Jag får inget klart svar i den frågan utav pojkvännen. Han säger bara "Jag menar bara att det inte går! Hon kommer glida ner! Handen lossnar! Nej, kanske inte lossnar men hon skulle aldrig orka eller kunna hänga sådär så länge! Hon skulle falla! Det funkar bara inte!"
OK, då bryter vi ner det ytterligare. Antingen är argumentet att det inte går eftersom hon lossnar. Då är det allra enklaste svaret att det beror på hur sprickan ser ut. Om den vidgas neråt och är extremt blankpolerad så blir det förstås svårt. Om den är ojämn och med hyfsat parallella sidor med knapp knytnävsbredd så är det nog, som Nermander skriver, mycket en fråga om att uthärda smärta. Plus en hel del teknik som gemene kvinna eller man inte besitter. Men vi vet ju som sagt inte hur jammen ser ut. (Vi kan nog vara ganska säkra på att det satt ett bra handtag där när de filmade... )
Eller så är argumentet att det bara inte går att göra den typer av grejer. Då rekommenderar jag några timmars terapi framför klätterfilmer (Dosage 3 och 4, Pilgrimage, King Lines, eller så; eller för att stödja svensk produktion, kanske Swedish Meatballs) där väl så extrema övningar ibland förekommer (fast inte i den sistnämnda, även om de käkar extrema mängder kebab)...
Börjar bli orolig för dig Perfections, denna typ av diskussioner kan knäcka förhållanden