Vertikal jam?

bilden längre upp i nån länk är dan osman...
men jag har sett olle wehlin på bilder där han gör nåt liknande...
nu så har jag hittat...nåt som borde duga för din kille...kolla youtube...
"A one finger one arm pull up."...vet inte hur man lägger in länken...men där hittar du fler exempel på sånt...chris sharma...dreamcatcher....
kram anna

Den här?

Annars tror jag i och för sig problemet (om jag tolkar inledningsfrågan alltså) skulle vara att få till en tillräcklig friktion i jammet, med därpå följande skaderisk, inte armstyrkan. Men det är ju mest en teknikfråga... ;)

Senast ändrad:
yes...det var den länken jag menade....

den om någon borde väl duga som bevis för att det är möjligt....kan man hänga i ett finger fixar man en handjam...eller hur?
kram anna

Tack för alla svar

Jag anser iallafall att jag har rätt och att han har fel, trots att han inte tror på nån utav er. Han säger det är omöjligt och då jag som svar säger att över 10 personer här på utsidan anser att det går, kommer han bara på någon dum förklaring och säger att ni inte vet vad ni snackar om men som sagt, jag känner iallafall att jag har fått det bevisat!

För att repetera min fråga ovan: Kan han inte specificera vad det är som är så omöjligt? (Så kan vi få sabla ner det ;) )

Då fortsätter vi och kämpar!

Haha, bra att ni är på kamphumör! Han menar att det är fysiskt omöjligt att handjama vertikalt, han menar att kroppen aldrig skulle klara av sin egna vikt. Han behöver bildbevis, kanske tillohcmed filmbevis, där någon hänger i en handjam och försöker sätta en friend, gärna under några sekunder. Har försökt hittat det klippet på google.se men icke. Tänkte att jag skulle sätta på filmen och ta kort istället direkt på tv:n så om ni väntar några minuter till så..

Haha, bra att ni är på kamphumör! Han menar att det är fysiskt omöjligt att handjama vertikalt, han menar att kroppen aldrig skulle klara av sin egna vikt. Han behöver bildbevis, kanske tillohcmed filmbevis, där någon hänger i en handjam och försöker sätta en friend, gärna under några sekunder. Har försökt hittat det klippet på google.se men icke. Tänkte att jag skulle sätta på filmen och ta kort istället direkt på tv:n så om ni väntar några minuter till så..

Att kroppen i stort klarar av det visas väl av enfingerspullupsen (??) i filmen ovan. Och att hänga några sekunder i en arm klarar väl de flesta av? Det som i så fall återstår att diskutera är huruvida handen klarar belastningen. Eller är det så att han menar att man inte kan åstadkomma tillräckllig friktion i jammen? (Dvs: är problemet att han tror att kroppen (handen) går sönder eller är problemet att man ramlar ner?)

Jag förstår som sagt var inte vad som skulle vara det omöjliga? Det är ju flera som frågat här.

Vem som helst kan ju hänga i en hand utan att gå sönder. Dock ser hon ju i filmen lite väl opåverkad ut (ska man hålla en jam sådär måste man väl spänna musklerna i handen rätt bra? och dessutom lär det göra ont som f-n i handen.

Så, VAD skulle det vara som går sönder? Det skulle vara att själva handen inte håller, men det tycker jag låter väldigt långsökt.

Jag får inget klart svar

Jag får inget klart svar i den frågan utav pojkvännen. Han säger bara "Jag menar bara att det inte går! Hon kommer glida ner! Handen lossnar! Nej, kanske inte lossnar men hon skulle aldrig orka eller kunna hänga sådär så länge! Hon skulle falla! Det funkar bara inte!"

Då frågar jag hur han menar och vad som är "godkänt" eftersom jag håller med om att handen säkert får skador i den situationen men han menar främst att det inte går, det är det enda han säger och får ur sig.

Det går ju inte riktig att begränsa vilken typ av jam som det handlar om i filmen, det kan ju vara hyfsat bekväma knytnävsjam, och hon verkar ju ha nån form av handske på sig. Icke desto mindre är det förstås tungt att ta sig framåt, inte minst är det ju svårt att lägga säkringarna.

Personligen är jag lite "imponerad" över att hon löser problemet med att ta sig över på ett så sportsligt sätt. Många klättrare hade antagligen låtit ändamålen helgat medlen och clean-aidat sig framåt med kamsäkringarna... Nu kanske hon å andra sidan kan registrera nyturen som både onsight och fribestigning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
huttjaken Vertikal öppnar äntligen! Klättring allmänt 1
Aiki-Kai Vertikal Stockholm Klättring allmänt 3
kil Vertikal limit... Klättring allmänt 0
gahne Jam-träning? Klättring allmänt 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg