Ventile bommul

epic har inbyggda polymerer som sväller när de böir våta och på så sätt motverkar vatten. eta har dwr behandling, som går bort efter ett tag. epic är patenterat , allt enligt hemsidan. då återstår frågan varför KM's einride är mer än dubbelt så dyr?

Och då tyget är mättat av vatten? Andas det fortfarande då? Vad händer med kläderna under? Ponchon var väldans fin.

Tanken är att de yttre fibrerna skall svälla och täta tyget innan det blir mättat. Huruvida så alltid är fallet råder delade meningar om.

jag har klättermusen einride 2.0 samt bergans morgendal anorak. båda är 100% bomull, einride i etaproof samt morgedal i epic bomull. personligen tycker jag epic bomullen står emot regn bättre samt är skönare. vad är egentligen skillnaden? är etaproof bättre? einride är mer än dubbelt så dyr som bergans, men det kanske mer har att göra med klättermusen än bomullen,

Igen från nätet: "Epic cotton is a rain-proof fabric that is unlike any other. Most water-resistant fabrics rely on coatings, laminates or Durable Water Repellent (DWR) treatments to provide water protection.These techniques involve dipping the woven fabric in a chemical bath to treat the whole surface, which often leaves them feeling a bit rigid and plasticy.To have a fabric that is both comfortable, yet still performs has kept the folk at Epic burning the midnight oil for years. But then one day, they had their Eureka moment. And then quickly patented the whole process before someone else could work it out.What they had discovered was a way to put each and every fibre through an encapsulation process individually so it keeps the overall fabric breathable.That coating won’t wash off either, in fact, you can throw it in your machine with your regular wash. Which is great when you consider that coatings such as DWR gradually wear off each time the garment is washed."

Vet inte hur mycket av detta som är sant men har funderat på en Bergans Morgendal anorak.

Jag har en gammal jacka i Ventile från Klättermusen. Min erfarenhet är att den står emot duggregn ett antal timmar innan blötan börjar krypa in. Regnar det vill jag dock ha något vattentätt ytterst. Helt fantastiskt material annars.

Tillägg: Jag har inte återimpregnerat jackan, så i vilken grad det påverkar motståndet mot vatten vet jag inte.

Senast ändrad:
Vet inte hur mycket av detta som är sant men har funderat på en Bergans Morgendal anorak.

antagligen en smula överdrivet. men beträffande anoraken kan jag rekommendera den, bra huva, står emot regn bra och inte snordyr som KM eller fjällräven

Angående Ventile:
Jag kan tänka mig att det är toppen på t.ex. dagsturer, stugturer och till vardags då man har möjlighet att torka kläderna när man kommer in. Men hur är de om man bor i tält? Jag gissar att det kan ta några dagar att få kläderna torra igen...
Jag undrar också om någon provat att gå på tälttur med Nikwax Analogy kläder, är de också svåra att få torra och hur hanterar de t.ex. axelremmar och avbärarbälten?

Jag har gjort flera tältturer i etaproof, och det funkar, blåser det torkar det rätt fort. Bäst i smällkall vinter såklart, men det är ju självskrivet. Sen spelar det ingen roll om plagget är torrt för funktionen, det är vindtätt även i blött tillstånd, har man underställ så är det inte så farligt med en halvblöt jacka. Fast det kanske bara är jag som inte bryr mig så mycket. Vet inte.

Däremot märkte jag klart av bomullens bristande rivstyrka förra helgen, då jag skulle dra av min KM njal som var rätt blöt. Ritsch sa det så hade jag ett extra ventilationshål från axel till axel på ryggen. Det var sömmen mellan huva och ryggstycke som gick sönder och revan fortsatte hela vägen till axlarna. Till jackan och materialets försvar ska man väl säga att den är en 7-8 år gammal och har använts fruktansvärt mycket.

Jag har en gammal KM anorak i Epic. Regnjacka är den inte, men oerhört trevlig på vintern och om det inte är mycket regn på gång.

Jag har en gammal jacka i Ventile från Klättermusen. Min erfarenhet är att den står emot duggregn ett antal timmar innan blötan börjar krypa in. Regnar det vill jag dock ha något vattentätt ytterst. Helt fantastiskt material annars.
Jag har en snart 40-årig Ventilejacka från Chevalier, som fortfarande är det enda rimligt regntäta plagg jag kan åka skidor i utan att genast bli sjöblöt inifrån. Håller för några timmars regn, men börjar sen läcka på axlar och andra utsatta ställen - mitt intryck är dock att det mesta kommer in genom sömmarna.
Dess svaga punkt är regn/snöblandat regn, samtidigt som temperaturen pendlar kring nollan - visserligen sväller fibrerna som vanligt medan tyget fuktmättas och jackan blir tät - men tung och stel, när hela härligheten fryser till.
Tillägg: Jag har inte återimpregnerat jackan, så i vilken grad det påverkar motståndet mot vatten vet jag inte.
Ska man impregnera Ventile? Jag har hittills inte vågat (utom att med skiftande framgång försöka täta sömmarna), i tron att impregnering motverkar själva grundidén med de svällande bomullsfibrerna. På min gamla jacka står det, att man endast får tvätta den med rena tvålflingor.
Är det någon som testat både impregnerat och oimpregnerat och kan jämföra?

skall impregneras. Klättermusen rekommenderar Nikwax TX Cotton för sina Etaproofplagg.
Thure
Tackar!
Vad jag förstår är dock skillnaden mellan Ventile och Etaproof, att den senare levereras med fabriksapplicerat DWR, så det kanske är mer logiskt att upprätthålla. Men gör DWR nytta på Etaproof, borde väl en "hemmaimpregnering" åtminstone inte ställa till med någon skada på Ventile?
Lite märkligt i så fall med de restriktiva tvätt- och skötselinstruktionena på min gamla jacka.
Tvättas TX Cotton ur hyfsat lätt, ifall det skulle slå helt fel?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trod Skräddare Sthlm för ventile sökes Kläder 19
majjen Ventile Kläder 18
ryssen Westwinds / ventile !?! Kläder 8
sajberjohan Ventile Kläder 4
Grytir Ventile användare Kläder 26
sestos Ventile - ETA Proof Kläder 0
Ventile, finns det på meter vara ? Kläder 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg