Hej Hasse Arctic Fox! en lätt & smidig videokamera?
Funderar på att börja ha med videokamera och börja dokumentera lite av turerna jag gör. Börjat titta på videokameror och blir alldeles snurrig av utbudet. Så jag tänkte att kanske någon här har någon erfarenhet av riktiga videokameror. Är ute efter en som tål kyla och således är batteriet viktigt. Övrigt är att den är lätt och smidig, men det är väl de flesta. Men en prislapp som inte är högre än 5000 hade jag tänkt mig, ju billigare desto bättre....
Några tips??
Hasse
Hej Hasse!
Jag har tänkt exakt i samma banor som du! Googlade runt litegranna och fastnade för denna rätt så kompetenta och smidigt lätta video kamera från Sony.
Kanske någon här har erfarenhet av denna modell?
Den heter:
Sony HDR-AS15 Actionkamera
Objektivet är ett Carl Zeiss® Tessar®-objektiv motsvaras på en 35mm • 15,3mm (170 grader nästan fish-eye) - (kostar just nu bara 1989kr EL-GIGANTEN)
Den andra som verkar mera allround som verjar ha fått finfina recensioner (fem ***** av fem möjliga!) är:
Canon Legria HF R48
Zoomen är 32x och brännvidden motsvaras på en 35mm (fullformat) • 38.5mm - 1232mm
Väger ca 235gr
Har bla.
Optisk intelligent bildstabilisering - Den smarta optiska bildstabilisatorn identifierar motivet automatiskt och väljer de optimala inställningarna för att motverka skakningar och förhindra oskärpa. Du kan koncentrera dig på att spela in film, så ser videokameran till att dessa blir skarpa och detaljrika.
LCD-pekskärmen är på 3,0" med ca 230 000 bildpunkter • Du kan styra med fingrarna - Peka och tryck med fingrarna direkt på 3" pekskärmen och kom åt funktioner och inställningar på ett enkelt sätt.
Dubbla inspelningsformat - Filma med två videoformat samtidigt, AVCHD är lämplig för HD-TV medan MP4 passar bäst till mobila enheter som smartphone eller surfplatta.
Lagring
Filerna lagras på det 32GB inbygga minnet eller på externt SD/SDHC/SDXC-kort.
Relay recording är möjligt. Internminnet ger utrymme för ca 12 tim 15 min film i AVCHD-läge och 17 tim 20 min i MP4-läge
Hoppas du finner den rätta för dina specifika behov! Kvalitet lönar sig ofta i längden och visst klarar en systemkamera att filma med - men en äkta video-kamera har sina fördelar i ett litet smäckert "paket"!
Önskar dig många fina video-minnen från vår vackra och unika fjällvärld att delas med nära och kära!