Ventile bommul

Impregneringen

luktar lite första tiden. Men inte efter ett par tvättar. Jag upplever ingen tydlig skillnad i längden mellan Ventile och Etaproof möjligen är Etaproof aningen styvare i nyskick.

Har haft ett par Ventilejackor och en Ventileanorak samt har tre Etaproofjackor så nördkvoten är kanske uppfylld.

Thure

(...) Har haft ett par Ventilejackor och en Ventileanorak samt har tre Etaproofjackor så nördkvoten är kanske uppfylld.(...)
Då är du verkligen rätt man att ställa mina nördfrågor till ;)
  • Hur tvättade du dina Ventilejackor?
  • Impregnerade du dem?
  • Hade du något tillfälle att jämföra vattentätheten hos en impregnerad och en oimpregnerad jacka?
Jag drar mig alltså fortfarande lite för det av ovan anförda skäl, men om hemmaimpregnering gör att tyget absorberar mindre mängd vatten, utan att detta går ut över regntätheten, så vore ju mycket vunnet.

Nygammal vilsenhet om tvätt & impregnering

(...) Har haft ett par Ventilejackor och en Ventileanorak samt har tre Etaproofjackor så nördkvoten är kanske uppfylld.

Thure

Då är du verkligen rätt man att ställa mina nördfrågor till ;)
  • Hur tvättade du dina Ventilejackor?
  • Impregnerade du dem?
  • Hade du något tillfälle att jämföra vattentätheten hos en impregnerad och en oimpregnerad jacka?
Jag drar mig alltså fortfarande lite för det av ovan anförda skäl, men om hemmaimpregnering gör att tyget absorberar mindre mängd vatten, utan att detta går ut över regntätheten, så vore ju mycket vunnet.

Bumpar tråden, då jag är lika osäker som förra gången min älsklingsjacka behövde tvättas... Jag tvekar mest ang. impregnering, eftersom jag inbillar mig, att man då hindrar bomullsfibrerna från att svälla och därmed gör plagget mindre regntätt (?). Frågorna vänder sig naturligtvis inte bara till Thure! Gro, kan du något om detta?

Har dragit mig från att tvätta dem men gjort det några gånger typ 40° C fintvätt. Behöver då impregneras om efter ett par tvättar. Tycker impregneringsresultatet blivit bra både mindre vattenupptag och bättre täthet i vått tillstånd.

Thure

Som jag har förstått det så absorberas de vanligare bomullsimpregneringarna av bomullsfibrerna, får dem att svälla, och på så sätt hindrar tyget från att ta upp vatten, dvs impregnerad bomull blir lite tätare redan från början.

Det finns även impregnering som kapslar in bomullsfibern och skyddar den mot vatten, men jag har fått för mig att det då är fråga om fabriksimpregnering och inget man köper på burk/flaska i butik.

Stort tack, alla!
Detta är en uråldrig jacka från Chevalier, och stränga förhållningsorder om tvätt med enbart tvålflingor och "ingen impregnering" medföljde vid köpet. Därav min tveksamhet. Men den används mycket och jag märker ju, att ytan blir mer och mer "trött" på utsatta ställen.

Verkar alltså som jag skall våga impregnera jackan, kanske ändå helst bara med spray på utsidan efter tvätt. Om det nu måste vara just Grangers låter jag vara osagt ;)

Stort tack, alla!
Detta är en uråldrig jacka från Chevalier, och stränga förhållningsorder om tvätt med enbart tvålflingor och "ingen impregnering" medföljde vid köpet. Därav min tveksamhet. Men den används mycket och jag märker ju, att ytan blir mer och mer "trött" på utsatta ställen.

Verkar alltså som jag skall våga impregnera jackan, kanske ändå helst bara med spray på utsidan efter tvätt. Om det nu måste vara just Grangers låter jag vara osagt ;)

Jo, det verkar ju som om textiltillverkaren tillåter impregnering (enligt min länk ovan), men personligen skulle jag aldrig impregnera en Ventile-jacka.

Mats

Min KM Nunatak har nyss fyllt 16 och börjar uppvisa viss trötthet, men ska nog hålla ett par år till. Jag tvättar den en gång per år 40° med vanligt tvättmedel. Har aldrig impregnerat den, och har den enbart på vintern. Om tyget blir blött släpper det igenom minimalt med vatten, och funkar alltså precis som det ska. Impregnering känns inte nödvändigt.

Ventile vs Etaproof

Etaproof är en impregnerad version av Ventile.

Är det någon som använder både Etaproof och Ventile som har märkt någon skillnad?

Stort tack, alla!

En gammal och trött jacka kan man ju våga experimentera med! :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trod Skräddare Sthlm för ventile sökes Kläder 19
majjen Ventile Kläder 18
ryssen Westwinds / ventile !?! Kläder 8
sajberjohan Ventile Kläder 4
Grytir Ventile användare Kläder 26
sestos Ventile - ETA Proof Kläder 0
Ventile, finns det på meter vara ? Kläder 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg