Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken

Tycker att Cumulus säckar är något att titta närmare på. Har själv två stycken, en för vinterbruk och en för resten utan säsongerna och är mycket nöjd.
Det är Pertex Quantum tyget på 3säsongs säcken och Microlight på vintersäcken. Tycker båda tygerna är sköna att ha mot huden när man sover.

Priset är väl en av anledningarna att det blivit två sovsäckar från Cumulus!

http://www.sleepingbags-cumulus.com/down-sleeping-bags.html?sid=3fa12955deefa41e535be36382dcd218

Var uppmärksam på att Cumuls inte testar sina säckar enligt EN13537 normen, utan enligt en Brittisk Standard. För att få jämförbara komforttemperaturer måste du lägga på ca +7 grader på de av Cumulus angivna temperaturerna, dvs en Cumulus säck med komfort -7 motsvarar ca nollgradigt som komforttemp enligt EN-normen.
 
Mountain Equipment

Mountain Equipment ger mycket säck för pengarna.

Jag har använt en ME Dewline i mer än 10 år men tillsist tröttnat på att den är så trång och saknar sidodragkedja.

Som ersättare köpte jag en ME Helium 400, tror den blir en utmärkt fjällsäck för mig.

Uffe
 
Var uppmärksam på att Cumuls inte testar sina säckar enligt EN13537 normen, utan enligt en Brittisk Standard. För att få jämförbara komforttemperaturer måste du lägga på ca +7 grader på de av Cumulus angivna temperaturerna, dvs en Cumulus säck med komfort -7 motsvarar ca nollgradigt som komforttemp enligt EN-normen.
Observera att "översättningen" mellan EN och "brittisk" standard är temperaturberoende - större skillnad ju lägre temperatur det handlar om. Se Chorges länk i denna tråd och den efterföljande diskussionen.
Cumulus själva skriver att deras temperaturklassningar motsvarar T-comfort för män, plus lite marginal. De två familjemedlemmar (bägge rätt frusna kvinnor) som använt LiteLine 400, klassad till -6 grader, har sovit gott i säcken under nätter med ett par minusgrader, vilket ju verkar stämma med deras bedömning.

Jag skulle dock i ditt ställe inte utan vidare lita vare sig på Cumulus påståenden, andras subjektiva intryck eller schablon-omräkningar till EN-standard. Förutsatt att det handlar om kvalitetssäckar, är det nog fortfarande säkrare att helt enkelt jämföra dunvikten.
Dvs: en "oklassad" kvalitetssäck med samma dunvikt som en EN-klassad kommer troligen att vara ungefär lika varm.
 
Ja inte blir det lättare att välja säck med alla dessa siffror och system!

Åter igen: finns det någon som liksom jag är väldigt frusen av sig som har testat och kan rekommendera en sovsäck som väger lite och som är varm nog för någon minusgrad?

Roberts säckar låter mycket intressanta, tål att kikas på.

Jag kom på ett till kriterium: Jag vill gärna kunna vända på mig inne i säcken. Det behöver inte vara extremt vid, jag är normalbyggd, men jag vill inte känna mig helt och hållet som en mumie.
 
Ja inte blir det lättare att välja säck med alla dessa siffror och system! (...)
Därför försökte jag hjälpa till med den enklaste möjliga tumregeln: gå på dunvikten. Alltså:
1. spana in ett valfritt kvalitetsmärke som EN-klassar sina säckar, t ex något av dem som nämns i denna tråd.
2. pricka en säck som har T-comfort för kvinnor = din önskade (jag skulle säga ner mot -10 grader, om du vill ha en tresäsongssäck för fjällen och är frusen).
3. kolla dunvikten för denna säck.
4. nu kan du titta även på säckar från mindre kvalitetstillverkare (t ex Cumulus och Pajak) som inte tycker sig ha råd (alternativt inte ser någon vits med) den dyra EN-testningen, men som kanske håller lägre prisnivå. En lika stor säck med samma dunvikt från en sådan tillverkare blir i stort sett lika varm.

Om du ändå känner dig vilsen, och dessutom har önskemål om speciella mått m m, så tycker jag att det är läge att maila till Roberts och helt enkelt beskriva dina önskemål och prioriteringar. De är jätteduktiga på att föra en dialog, ställa rätt följdfrågor, och så småningom gemensamt med dig ta fram en (för dig) optimal lösning. Du får din säck måttsydd efter dina kroppsmått och med hänsyn tagen till att du är "i-vändare".

Familjen äger som sagt en standardsäck från Cumulus som vi är väldigt nöjda med, men jag har själv i flera år använt två specialbeställda sovsäckar från Roberts på 400 resp. 600 g. Jag är bredaxlad men inte så lång och till råga på allt magsovare, säckarna blev därför lite kortare men bredare kring axlarna, samt med lite speciallösningar kring huvan. De blev dessutom måttsatta så att de passar i varandra utan att loftet på den inre säcken komprimeras. Därmed har jag fått tre olika varma säckar, till den sammanlagda vikten av ett kilo.

PS se till att skaffa ett högisolerande liggunderlägg - ofta är det där "frysproblemet" finns.
 
Senast ändrad:
Joanna ger en mycket bra tumregel vad gäller fyllnadsvikten, men för att den skall stämma behöver du jämföra säckar med samma dunkvalitet då det skiljer rätt mycket mellan en säck i 600 CUIN och en med 850 CUIN dun;)
Tittar man på EN klassade säckar i ligglängd ca 170cm med 800-850 CUIN dun behöver du upp i kring 750-800 gram dun för att uppnå Tcomfort -10.

Du angav även i ditt första inlägg att du önskade en dunsäck som var mer okänslig för fukt utifrån. Ett tips kan i så fall vara att titta på säckar med membrantyg på utsidan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 3
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
greenfish sovsäck vandring aug, vikt <500g Bo och sova 14
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
Caminista Vikt o kvalitet på Mountain Hardwear Fairview 40 sovsäck? Bo och sova 2
Jackiie Cellplast/uppblåsbart? Vikt viktigast Bo och sova 25
avslutat medlemskap 131216 Vikt tältstänger Staika? Bo och sova 3
Tordnado Varmast liggunderlag per vikt Bo och sova 5
nordängen HB Kaitum 2GT - vikt Bo och sova 8
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9
luffsarbjörn Vikt Fjellheimen X-Trem 2 Camp? Bo och sova 3
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
CyberJunkie Tältval: Komfort kontra Vikt Bo och sova 7
Elessario liggunderlag tjocklek/vikt erfarenhet? Bo och sova 18
tbergman Vikt stänger och duk - Keron 4GT Bo och sova 1
annneli Vikt på Marmots sovsäckar Bo och sova 16
Cremytos Vikt på Biltema Kevon? Bo och sova 2
bensson Vikt eller svängrum? Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
fabola Husbil camper tält värme Bo och sova 34
Underlig Hök Extern värme i sovsäck Bo och sova 13
Hallen Värme i tätkåta Bo och sova 27
Skipper_ Kan det funka med en reflektionsfilt under luftmadrassen för ökad värme? Bo och sova 17
Perkabolo Kombinera liggunderlag för ökad värme. Bo och sova 5
skogsvakt värme i tält Bo och sova 11
Tomas Carlsson Värme och färger Bo och sova 12
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Hagge17 Enmanstält (och liggunderlag) till bra pris. Bo och sova 34
Per.w Pris på äldre tält? Bo och sova 5
athlech Kamin till tält, Vettigt Pris? Bo och sova 6
bjolletz Pris för begagnat Hilleberg Nammatj 3 Bo och sova 5
AnteÅ Pris för min sovsäck? Bo och sova 4
Soffgrupp Självstadgande tält till rimligt pris Bo och sova 0
pelka litet tält till bra pris?? Bo och sova 24
helper TÄLT helsport ringstig 2 pris? Bo och sova 3
Hans Linde pris på VE25 Bo och sova 1
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1
petho Lättburen lagom varm sovsäck till bra pris? Bo och sova 5

Liknande trådar