joggar
dvs när Du är i gymmet sedan och tränar kommer Du bränna mer fett om Du har bättre kondis... tänkdig själv... man ligger ju och pendlar i gymmet upp till 80-90% och sedan ner igen till 100% och sedan tillbaka igen... har man bra kondis kan man HELA TIDEN ligga och köra på fett nästan... men bara nästan
 
Komplicerat att träna?

Varför göra saker & ting så förbaskat komplicerat?
Jag bara undrar.
Den stackars killen som frågade om kommentarer på sitt träningsschema och ville vete huruvida det verkade vettigt ur fettförbränningssynpunkt har knappast någon större nytta av att veta allt om ATP, ADP, CAC, FADH m.m. m.m. fast rätta mig gärna om jag har fel.

// Lars
 
Pontus -

Pust, det var nåt att bita i. JA, jag lät avsiktligt bli att ta upp de möjligheter kroppen har att utnyttja momentant ATP med tanke på att de inte har någon som helst relevans i ett fettförbränningssammanhang. Vad Kreatinfosfat är har jag inte en aning om... Är det ett annat namn för ortofosfat? JA, jag erkänner villigt att jag förenklade mig i avseendet hur socker ger upphov till ATP och mjölksyra via glykolysen. Och JA, fel av mig, ATP förbränns inte, det spjälkas via hydrolysering.
Hehe, min avsikt var inte att på något sätt vara spydig eller hur man nu ska tolka dina JA:n. Märkte även att jag inte fick redigera mitt första inlägg vilket var tanken, nåväl, här är ett nytt. Kreatinfosfat är ett väldigt grundläggande begrepp inom fysiologin eftersom det är accepterat som det "första" energisystemet efter fritt ATP. Vad ortofosfat är kan jag inte säga heller, då jag enbart känner till namnet, men inte kan säga något mer än så. Kreatinfosfat; CrP + ADP --> Cr- + ATP (typ). Just att skilja mellan förbränning och hydrolysering är viktigt tycker jag, men resultatet är ju typ det samma.
Jag vill instämma helt och hållet, men trycka på det faktum att det är BARA via CAC man KAN bränna fett.
Japp, och jag håller med dig ;)
Acetyl-CoA kan bildas på tre sätt i cellerna, från pyruvat som är slutsteget i glykolysen, från fett via den nämnda beta-oxidationen eller vid nedbrytning av proteiner.
Mmm, överens igen.
Beta-oxidationen börjar inte rulla förrän kroppen är syresatt, och för att proteiner ska brytas ned spontant krävs lite mer extrema förhållanden än en natts sömn. Acetyl-CoA måste alltså bildas från pyruvat, slutsteget i glykolysen.
Hmmm. Förvisso sant, men hur lång tid tar det innan "kroppen" syresätts? Kompensationsmekanismerna för ökat syrebehov vid aktivitet är ohyggligt effektiva.
Det stämmer förmodligen det Andreas Bussman säger att vi normalt sett aldrig är så urlakade att vi inte kan få fram nog med Acetyl-CoA på morgonen att vi inte kan löpa 15-20 minuter innan beta-oxidationen börjar hjälpa till. Så långt är vi överens...
Det enda som skillnaden morgon till annan tid på dygnet är att blodsockret kan vara lite lågt samt att leverglykogenet är slut. Men det finns massor med glykogen i musklerna, om inte något är fel eller man ansträngt sig enormt mycket och sedan inte ätit.
Det jag har lärt mig är att det oxalacetat som är en förutsättning för att CAC ska kunna börja spjälka Acetyl-CoA, bryts ned under natten eller längre matuppehåll.(Notera att oxalacetat är cykliskt i CAC, och behöver alltså inte nybildas kontinuerligt...) Detta kan man bara få via ombildning av pyruvat, alltså socker, och det skulle vara anledningen till att man tjänar på att äta lite vitt bröd tidigt på morgonen. Det här hävdar jag inte på något sätt skulle vara absolut fakta, men jag tycker det låter rimligt.
Det kan vara här vi skiljer oss åt då iochmed att jag inte snappat upp just detta. Kan mycket väl vara så här och att det kan vara en anledning. Jag har förr fört den här diskussionen men aldrig fått något svar jag kunnat tro på till just att man behöver lite socker för att få fart på CAC. Tänkte nu skriva och fråga om du har någon referens, men sen läste jag sista meningen så jag antar att du inte har det ;) Någon annan?

Vad man bör tänka lite på är ju att vi har aerob metabolism hela tiden i ett "normalt" arbete ("medelhårt", 13-15 Borgskalan (130-150 i puls)), bara att det inte är förrens efter ca 2 min som det börjar blir dominans av dessa. Efter 4 min har man ofta nått "steady state" och använder i princip enbart aerob metabolism (förutsatt att nämnd arbetsintensitet kvarstår).
Det jag nu förväntar mig att Ni ska opponera emot, är varför oxalacetat skulle brytas ned under längre matuppehåll, och jag kan redan nu säga att jag inte har en aning.
Fuskade och letade i all hast i lite böcker, men hittar ingenting vettigt om just detta, bara att oxalacetat är en produkt av kolhydrater. Min största frågan är då varför man inte nyttjar glykogenet till detta. Fast det kanske går aningen snabbare genom intag av vitt bröd eller dylikt som innehåller väldigt snabba kolhydrater? Nåväl, intressant är det iaf. Kul om någon kunde ge svar på tal här ;)

Erik -

Genom att äta lite extra salt innan träning kan du göra märkbara ökningar tack vare att inervationen ökar med singaltransplantationen i nerverna har Du totalt nollad parasympatikus (eller så lite som är möjligt utan att kroppen skall kollapsa) så kan kroppen 100%igt fokusera på att skicka signaler till musklerna etc
Alltså, inte för att vara gnällig eller så, men det här får du faktiskt ha en referens till. Att äta lite salt för att effektivisera den saltatoriska fortledningen (vilket jag antar att du pratar om eller missförstår jag?) är något helt nytt för mig.
Att insulinnivåerna är låga(det snackas ofta om detta tex av den gode Paulun) är INTE anledningen eftersom
om vi har mycket insulin i omlopp och sätter igång att jogga så tar det ungefär (med tanke på att insulin har 3 minuters halveringstid) 5-19 minuter innan vi är lika låga om inte lägre än på morgonen. ALLTSÅ:
vill vi ha låga nivåer så aktiverar vi oss bara lite krafitgare och efter 10 minuter bränner vi i samma takt. Spelar ingen roll alltså eftersom all högintensiv aktivitet ändå körs på låga insulinivåer i praktiken.
Håller med. Högintensivt = dominans av glukagon mm.
Kör vi intervallerna när vi kan prestera som bäst så bättrar vi konditionen maximalt och HÖJER vår fettbrännartröskel som alla talar om 65% av maxpuls. Gunde svan brände fett upp till 90% av maxpuls tack var att han hade så god KONDIS promenerar man tex kommer man inte över 65% joggar Du kommer Du garanterat snart upp till 70-80% beroende på hur mycket Du joggar
dvs när Du är i gymmet sedan och tränar kommer Du bränna mer fett om Du har bättre kondis... tänkdig själv... man ligger ju och pendlar i gymmet upp till 80-90% och sedan ner igen till 100% och sedan tillbaka igen... har man bra kondis kan man HELA TIDEN ligga och köra på fett nästan... men bara nästan
Den aeroba/anaeroba tröskeln kan "förskjutas" med träning sant, dock bör man tänka på att det är just där som man helt övergår till att inte bränna fett alls. Detta är avhängigt av syrets kaloriska värde. Vid den anaeroba tröskeln, där man slutar bränna fett, har man en såkallad respiratorisk kvot på 1 (RQ = producerad CO2/upptagen O2). I vila brukar RQ ligga mellan 0,7 och 0,8 då man bränner till största delen fett. Vid 0,84 övergår man till att bränna mer kolhydrater än fett och så minskar andelen fett vid förbränningen ju högre kvoten blir (i princip ju högre arbetsintensitet man har).


Någon undrade varför vi drog upp detta. Personligen så tycker jag anledningen är att det är kul att diskutera, och om någon är villig att veta bakgrunder till saker och ting så är det väl kul om någon försöker förklara dem. Vill man inte så behöver man inte läsa.
[Ändrat av Bussman 2004-10-02 kl 18:22]
 
Träden som skymmer skogen... det antiholistiska synsättet exemplifierat.

Bussman; sa:
Någon undrade varför vi drog upp detta. Personligen så tycker jag anledningen är att det är kul att diskutera, och om någon är villig att veta bakgrunder till saker och ting så är det väl kul om någon försöker förklara dem. Vill man inte så behöver man inte läsa.
[Ändrat av Bussman 2004-10-02 kl 18:22]

Inget ont i att redogöra bakgrunder... men om jag undrar hur en förbränningsmotor fungerar kanske det inte är så givande att få 3000 ord om insprutningsmunstycket och dess konstruktion... även om det är intressant i sig!

Föreslår kanske "rätt svar i rätt tråd" :)

(Även jag tycker diskussionen i sig är intressant)
Så mitt inlägg är, mer energi ut (aktivitet) än in (äta) ger viktminskning. :)

Mvh
Niklas
 
Re: Träden som skymmer skogen... det antiholistiska synsättet exemplifierat.

lgniklas; sa:
Inget ont i att redogöra bakgrunder... men om jag undrar hur en förbränningsmotor fungerar kanske det inte är så givande att få 3000 ord om insprutningsmunstycket och dess konstruktion... även om det är intressant i sig!

Föreslår kanske "rätt svar i rätt tråd" :)

(Även jag tycker diskussionen i sig är intressant)
Så mitt inlägg är, mer energi ut (aktivitet) än in (äta) ger viktminskning. :)

Ok, vi är oense då. Jag är av uppfattningen att all information är av nytta. Huruvida man vill använda den är upp till var och en. Vissa saker måste förklaras grundligt för att man ska förstå dem, förutsatt att man vill FÖRSTÅ. Ursäkta att jag drar iväg mer ifrån ämnet nu då ;)

Dock så slår du huvudet på spiken där i ditt sista.

Energiintag > energiförbrukning = viktökning
Energiintag < energiförbrukning = viktminskning

Det är det enkla svaret på en sån här fråga ;) oavsett vad en del säger.
[Ändrat av Bussman 2004-10-02 kl 20:09]
 
Jag har ganska stor erfarenhet av att gå ned i vikt och har gått ned över 20+ kg under en träningsperiod som varade under ganska lång tid.

Jag tycker du skall vara försiktig på att lyssna på vissa här då jag inte tror de har så stor erfarenhet av att gå ned i vikt.

Min rekomendation är att utöka tiden för långpromenaderna om det går till mellan 1,5- 2 timmar. Skippa annan träning dagen när du kör långpromenaderna och kör så intensivt som du kan. Är du vältränad så innebär det nästan att du springer typ 6-7 km i timmen, kanske snabbare om du är lång. En stor fördel är att skaderiskerna minskar drastiskt om du går i stället för tex springer som någon tidigare skribent tyckte du skulle göra. Du får dessutom en konditionförbättring om du är inte är extremt tränad men det blir inte lika påtaglig. Jag kom ned under 44 i vilopuls där träning mestadels bestor av intensiva promenader kombinerat med cykling och löpning. Vill du ta i lite mera så gå med packning. Garanterat effektivt och sporrar inför fjällvandringen :). På vilodagarna kan du dessutom gå långsammare typ någon timme.

Jag tycker att ditt träningschema är för ambitiöst och det finns stora risker för slitage och överträning. Det är nog bättre om du inte tränar så mycket men drar ned på energiintaget. Minimera fettintaget och kompensera med proteiner och kolhydrater. Drick mycket vatten. Skriv upp hur mycket du äter så du har koll på energiintaget. Jobbigt i början men du kommer garanterat att få bra resultat.

En som återtaget sin träning för viktminskning och gått ned 1,7 kg den senaste veckan.
[Ändrat av crazy 2004-10-03 kl 04:48]
 
crazy; sa:
Jag tycker du skall vara försiktig på att lyssna på vissa här då jag inte tror de har så stor erfarenhet av att gå ned i vikt.

Om du syftar på mig så kan jag erkänna att jag har ett flertal års erfarenhet av tävlande på relativt hög nivå inom en sport med viktklasser, så jo, jag har då gått ner x antal kg ett flertal ggr på olika sätt.

I övrigt så är ditt inlägg vettigt.
 
Kontentan av det hela verkar vara, gärna motion, men
kontrollera dieten. Nu är det lustigt nog ingen som frågar hur stor övervikt det handlar om. Det är,
icke minst pyskologiskt, säkerligen stor skillnad mellan
att ta några av vinterns överflödskilon och att ta 20
kg, vilket är en process över flera månader, kanske
ett halvår.

Om löpning, gång och skaderisk. Mina andra hälseneskada
har aldrig opererats. Hälsenor har låg prioritet idag,
jämfört med knän. Jag hänvisades till sjukgymnast för
ett program, för att bevara flåset och hålla vikten nere.

Långpromenader, ja. Lägg in allt fler och allt längre
löppass, tills de hänger ihop. Detta var i
september föra året. Kommer jag nånsin att kunna
springa mina sköna avkopplande milrundor igen?
Ja, nån gång efter årsskiftet. Får du smärtor
elelr sveda i hälen har du stegrat för fort.

Det blev snarast
i december. Metodiskt lade jag minut till minut
Till detta kom då daglig träning
av den skadade hälens senfästen. Jag skaffade
också en second opinion från professor Ekstrands klinik
i Linköping och fick därvid bekräftelse -
dessutom en mycket bra förklaring av vad som
egentligen händer med hälsenan när man springer.
Läkarna betonade att motion som inte driver
pulsen över 120 knappast är konditionshöjande.

Gusklov för att det fungerat, ty i längden -
och nu är det psykologi igen - är det frustrerande
med tvåtimmars promenader som knappt tar en någonstans.
Detta då sagt med hänsyn till att jag nog aldrig
vägt mer än 73 kg.

Då inställer sig en fråga som någon kanske har svar på:
den excentriska träningen gällde en redan skadad
häl (exostoser, kalkutfällningar). Kan
sådan träning användas i *förebyggande syfte*,
för att minska skaderisken?
 
Jag har iofs aldrig tränat i syfte att gå ner i vikt, hr lyckligtvis aldrig behövt - än, men jag har ändå läst en del om kost och träning och har därför en teori som borde funka. Det mesta är säkert redan sagt tidigare i forumet men det var mycket kemi och forkortningar vilket fick mig att tycka att det är väldigt krångligt att gå ner i vikt.

Beträffande träning före frukost: Rimligtvis är kroppen tömd på kolhydrater och därför ska du träna så kroppen använder fett som energi, dvs lågintensivt <60% av din kapacitet. Kör du hårdare så antar jag att du bränner muskler istället. Men annars kan inte jag se nåt fel med att träna innan frukost. tvärtom.

Muskler bränner fett. Därför ska du styrketräna. Syre hjälper musklerna att bränna fett. Konditionsträning förbättrar konditionen och syretillförseln till musklerna och underlättar för musklerna att bränna fett.

låg- vs högintensiv konditionsträning:
relativt sett så bränner kroppen mer fett vid lågintensiv träning. Men i absoluta tal så bränner kroppen mer fett vid medel eller högintensiv träning. Gäller dock inte vid extremt högintensiv träning, typ 400m på 60 sekunder. Med andra ord så kanske du bränner lika mycket fett på 45 min löpning som 1,5 timmes promenad. Vid löpning förbränner du visesrligen en massa kolhydrater som du sen måste ersätta men det är ganska enkelt. dessutom förbättrar du konditionen som i sin tur hjälper musklerna att bränna fett. genom att konditionsträna så tränar du dessutom kroppen på att använda fett som energikälla istället för kolhydrater. Därför ska du inte dricka nåt annat än vatten under träning såvida du inte håller på väldigt länge - 90-120 minuter.

sist men inte minst är naturligtvis kosten viktig. Ät långsamma kolhydrater (mer om det på pauluns sida). ät fett men undvik animaliskt fett. Kroppen bränner det den är van att få, slutar du äta fett så kommer kroppen sluta bränna fett eftersom den tror att den aldrig mer kommer att få fett och går in i svältläge och hushållar på resurserna.

hoppas jag kunde tillföra nåt. Lycka till!
 
Re: Re: Träden som skymmer skogen... det antiholistiska synsättet exemplifierat.

Bussman; sa:
Ok, vi är oense då. Jag är av uppfattningen att all information är av nytta. Huruvida man vill använda den är upp till var och en. Vissa saker måste förklaras grundligt för att man ska förstå dem, förutsatt att man vill FÖRSTÅ. Ursäkta att jag drar iväg mer ifrån ämnet nu då ;)

Eller förhoppningsvis ense, då jag med glädje noterar den nya tråden om kroppens energimetabolism där du deltager! Den skall jag följa! Och hoppas där kunna lära mig mycket om just krppens energimetabolims, i detalj! Väl mött och träna "hårt" :)

mvh
Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
Enzopojken "Överbliven" hud vid viktminskning. Träning och hälsa 38
se. träning för viktminskning Träning och hälsa 30
alex11 Träningsschema,14 år. Träning och hälsa 3
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
MonicaKa Hjälp att tolka hälsoundersökning Träning och hälsa 3
Baseballbat Noob behöver hjälp med viktnergång. Träning och hälsa 26
energIrace Lite hjälp!! Träning och hälsa 0
aback Hjälp med träningsredskap Träning och hälsa 2
jerrymus hjälp med styrketräning Träning och hälsa 66
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
ragwen89 Hjälp med att hitta bra sidor för styrketräning Träning och hälsa 11
graylingman Hjälp med träningsupplägg Träning och hälsa 15
Keras2006 Hjälp med Viktökning!? Träning och hälsa 11
Keras2006 Hjälp med chins! Träning och hälsa 18
andi Hjälp till artikel om utbildningar utomlands Träning och hälsa 0
pergit Hjälp med råd!!! Träning och hälsa 6
Elyas Hjälp, får vattenblåsor Träning och hälsa 9
joakimmen Hjälp! Det börjar närma sig... Träning och hälsa 1
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
plp Backar och löprundor i Lund? Hjälp Träning och hälsa 4
lleberg Hjälp att lägga upp försässongsträning. Träning och hälsa 4
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
kimman knäsvag skidåkare söker hjälp Träning och hälsa 5

Liknande trådar