Ventile bommul

Jag gillar både Ventile och Etaproof lika mkt större skillnad mellan olika jackmodeller än mellan materialen. För långtidsbruk är förstärkningar av syntet i linningar etc att föredra.

Thure

Etaproof är en impregnerad version av Ventile.

Är det någon som använder både Etaproof och Ventile som har märkt någon skillnad?

jag har båda, tycker att ventile står emot vatten bättre. dock, båda blir blöta antingen av regn eller svett och suger åt sig vätskan. sedan tar det lång tid innan dom är torra, därför har jag gått över till softshell plagg. dom två första används mer vid trottoar hiking.

En gammal och trött jacka kan man ju våga experimentera med! :)
Ånä!
Inte med den jackan. Eller jo - den dan jag hittar en lika vackert gammelorange och lika funktionell, men det har jag inte gjort på de senaste 30 åren ;)
Jo, det verkar ju som om textiltillverkaren tillåter impregnering (enligt min länk ovan), men personligen skulle jag aldrig impregnera en Ventile-jacka.
Usch, nu får du mig att tveka igen. Det är så jag också känt under alla år. Att jag börjat tänka tanken beror på att den börjat bli lite sliten och faktiskt släppt in mer vatten än förr på sådana ställen. Men jag tar nog bara sömmar, axlar, slitage från ryggsäcksremmar etc.
Är det irreversibelt att impregnera?

Usch, nu får du mig att tveka igen. Det är så jag också känt under alla år. Att jag börjat tänka tanken beror på att den börjat bli lite sliten och faktiskt släppt in mer vatten än förr på sådana ställen. Men jag tar nog bara sömmar, axlar, slitage från ryggsäcksremmar etc.
Är det irreversibelt att impregnera?

Nej, det lär väl tvättas ur nästa tvätt. Min invändning var mer av principiell natur, då hela principen med tätheten hos Ventile är den naturliga svällningen av mkt hårt vävda bomullsfibrer. Tekniskt godkänns ju dock impregnering, enl. länken ovan.

Mats

Man kan impregnera genom blötläggning i utspädd impregnering eller genom att "måla" på den, den senare metoden med malspruta eller sprutmålning har jag gjort många gånger med gott resultat.

go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trod Skräddare Sthlm för ventile sökes Kläder 19
majjen Ventile Kläder 18
ryssen Westwinds / ventile !?! Kläder 8
sajberjohan Ventile Kläder 4
Grytir Ventile användare Kläder 26
sestos Ventile - ETA Proof Kläder 0
Ventile, finns det på meter vara ? Kläder 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg