Ur miljöhänsyn så är väl mina miljöbelastningssynpunkter objektiva, eller tror du att ditt bränsle + behållare, bara kommer till dig av sig självt?allt finna sig i att valet av kök, mat, bränsle etc är till stor del subjektivt.
I många sammanhang ser man nackdelar med att ved hämtas på plats. (t ex i U-länder, nationalparker, andra populära friluftsmiljöer.
Jag har köpt en klassisk kaffepetter och använder denna med behållning på kortare halvdagsvandringar. Oftast tar jag med ved för att inte tära på skogens förråd (jag går ofta i populära och stadsnära marker).
Det är roligt att hantera ved, göra upp eld, laga mat över öppen eld etc. En brasa är ofta meditativ och trivsam. Men det finns många nackdelar också som jag berört i tidigare inlägg.
Var och en av er får väl välja metod kök och bränsle för varje enskild situation.
Thure
Tycker inte att jag varit subjektiv på dom punkterna, tycker jag varit väldigt tydlig att beskriva hur bränslet når ditt kök, eller ?, kanske ngt mer jag glömt som belastar milön, tex all personal som hanterar alla delarna från början till slut som måste ta sig till sitt jobb tex???
Och du, tära på skogens förråd ??? till ett vedkök ??? ...hmmmmm.
Och du har rätt att som vem som helst att välja ditt bränsle, men om du vill tänka på miljön så...
Det var det mitt inlägg handlade om, inte vad som är enklast o bekvämast....
peter1959