Vi svenskar kan ibland vara så enerverande korrekta

Om människor låter kläderna fladdra,inte bäddar sängen
osv osv, bryr jag mig inte om, men att jag kan utnytja och göra det som får mig att må bra, det bygger nog mycket på att det finns människor som sköter sin uppgift korrekt, och tar det på allvar,och inte tycker jag Svenskar är speciellt stela och "tråkiga", hierarkin är ganska obefintlig här jämfört med många
manana-länder(tror jag). Som turist och pengar på fickan blir många saker charmerande istället för enerverande. Även om du jobbar i ett land som man tycker passar ens mentalitet och det krisar till sig så åberopar man den Svenska "tråkigheten", det har jag sett flera exempel på. Själv försöker jag vara en korrekt, men inte sur och grinig busschafför.

Svensken är en perfektionist, det är tack vare det som vi är världens bästa land att leva i, vi måste vara det annars blir Sverige också en bananrepublik. Vi har H & M, IKEA och så har vi fjällräven, alla de här företagen präglar svensken med sina varor. Du har nu levt ett tag, rest en del och nu har du förstått att allting inte är som hemma. Samtidigt så märker jag du är en aning naiv, visst du har rätt att svenskarna kan vara tråkiga, det är inget nytt, men att hacka på ett folk som har kämpat sig ur sin misär (läs den svenska historien) och nu lever ett drägligt liv, det kan tyda på rädsla. Det är typiskt i din ålder att man känner så, att man inte vill in i den vanliga lunken; jobb, barn, radhus osv. Det är inget konstigt att du känner så. Visst, du har en poäng när du säger att du lätt känner igen en svensk när du är ute och reser. När jag själv är ute och reser så kan jag också urskilja olika nationaliteter, t ex indier, japaner, tyskar osv. Alla har sina särdrag. Sen om vi ska ha skjortan i eller utanför byxorna? Man måste nog ta med flera aspekter: Mode, det praktiska (vilket klimat) och ålder.

1; sa:
Du har nu levt ett tag, rest en del och nu har du förstått att allting inte är som hemma. Samtidigt så märker jag du är en aning naiv, visst du har rätt att svenskarna kan vara tråkiga, det är inget nytt, men att hacka på ett folk som har kämpat sig ur sin misär (läs den svenska historien) och nu lever ett drägligt liv, det kan tyda på rädsla. Det är typiskt i din ålder att man känner så, att man inte vill in i den vanliga lunken; jobb, barn, radhus osv.

Det vart visst någon som kände sig väldigt träffad av beskrivningen:). Som blir sååå provocerad om man inte lyckats skaffat den vanliga lunken. Som är så ålderfixerad som vanligt (de unga vet ju inte vad de talar om!).

Själv är jag ju grå ingenjör på storföretag och arbetar i skjorta och chinos. Basker och skägg är mitt lilla uppror:) för att göra världen roligare!

/Andreas

1; sa:
När jag själv är ute och reser så kan jag också urskilja olika nationaliteter, t ex indier, japaner, tyskar osv. Alla har sina särdrag. Sen om vi ska ha skjortan i eller utanför byxorna? Man måste nog ta med flera aspekter: Mode, det praktiska (vilket klimat) och ålder.

Helt klart:
östtyskar har skjortan innanför, västtyskar utanför. Det är så vi tyskar kan skilja på varandra...

Oallvarligt:
/Georg

P.S.: Fastän jag e östare har jag skjortan ute då och då. Bara för att förvirra folk.

mmm..

Höjer varningsflaggan med en bimbovarning..."balle" malle eller hur det nu var.

Dessa bror duktig damer, från svedala, orkar man ju inte ta på allvar, ligga och reta sig på fjället över hur andra påstås uppträda och sen göra historiska dyk och ändå i sista hand ha något slags rasbiologiskt tänkande.

Jösses...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg