enda gången jag varit med om att man behöver eld hela natten var i det militära och vi gjorde just som jag sa, samlade döda grenar på vägen, det var aldrig ett problem.. om man lyfter näsan från marken så hittaar man det man söker, lite planering, lite tanke gör att man sällan får ved problem..
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ved
- Trådstartare peter1959
- Start datum
Grenar från marken blir ingen eld, yxa o såg behövs inte till några ynka grenar.
Det är löjligt att tro att man får ihop till en eld för en hel kväll, natt med grenar från marken.
Näe, säg som det är, jag vet hur mycket ved det går åt för en kväll med eld.
Fegisar är ni som inte berättar hur ni gör när ingen ser...
Men det är en sak att verka sjust på forumet o göra ngt annat ute i skogen...
peter
Det är löjligt att tro att man får ihop till en eld för en hel kväll, natt med grenar från marken.
peter
Ja, vi får väl se om han är ett troll eller om det bara är någon sorts lapsus.Grenar från marken blir ingen eld, yxa o såg behövs inte till några ynka grenar.
peter
Hur tror du att vi gör peter1959? Om du inkluderar mig i ditt "ni" och "fegisar" kan jag bara be dig behålla dina associationer för dig själv. Tycker också att du ska skaffa dig lite egna erfarenheter och hålla en annan ton.
Jag har försökt beskriva hur jag går till väga. Skriver hur jag gör och gör som jag skriver.
Men en sista liten beskrivning över eldning kan jag ge, så får vi väl se.
Jag vandrar ju alltid med kåta så fort jag inte går solo. När jag kryper i dalgången och när jag passerar enristäcket på väg upp på högre höjder där det inte finns mycket att elda med plockar jag ihop en torr pinnbunte. Väger inte mycket extra på ryggan. Men räcker för att jag senare på kvällen ska kunna dra igång en eld i kåtan, laga mat/koka vatten, kaffe, få upp värmen, jaga ut den råa fukten, torka upp kläder. Den fjällbrasan blir inte stor, så allt förbereds. Innan elden tänds hänger det som ska torkas upphängt, kastrullen är riggad, kaffepannan klar, allt är förberett och klart innan elden tänds så den nyttjas maximalt.
Vintertid precis som Patric beskrivit för dig, man börjar inte plötsligt leta ved på det ställe man slår sig ner på utan håller utkik efter ved kontinuerligt om man tänkt inkludera eldning.
Det är alltså inte så att man antingen måste elda för kung och fosterland med eldpost hela natten, eller inte elda alls. Små brasor är trivsamma, och det går att få ved att räcka olika länge beroende på hur man eldar.
Raskesven
avslutad210712
Gäst
Svagt! avslutad210712.
I stockholmskärgården och längs kusterna så är det ju bara att ta en promenad från lägret 50m i någon riktning rakt in i skogen så har man ju ved. Och troligen så finns det någon vits med vissa regler. bla att insekter och växter behöver det döda träden för att överleva osv. Men är det din mark gör du som du vill. Reglerna är ju för att alla inte ska göra som de vill.
Och sen så är ni rätt många som tänker som du det syns där ute. Så de finns de som tycker som du och andra som tycker att du gör fel.
Men en eloge för att är du står för vad du gör, för utan er skulle det aldrig bli några diskussioner
Kanske det fungerar så i Stockholm men en stor del av den ved som ligger längs stränderna där jag för det mesta eldar är oftast väldigt sur efter att ha legat i strandvraket eller på mark som i sig själv är rätt sur.
Men som sagt jag sa en eller två alar per år. I övrigt gör jag precis som många andra att jag i första hand plockar ihop det som ligger efter stränderna och som är så pass torrt att det går att elda.
Klart att det finns vits med inte bara vissa regler utan med alla regler. Skillnaden är bara det att följden av att inte leva helt efter reglerna blir väldigt olika i tätbefolkade respektive glesbefolkade områden. Det blir också olika beroende på om man är en uteräv som kanske eldar 100 brasor per år eller om man som jag eldar ett betydligt mindre antal brasor helt enkelt därför att jag tycker att det är enklare att ta med mig kaffe/vatten i en termos eller mitt "dyra hightech"-kök och använda det för att jag tycker att det är enklare, roligare eller bara för att det skall användas när jag betalat för det.
Ja jag tycker också att det är skoj med trådar där man får ha en avvikande åsikt utan att få en hänvisning om att "tycker du inte som trådens anda så får du diskutera i en annan tråd" *L*.
Peter tror han har fått upp ett spåret och är ute och jagar änglar som han skriver i en annan tråda. Där jag kritiserar bristen på respekt till allemansrätten. Men jag tycker han nu skjuter från höften och allt mer desperat för att provocera.
Jag har som sagt både yxa och nu mer en såg(köpte en enkel på jula igår). Varför ?
Grenarna som hittas i skogen kan faktiskt vara rätt stora grenar och jag vill att de ska passa min eldspis. Att slå sönder de funkar men det blir inge snyggt på platsen. Och när jag lämnar en plats som ser den ut som när jag kom. Oftas bättre för jag tar med andras skräp i mån om plats.
Så peter varför har du så svårt att förstå att vissa, rättså många tänker till när de är ute och friluffsar.
Och sen fattar jag inte varför du måste elda hela natten. Tror du tittat på för många western filmer.
Sist peter antyd inte att de som skriver i denna tråd far med osanningar eller kalla dem fegisar det blir aldrig bra..
Fast ingen kan kalla dig feg.
// Riddare och Ärkeängel Björk(för er som inte vet Betula pendula=björk)
Ps Till Raskesven
Ja det blir en jävla skutts i spisen om det är lite vind. Jag använder ett vind skydd för att slippa det.
Första gången jag använde den så vart lågorna som svetslågor, vilket inte var mitt syfte. En lugn och fin lite rökfri mys eld för kaffet var målet samt att få den spårlös. Nu har jag det så.
Jag har som sagt både yxa och nu mer en såg(köpte en enkel på jula igår). Varför ?
Grenarna som hittas i skogen kan faktiskt vara rätt stora grenar och jag vill att de ska passa min eldspis. Att slå sönder de funkar men det blir inge snyggt på platsen. Och när jag lämnar en plats som ser den ut som när jag kom. Oftas bättre för jag tar med andras skräp i mån om plats.
Så peter varför har du så svårt att förstå att vissa, rättså många tänker till när de är ute och friluffsar.
Och sen fattar jag inte varför du måste elda hela natten. Tror du tittat på för många western filmer.
Sist peter antyd inte att de som skriver i denna tråd far med osanningar eller kalla dem fegisar det blir aldrig bra..
Fast ingen kan kalla dig feg.
// Riddare och Ärkeängel Björk(för er som inte vet Betula pendula=björk)
Ps Till Raskesven
Ja det blir en jävla skutts i spisen om det är lite vind. Jag använder ett vind skydd för att slippa det.
Första gången jag använde den så vart lågorna som svetslågor, vilket inte var mitt syfte. En lugn och fin lite rökfri mys eld för kaffet var målet samt att få den spårlös. Nu har jag det så.
Peter, Peter.. det går inte att provocera när det är så här varmt.. Martin kom till och med undan med att säga att kvinnor inte duger till annat än att föda barn, visst lindade han in det men kontentan var den samma..
Näe, tydligen inte, får försöka tänka ut något annat till höst, det är roligt med "trollinlägg", jag är ingen elak jävel, men tycker om när det är fart på forumet, det är intressant att läsa alla olika åsikter o uppfattningar som spårar ur ibland till stort nöje för lagens...
Jaså Martin tyckte så, hu va hemskt, undra vad han tänkte på då ?
Jag bara undrade hur folk får ihop veden till en långkväll på vintern framför ett vindskydd med gren o pinnsamlande, men då tas det nog väldigt grova grenar som man frågat om lov för får man hoppas.
Och du Patric, det är nog för varmt, lovar att försöka sluta provocera i sommar, men vänta bara...
peter
Bilagor
Näe, tydligen inte, får försöka tänka ut något annat till höst, det är roligt med "trollinlägg", jag är ingen elak jävel, men tycker om när det är fart på forumet, det är intressant att läsa alla olika åsikter o uppfattningar som spårar ur ibland till stort nöje för lagens...
Och du Patric, det är nog för varmt, lovar att försöka sluta provocera i sommar, men vänta bara...
peter
jag är benägen att hålla med, tror många av oss "överdriver" våra åsikter för att hålla liv i diskusionerna, det blir roligare då..
Nämen titta även i detta underforum finns en grillpinne-diskussion . Privata skogsägare kan se ett värde i en björk, kanske den privata skogsägaren länge har planerat att slöjda en mycket vacker grillpinne av just den björken. Tänk så sur han blir när han ska till att såga ner den och märker att någon annan har tagit sig rätten att såga ner den "obetydliga" björken.
Ligger inte veden oftast just på marken?samlade döda grenar på vägen, det var aldrig ett problem.. om man lyfter näsan från marken så hittaar man det man söker
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Klyva ved på vandring | Utrustning allmänt | 38 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg