Ja, det finns gott om plats även för de tjockaste fingrarna .Ser trevliga ut men får en stor hand plats under handtaget? På fibroxen får jag bra plats men denna ser låg ut!?
~Paul~
Ja, det finns gott om plats även för de tjockaste fingrarna .Ser trevliga ut men får en stor hand plats under handtaget? På fibroxen får jag bra plats men denna ser låg ut!?
1. Du kommer upptäcka att Kashiman tar längre tid att få till. Dock inte extremt mycket längre (som många felaktigt antar).1. Kashima Onyx skalkniv för att känna lite på stålet jämfört med Victorinoxen
2. Gällande sharpmakern, har du några tips på stenar med bra pris/prestanda för att fixa till och omforma vid behov? Eller ska jag bara köpa sandpapper?
3. Jag inbillar mig att det skulle vara fördelaktigt att ha en bredare anläggningsyta (med en annan sten klistrad på staven) jämfört med de smala sharpmaker-stavarna?
4. När du höjer ena sidan på SM för att få en flackare vinkel dra du då bara ett drag och sedan höjer du andra sidan?? Verkar omständigt! Då verkar det bättre att sätta på andra stenar och lägga en distans längst upp för att få till önskad vinkel.
1. Grattis!1. Jag fick Kashiman igår, löjligt skarp blev den
2. undrar jag vad du anser om trancherkniven jag länkade till jämfört med Victorinox ...om syftet är att använda den till att skära tunna skivor av stekar, skinka och lax?
3. Jag hittade ett diamant set på Jula med kornstorlek 180, 260 och 360, 69 kr.
4. brynstav i stål, är det lönt att dra det hårda knivstålet på en stålstav eller "måste" det vara keramik/diamant?
Tack för inputen!
Jag fick Kashiman igår, löjligt skarp blev den
Funderar på om trancherkniven som alternativ http://www.cleancut.se/butik/rea201...3-08-22-12-33-182013-08-22-12-33-18-71-detail till 24cm kockkniv, om det inte är ett alternativ så undrar jag vad du anser om trancherkniven jag länkade till jämfört med Victorinox http://www.cleancut.se/butik/knivse...013-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05_-detail om syftet är att använda den till att skära tunna skivor av stekar, skinka och lax?
Jag hittade ett diamant set på Jula med kornstorlek 180, 260 och 360, 69 kr. Dom har även en dyrare 600 för 199kr.
Jag har en gammal fin brynstav i stål, är det lönt att dra det hårda knivstålet på en stålstav eller "måste" det vara keramik/diamant? Alternativ dra några få drag på Spydercons vita (tar relativt lång tid att ta fram) eller stroppa?
Plastinfattningen släppte också på mina brynen. Men faktum är att det gjorde det hela avsevärt mer lättapterat!! Så det som såg ut som en katastrof var faktiskt till godo.Jag köpte 2 sådan set på Jula och slipytan släppte tämligen omgående från baksidan av plast på flera av "stenarna".
Jag köpte 2 sådan set på Jula och slipytan släppte tämligen omgående från baksidan av plast på flera av "stenarna". Det går säkert att limma men jag kör med 2 st Fällkniven DC4. Nyper fast dom med en liten limklämma av denna typ.
Det jag vill säga är att metoden fungerar bra men om du har intresset och vill få bra resultat så kan det vara värt att satsa på något bättre bryne.
Det viktigaste argumentet mot original-diamantstavar torde vara priset. En annan nackdel är att de tillverkas i endast en strävhet. De billiga Lidl-stenarna kommer som sagt i tre olika strävheter. Sandpapper är billigt och finns i många grovlekar.Sådana där klämmor har jag med. Just nu klämmer de fast grön "texturerad" g10 på ett nätt blad i cpm 154. Bild kommer inom veckan hoppas jag.
Iö rekommenderar jag diamantstavarna till sharpmakern, de sparar en del improviserat jobb med sandpapper och andra stenar.
Plastinfattningen släppte också på mina brynen. Men faktum är att det gjorde det hela avsevärt mer lättapterat!! Så det som såg ut som en katastrof var faktiskt till godo.
I övrigt funkar så här efter 4 års användning beläggningen/meshen fortfarande ta mycket effektivt.
~Paul~
Sådana där klämmor har jag med. Just nu klämmer de fast grön "texturerad" g10 på ett nätt blad i cpm 154. Bild kommer inom veckan hoppas jag.
Iö rekommenderar jag diamantstavarna till sharpmakern, de sparar en del improviserat jobb med sandpapper och andra stenar.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Victorinox forester? | Utrustning allmänt | 2 | ||
Paketkroken på Victorinox? | Utrustning allmänt | 8 | ||
Victorinox med enhandsöppning? | Utrustning allmänt | 29 |