Ja inte blir det lättare att välja säck med alla dessa siffror och system! (...)
Därför försökte jag hjälpa till med den enklaste möjliga tumregeln: gå på dunvikten. Alltså:
1. spana in ett valfritt kvalitetsmärke som EN-klassar sina säckar, t ex något av dem som nämns i denna tråd.
2. pricka en säck som har T-comfort för kvinnor = din önskade (jag skulle säga ner mot -10 grader, om du vill ha en tresäsongssäck för fjällen och är frusen).
3. kolla dunvikten för denna säck.
4. nu kan du titta även på säckar från mindre kvalitetstillverkare (t ex Cumulus och Pajak) som inte tycker sig ha råd (alternativt inte ser någon vits med) den dyra EN-testningen, men som kanske håller lägre prisnivå. En lika stor säck med samma dunvikt från en sådan tillverkare blir i stort sett lika varm.
Om du ändå känner dig vilsen, och dessutom har önskemål om speciella mått m m, så tycker jag att det är läge att maila till Roberts och helt enkelt beskriva dina önskemål och prioriteringar. De är jätteduktiga på att föra en dialog, ställa rätt följdfrågor, och så småningom gemensamt med dig ta fram en (för dig) optimal lösning. Du får din säck måttsydd efter dina kroppsmått och med hänsyn tagen till att du är "i-vändare".
Familjen äger som sagt en standardsäck från Cumulus som vi är väldigt nöjda med, men jag har själv i flera år använt två specialbeställda sovsäckar från Roberts på 400 resp. 600 g. Jag är bredaxlad men inte så lång och till råga på allt magsovare, säckarna blev därför lite kortare men bredare kring axlarna, samt med lite speciallösningar kring huvan. De blev dessutom måttsatta så att de passar i varandra utan att loftet på den inre säcken komprimeras. Därmed har jag fått tre olika varma säckar, till den sammanlagda vikten av ett kilo.
PS se till att skaffa ett högisolerande liggunderlägg - ofta är det där "frysproblemet" finns.